Bucklig ryggrad?

netia

Trådstartare
Idag efter ridturen märkte jag att ryggraden hade en upphöjning ungefär mitt under sadeln. Ca 8-10 cm av ryggraden var uppåtböjd och området ca 1,5 cm runt om kändes svampigt. Hästen visade inga tecken på smärta. Har någon erfarenhet av något sådant? Hästen är otränad och omusklad, men har tidigare aldrig haft liknande.
 
Idag efter ridturen märkte jag att ryggraden hade en upphöjning ungefär mitt under sadeln. Ca 8-10 cm av ryggraden var uppåtböjd och området ca 1,5 cm runt om kändes svampigt. Hästen visade inga tecken på smärta. Har någon erfarenhet av något sådant? Hästen är otränad och omusklad, men har tidigare aldrig haft liknande.
Låter som en reaktion på något. Det är väldigt varmt nu vilket kan göra hästarna extra känsliga för värme och friktion från exempelvis vojlock. Är svullnaden kvar idag?
 
Vad bra! Jag hade undvikit att rida tills svullnaden är helt borta, du kan ju träna hästen genom promenader i skogen eller i paddocken över exempelvis bommar. Det är förövrigt jättebra träning för att stärka en omusklad häst. Sen när svullnaden är borta och du lägger på sadel och rider igen måste du vara uppmärksam på hur ryggen ser ut efter varje pass, kommer den tillbaka det kan det bero på att sadeln inte passar hästen längre.
 
Idag efter ridturen märkte jag att ryggraden hade en upphöjning ungefär mitt under sadeln. Ca 8-10 cm av ryggraden var uppåtböjd och området ca 1,5 cm runt om kändes svampigt. Hästen visade inga tecken på smärta. Har någon erfarenhet av något sådant? Hästen är otränad och omusklad, men har tidigare aldrig haft liknande.
När jag var vilse i sadeldjungeln för ett par år sedan har jag för mig att jag läste någonstans om precis det.

Det var vätskeansamling på grund av tryck från sadeln men jag kommer inte ihåg om det handlade om för smal kanal eller något annat.
 
Har fortfarande ingen aning var det kommit ifrån.
På måndag eller tisdag ska vi kolla hur sadeln ligger. Den är visserligen utprovad för bara två månader sedan, men känns ändå viktigt att börja där. Tack Ace för tipset. Ska rida utan något under sadeln och se hur det ser ut.
 
Inget klokare nu heller. Sadeln är kollad och den ligger som den ska med marginaler överallt. Red en sväng igår och ingen ny buckel uppstod. Tenderar åt insektshållet.
 
Min häst får en buckla bakom manken om man inte är noga med att schabraket är helt slätt under sadeln. Hon har en väldigt stor manke så schabrak som inte är tillräckligt bågade i sin profil veckar sig där och trycker.

Det är inget sådant som kan ha hänt?
 
Nej, jag red bara med luftpolsterpad när den uppstod. Den kan inte vecka eller skrynkla sig på något sätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 625
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 984
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 032
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp