Bukefalos 28 år!

grodan21

Trådstartare
Äntligen har första lönen trillat in. :D Men samtidigt har jag insett hur fort pengarna kan ta slut. Anser mig vara ekonomisk och handlar inte massa onödiga saker. Trots det är lönen nästan slut. :cautious:

Så nu behöver jag råd på hur man ska bygga upp en hållbar ekonomi! Så jag kan nå min mål.
 
Sv: Budget

Jag gör så att jag för kassabok över precis varenda spenderad krona, så ser jag vart pengarna går. Och så vet jag att om jag köper något måste jag skriva in det där, det gör det lättare att inte handla.

Tycker inte jag köper onödiga saker, men ibland gör man felköp typ en tröja man tror man kommer använda mycket, men som man inte trivs i sen. Då kan man gå tillbaka i kassaboken sen och se hur många felköp det blivit, så tänker man kanske efter ännu en gång nästa gång om man verkligen behöver det man tänkt köpa.


//r
 
Sv: Budget

Jag & min fru sitter och går igenom ekonomin just nu faktiskt =). Jag har allltid varit dålig på ekonomi men bäst för mig är att dela upp lönen i olika poster när den kommit in på kontot. Tack vare internetbank kan man ju skapa många konton och de har jag namngett såsom hus, fordon, projekt, nöje, räkningar osv.
 
Sv: Budget

Jag har laddat ner appen Tink, tycker den ger en riktigt bra översikt på vart man faktiskt lägger pengarna :)
 
Sv: Budget

Jag lägger en budget från den 25:e till den 25:e. Där har jag med alla fasta utgifter (hyra, lån, telefonräkning, fackavgift etc.) sedan går jag även igenom månaden för att se om det ev. kommer att dyka upp något annat jag behöver lägga pengar på (exv. frisörbesök, presenter etc). När jag är färdig och har räknat ihop hur mycket jag ungefär kommer att ha i utgifter kommande månad, så ser jag hur mycket av lönen som blir över och delar det med antal dagar det är kvar till nästa lön (på så vis vet jag ungefär hur mycket pengar jag får spendera per dag). Lätt att veta hur man ligger till om man har det att gå efter.

Det kanske låter lite maniskt, men för min del är det skönare att ha koll än att bara chansa (iaf när det gäller min ekonomi) :).
 
Sv: Budget

Väldigt bra att föra kassabok så vet man vart alla pengar tar vägen. Man kan också skapa ett speciellt konto där man sätter in lite av sin lön varje månad och sparar. Man kanske har nytta av det längre fram.
 
Sv: Budget

Jag planerar ett par veckor innan lönen kommer vad jag har för räkningar och vad jag måste göra för inköp under den kommande månaden. Fasta räkningar har man ju alltid (hyra, mobil, busskort etc) men jag planerar också in ifall jag måste köpa kattmat/kattsand, p-piller, vinterskor etc och så räknar jag samman allt, samt rundar av uppåt. Sedan räknar jag ut vad jag får i lön (brukar inte räkna med OB-timmarna, så blir det alltid lite mer än vad man tänkt sig sen :D), drar av utgifterna och se vad som blir kvar! Utöver vad som blir kvar planerar jag hur mycket jag har råd att spara, lägga på mat samt övriga nöjen.

Jag tycker det fungerar bra. Sedan är jag och min sambo bra på att storhandla och har alltid massor av mat i frys, kyl och skafferi så skulle det bli kris så klarar vi oss alltid ändå. Det enda vi är dåliga på är att spara ordentligt (speciellt nu när vi inte sparar för nånting) men det försöker vi bli bättre på!
 
Sv: Budget

En nackdel med mitt jobb är även att jag får timlön, kommer alltså inte få så stor lön i januari. Som tur är har jag 40 timmar i veckan som minimum. Men lönen varierar ju ganska mycket ändå.
 
Sv: Budget

Men du får väl en lönespec. så att du ser vad du har att röra dig med? (Det är alltid den jag gör min budget efter :).)
 
Sv: Budget

Min lista efter lön:
1. Betala alla räkningar
2. Sätta över xxxx kr till sparkontot (har studerat nu och jobbat extra så det har varierat varje månad beroende på inkomst.)
3. Sätta över i stort sett resten till "månadskontot" (vill inte ha alla pengar på kortet).
4. Tänker igenom alla inköp under månaden och köper bara om jag har råd utan att nalla från sparkontot, så länge det inte är något viktigt.
5. I slutet på månaden är det oftast pengar kvar på "månadskontot", dessa sätter jag över till sparkontot.

Om jag skulle haft dålig koll på mina pengar hade jag fört loggbok eller nåt, men detta funkar bra för mig.

:)
 
Sv: Budget

Är den säker? Laddade hem den, men blir lite orolig när man ska ansluta sitt bankkonto....
 
Sv: Budget

Jag googlade den en del innan jag anslöt, och det svenska bolag som står bakom hävdar åtminstone att den är lika säker som vilken bankapp som helst. Dom hade intervjuat några storbanker också, men dom avråder såklart från tredjeparts-appar.
Jag har kört med den ett par månader nu och tycker den funkar suveränt :) Så skönt att den delar in alla köp i kategorier, man behöver inte sitta och pyssla med en massa sånt.
 
Sv: Budget

Sätt bort pengar för sparande direkt när lönen kommer. Låtsas att de inte finns.
Vips har man inte så mycket att göra av längre!

Min sambo hade lite svårt med ekonomin när han flyttade hemifrån. Jag tvingade honom att göra så, och nu har han lärt sig. Istället för att ha tomt på kontot i slutet av månaden har han ett par tusenlappar kvar, och då tycker han det är en dålig månad. Han betalar visserligen lite mer än mig här hemma nu när CSN krånglar och jag inte har fullt studiemedel..
 
Sv: Budget

Suck. Nu funkar det. Men den lägger in att jag fick min senaste lön den 20 november och inte den 25..
 
Sv: Budget

En nackdel med mitt jobb är även att jag får timlön, kommer alltså inte få så stor lön i januari. Som tur är har jag 40 timmar i veckan som minimum. Men lönen varierar ju ganska mycket ändå.

40 h/vecka som minimum? Minst heltid då alltså?

Jag och sambon har ett gemensamt matkonto där vi sätter in x antal kr varje månad och där det som blir över blir till ett gemensamt sparande som exempelvis kan användas vid mat/restaurang om vi åker utomlands.

Annars har jag även ett eget sparkonto samt ett djurkonto där pengar till försäkring och skador på djur täcks upp, i viss mån även pengar till tävlingar.

Annars skriver jag upp de fasta kostnaderna på en lapp såsom hyra, el/gas, mobilräkning, busskort, mat, försäkringar etc för att ha koll på hur mycket pengar alla ska ha samt få överblick hur mycket som finns kvar att betala. Där skriver jag även till andra saker som kommer ibland såsom djurmat, lucia movie night på SF etc för att hålla koll på även detta.
Kort sagt, koll på vad som är kvar att betala samt se så inte nöjesutgifterna rinner iväg allt för mycket.
 
Sv: Budget

Men då vet du ju att du åtminstone har en heltidslön? Då kan det ju inte vara så svårt att planera?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
7 035
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 181
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp