aemaria

Trådstartare
Äntligen semester och snart bär det av till Budapest! Jag har aldrig varit där och i vanlig ordning när man besöker en ny stad är det ju lite svårt att sålla bland alla restauranger, barer, turistattraktioner osv för att finna de där riktiga guldkornen.

Är det någon här som vill tipsa om Budapests smultronställen? De trevligaste, genuinaste restaurangerna, de mysigaste barerna, do´s and dont´s i staden? Då skulle jag bli glad :)
 
Sv: Budapest

Gerbeaud (café som omnämts som ett av världens bästa) är ett måste. Samt att gå på House of Terror (museum). Även termalbad (Gellert och Széchenyi är de två mest populära) är ett måste när man är i Budapest. Vi var på Széchenyi vilket är det dit ungrarna själva går, de har en fantastisk uteplats med flera varma pooler (som man även kan bada i på vintern) och en massage kostar under 100-lappen. Gellert ligger som jag har förstått det i anslutning till ett hotell och är aningens mer turistinriktat.

Vi bodde väldigt centralt och promenerade precis överallt. Det finns även ett gigantiskt shoppingcenter bredvid tågstationen som kan vara värt ett besök. Den enda restaurangen som jag direkt minns var Karma där de hade väldigt god mat och väldigt billiga cocktails. Där åt vi treätters inklusive en gigantisk chokladfondue och drack väldigt många strawberry mojitos för inte ens 500 kr. Prisnivån är väldigt låg överallt (även då det kommer till museum, shopping och nöjen) och den ungeska ölen är väldigt god.

Museum i allmänhet är förresten ett hett tips. Det finns många, de är fina och ligger tätt. Sedan är det fantastiskt att bara vandra runt och se på arkitekturen som är väldigt blandad och fängslande (tyvärr på grund av ett hårt förflutet men ändock sevärt).
 
Sv: Budapest

Tack Undret för väldigt matnyttig info! Det ska bli spännande att åka till en stad som jag inte har så stor koll på/förutfattade meningar om.
 
Sv: Budapest

Ska kolla med dottern som var där förra veckan. De hade varit på ett café med fantastiskt goda smoothies och sånt, och på nåt bra uteställe bl a. Återkommer.
 
Sv: Budapest

Mitt tips är: promenera, promenera, promenera! Jag tycker att det gäller för alla städer, men Budapest är som gjord för att ses till fots. Man hör historiens vingslag överallt. I värsta fall kan man alltid ta taxi eller tunnelbana tillbaka om man inte orkar gå hela vägen hem.

Nu vet jag inte hur länge ni ska stanna, men ett par höjdpunkter för oss var att vandra längs Donau och se alla de vackra broarna (man får dock dela upp det på flera dagar), Margaretaön, de gamla kvarteren och Mikaelskyrkan på Buda-sidan, parlamentshuset och saluhallen. Vi provade aldrig att åka tourbussen som även tar en tur på Donau som flodbåt, men det såg väldigt kul ut. Vinprovning är ett måste - Ungern har fantastiska viner, och inte bara tokajer! Vi åt flera gånger på ett ställe som hette Spoon (restaurangbåt) och låg längs med floden - underbar mat och härliga drinkar. Klubben Columbus (också restaurangbåt) är perfekt om man gillar live-jazz och fantastisk gåslever. Bluesklubben Fatmo's ligger på Pest-sidan och är värd ett besök. Vi åt på restaurang Karpathia en kväll, riktigt klassisk ungersk mat med levande zigenarmusik. Vi funderade också på någon dagstur med båt för att se det lite mer lantliga Ungern - det ska tydligen vara väldigt vackert bortom Donaus krök.

Generellt är allt billigt, ungrarna trevliga, språket roligt, husen romantiskt slitna med små parker i varje hörn, tokajern utsökt, maten är härlig och taxin är nästan gratis. Underbar stad!
 
Sv: Budapest

Ja, saluhallen får man inte missa!

Vad det gäller maten så hängav jag mig aldrig helt trots att jag annars är väldigt matintresserad och gillar att prova landets matkultur... detta eftersom jag är vegetarian och den typiskt ungerska maten blir ganska begränsad då.
 
Sv: Budapest

Är ofta i budapest, närmaste storstaden.
Är superfint!!!
Kan rekommendera att åka en "jump on jump off"- buss. det låter nördigt turistigt men är faktiskt ett smidigt sätt att ta sig runt alla sevärdigheter och så kan man hoppa av och titta på det man känner för och får ite info om allt.
Badhus är ett måste!!! budapest har massor av naturliga källor som försörje de fina badhusen. finn bland anant ett fint vid tågstationen keleti.
Att besöka kafé o reastaurang New york är att rekommendera, har varit där ett antal gånger och aldrig blivit besviken. väldigt lyxig miljö, dock lite dyrare än andra alternativ i budapest (kostar som i sthlm ungefär) men är väl värt det! Den fina café och restaurang gatan Liztfert ter (stavning osäker) är mysig att sitta och äta på, och är itne särskilt dyrt, två rätter för kanske 150 kr. Men finns mycket billig, god, ungersk mat oxå om man kommer av från de populära stråken. lyckades en gågn få trerätters för 75 kr i en liten restaurant på en sidogata.
Oh...ja...det finns massor du borde göra!!!
Den stora basilikan ska du naturligtvis se.

När det gäller kommunikationer är som sagt turistbussarna bra, men det finns även bra bussnät, spårvagnar och tunnelbana. Tror dagskort, väl värt, kostar ca 70 kr. ananrs finns det små biljetter, tror 10 st kostar ca 55 kr. det kostar dock en biljett per åktur, så ska man byta går det många biljetter och då lönar det sig med dagskort.

Fråga mig gärna om det är ngt speciellt du undrar så kanske jag akn svara på det :)
 
Sv: Budapest

*putt*

Någon som har förslag på hotell, eller var det är trevligt att bo? Vill gärna bo ganska centralt.
 
Sv: Budapest

Jag tycker lite tvärt om Undret, House of Terror var inte alls bra. Dock kan det ju bero på att jag dagen innan besökte Förintelsemuseet som var mycket mycket bättre. Om ni bara vill gå på ett av dem, välj Förintelsemuseet!

Jag var också på Széchenyis termalbad, mycket trevligt. Man betalar för en heldag och får vara där hur få/många timmar ni vill. Känner ni för att stanna länge är det helt ok att ta med egen matsäck! Såg flera som hade med egen öl och drack vid poolerna :D

Barer, nattklubbar och restauranger kan jag rekommendera Distrikt 8. Finns restauranger på varje gata och några gator är mer "kroggator". Gör ett besök på coola Szimpla, en bar/nattklubb i distrikt 8 som 2012 blev utsedd till världens bästa bar av Lonely Planet. Himla häftigt ställe och billiga GTs :D Området kring det lämpar sig väl för barhopping!
En riktigt trevlig restaurang vi åt på var Puder på gatan Ráday utca nära Saluhallen.
Lunch med gulaschsoppa hittar du överallt, gå bort någon gata från turiststråken bara.

Båten/restaurangen Spoon var jag också på men inte alls imponerad tyvärr.

Saluhallen designad av Eiffel är också värt ett besök, liksom citadellet uppe på berget på Buda-sidan. Och bland det trevligaste jag gjorde under min vistelse i Budapest är faktiskt en "nattlig" (kl 21-22.30) båttur på Donau! Väldigt turistigt men otroligt vackert. Alla byggnader längs floden är upplysta och man åker under broarna och får väldigt mycket information om stadens historia. Gör denna tur typ första dagen, det har man mycket igen på :)

Angående boende så är hotellen väldigt billiga. Bo på Pest-sidan. Jag bodde mellan distrikt 7 och 8 och vi gick nästan överallt. Till Donau var det 20 min lugn promenad, men bo gärna närmre centrum om ni kan också. Vi prioriterade dock att att ha nära hem från restaurangerna och pubarna i åttan :D
 
Senast ändrad:
Sv: Budapest

Fan nu blir jag ju jättesugen på att åka till Budapest! Cool bar, billig GT och vacker båttur låter ju grymt!
 
Sv: Budapest

Ja, absolut! Vi får lura med mammasfiluren också.
 
Sv: Budapest

Strunta i Gellert och satsa på härliga Széchenyi istället. När jag var på Gellert var min första tanke " Är detta allt?" SÅ inte värt det.

Rekommenderar också en kvällstur på någon av flodbåtarna med middag. Superturistigt visserligen men otroligt mysigt att glida fram och kolla in alla vackert upplysta byggnader
 
Sv: Budapest

Tack för alla bra tips, men min geografiska förmåga är inte så bra, vilket är Buda och vilket är Pest?

Hur är det med kommunikationer, är det lätt att åka tunnelbana där eller buss, taxi är det så billigt (som jag har läst någonstans??)och ska man hålla sig till vissa taxibolag?

Har bokat en lägenhet nu för 1150, fyra nätter, sjukt billigt :)
 
Sv: Budapest

coolt :p, kanske kan vara något, har du koll på vad det kostar?

Det är inte dyrt men priset varierar beroende på vilka vapen du väljer.
Stället ligger i sektor 10.Själv bodde jag i sektor 14,med metro 2 ,var man i centrum på 10 minuter.
Tunnelbana och buss är enkelt att åka,det finns tre tunnlebanelinjer,strategiska bytesstationer, några spårvagnslinjer, och massor med busslinjer.Sällan mer än 5 minuters väntetid.
 
Sv: Budapest

Buda är västra sidan av Donau och Pest är östra. Det mesta händer i Pest! Till Buda gör man ett halvdagsbesök (tycker jag då ;) ).

De har tunnelbana, spårvagnar och buss. Mycket enkelt att åka spårvagn och tunnelbana. Vi körde på enkelbiljetter eftersom vi gick så mycket men det finns nog flerdagarspass. En enkelbiljett kostar 350 forinter.

Ett till tips; museerna har stängt på måndagar ifall ni är där över en måndag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 248
Senast: Wonna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 204
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 982
Senast: pews1972
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 817
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp