Budget ridbana

Julialundkvist

Trådstartare
Hej allihopa.
Nu går vi mot sommaren och vi har tänkt att fixa en ridbana. Ingen dyr historia då den bara kommer att användas av mig och mina hästar. Men jag vill ändå ha era tips och råd.

Såhär har vi tänkt.

Marken där vi ska bygga banan är av lera/gammal sjöbotten. Den har naturlig dränering pga. Det sluttar runt omkring den. Dvs. Det är stället som torkar upp fortast på våren.

Jag tänker att vi kommer skala av marken någon decimeter och sen lägga på markduk. Sen på med ett bärlager grus (vilket?) Och padda det sen på med topplager. Där jag är inne på ridbanegrus/sand. Eller vad det kallas.

Är jag helt ute och cyklar i min tankebana? Vilket bärlager hade ni valt? Och hur mycket bör man lägga? Kom gärna med input!!
 
Jag har en budgetbana, vi har ingen markduk men fick flytta runt massorna för att väga av och dikade på två sidor. Sedan har vi lagt sand ovanpå. Den har fungerat bra för mig i drygt 15 år.
Mitt största problem nu för tiden är att jag rider för sällan på den, så det vill gärna växa gräs.
 
Jag har en budgetbana, vi har ingen markduk men fick flytta runt massorna för att väga av och dikade på två sidor. Sedan har vi lagt sand ovanpå. Den har fungerat bra för mig i drygt 15 år.
Mitt största problem nu för tiden är att jag rider för sällan på den, så det vill gärna växa gräs.
Vad har ni för mark under? Trotts att den är torr är jag rädd att underlaget försvinner ner i backen tillslut? Kan det hända?
 
Jag har en liten fyrkant som funkar till markarbete, vi tog bort jorden och la på markduk samt ett lager med 0-8. Den ligger lite på en höjd, så det är naturligt dränerat. Jag har haft den i två år och den funkar super i alla väder, bra underlag som inte är tungt utan mer åt det hårdare hållet vilket var vad jag hade som mål.
 
Hej allihopa.
Nu går vi mot sommaren och vi har tänkt att fixa en ridbana. Ingen dyr historia då den bara kommer att användas av mig och mina hästar. Men jag vill ändå ha era tips och råd.

Såhär har vi tänkt.

Marken där vi ska bygga banan är av lera/gammal sjöbotten. Den har naturlig dränering pga. Det sluttar runt omkring den. Dvs. Det är stället som torkar upp fortast på våren.

Jag tänker att vi kommer skala av marken någon decimeter och sen lägga på markduk. Sen på med ett bärlager grus (vilket?) Och padda det sen på med topplager. Där jag är inne på ridbanegrus/sand. Eller vad det kallas.

Är jag helt ute och cyklar i min tankebana? Vilket bärlager hade ni valt? Och hur mycket bör man lägga? Kom gärna med input!!

Jag gjorde nåt liknande förra året:
1. Grävde bort gräset och jämnade till
2. Bärlager 0-90 bergkross ca 20-40 cm (olika pga lite lutning som jämnades till ytterligare)
3. Padda underlaget
4. Markduk
5. Topplager 0-8 stenmjöl ca 10-15 cm

Banan är 20*40 och trots att vi gjorde en del själva (spred ut materialet mm) så gick det på nära 100 000kr inkl moms. Tror själva materialet gick på 80kkr. Det blev kanonbra i alla fall, supernöjd :)
 
Jag la duk på gräs och ca 15-20cm 0-8 stenmjöl. Nöjd! Lerjord.

Blev inget banbygge förra året men nu är vi på g att starta så fort all snö har smält och allt har torkat upp.
Vi har bytt tankar och tänker nu göra som du beskriver.
Lägga duk direkt på gräset och sen på med material. Sedan dika runt också.

Är du fortfarande nöjd med din bana?
Ser att du bor i Skellefteå? Vi har ju ungefär samma väder, så är nyfiken om det har fungerat för dig. Hur länge sen var det du gjorde den?
Är du nöjd med djupet på ditt material?
Min skräck är att duken ska krypa upp och antingen fastna i sladden eller att någon häst ska snubbla över den..

Tacksam för alla tips och input jag kan få :)
 
Blev inget banbygge förra året men nu är vi på g att starta så fort all snö har smält och allt har torkat upp.
Vi har bytt tankar och tänker nu göra som du beskriver.
Lägga duk direkt på gräset och sen på med material. Sedan dika runt också.

Är du fortfarande nöjd med din bana?
Ser att du bor i Skellefteå? Vi har ju ungefär samma väder, så är nyfiken om det har fungerat för dig. Hur länge sen var det du gjorde den?
Är du nöjd med djupet på ditt material?
Min skräck är att duken ska krypa upp och antingen fastna i sladden eller att någon häst ska snubbla över den..

Tacksam för alla tips och input jag kan få :)
Fortfarande nöjd! Vi grävde diken runt förra året, då hela vårens smältvatten tog vägen över banan. :laugh:
Det enda jag hade gjort annorlunda hade varit att skrapa bort lite gräs i ena änden, insåg under tiden vi gjorde banan att den var lite högre, så vi har lite tunnare med material just där helt enkelt. Inte ens där är duken i närheten av att krypa upp. Rekommendationen är väl 20-25cm djupt, vi har lite grundare, jag blev helt enkelt lite snål, material är dyrt!
Det måste vara 2,5 år sen nu. Duken kommer inte upp med sladden, den går typ 5-10cm ner i materialet.
Jag är jättenöjd! Fungerar utmärkt till hemmabruk, dressyr och markarbete. Den är lite för liten för hoppning, men underlaget är bra!
28197
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
801
Senast: tara
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 634
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 462
Senast: warg
·
Anläggning Vad skulle ni rekommendera att lägga på en fyra år gammal stenmjölsbana som börjar bli lite väl hård, trots regelbunden harvning? Lite...
Svar
3
· Visningar
1 200
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp