cherie

Trådstartare
Är det någon här som för en budget över sina inkomster och kostnader?

Jag och sambon började göra det denna månad och redan efter 2 veckor har vi spenderat närmare 50% av vår totala inkomst. I och för sig är ju alla fasta kostnader redan redovisade och nu är det bara de löpande kvar, men jag blev nog lite chockad ändå - pengarna piper iväg rätt fort. Särskilt intressant är det att se hur vissa poster är större än vad man trott, t.ex. har vi lagt närmare 300kr/person/vecka på utemat - och vi anser oss själva inte ens äta ute särskilt ofta. Vi har lunchlåda varje dag till skola respektive jobb :eek:

Hur ser det ut för er andra? :)
 
Månadsbudget och 50% spenderade efter 2 veckor - då följer ni väl budget? Eller är inte hela inkomsten del av budgeten? Bättre att räkna procent på den del ni har till förfogande.

För egen del kan jag inte räkna riktigt så, mina veckor är så olika. Ibland är nästan all lön spenderad andra veckan, men de två sista veckorna är väldigt "billiga", ibland har jag mer än halva lönen kvar inför nästa löning men köper något extra dyrt sista veckan.
 
Månadsbudget och 50% spenderade efter 2 veckor - då följer ni väl budget? Eller är inte hela inkomsten del av budgeten? Bättre att räkna procent på den del ni har till förfogande.

För egen del kan jag inte räkna riktigt så, mina veckor är så olika. Ibland är nästan all lön spenderad andra veckan, men de två sista veckorna är väldigt "billiga", ibland har jag mer än halva lönen kvar inför nästa löning men köper något extra dyrt sista veckan.

Ja, jag uttryckte mig nog lite felaktigt med just ordet budget men funderade länge på vad jag skulle använda för ord istället. Budget är ju just att man ska budgetera med sina pengar, men jag menade mer om man helt enkelt bokför sina kostnader - om man har koll på var sina pengar går på. Vi har en relativt högt total månadsinkomst sett till vår hyra så att vi skulle spendera upp hela inkomsten vore vanskligt, därför blev jag lite chockad när vi redan var uppe i 50%.

Hur kommer det sig att dina veckor är så pass olika? :)
 
Då förstår jag hur du menade :)

Well, ena veckan fixar jag flygbiljetter/festivalpass/dyrt klädesplagg och de flesta veckor gör jag det inte. En vecka kan det bli fem-sex-sju utemiddagar/luncher i väldigt varierande prisklass och en annan veckan gör jag vegetariskt storkok och äter det tills portionerna tar slut :)
 
Jag har ungefärlig koll på var mina pengar tar vägen, försöker att inte räkna på hur mycket allt godis kostar mig:p

Jag har ingen budget utan sätter över en del pengar för att spara, resten får gå åt hur jag vill och känner att jag har råd med. :)
 
Jag har budget, fixade till en i excel där jag skrivit upp alla fasta utgifter. Vad de kostar på ett år, respektive vad de kostar per månad för att jag ska veta hur mycket jag måste lägga undan för att klara årskostnaderna.
Jag har dock avrundat allt uppåt (mest för att ha marginal) enda jag inte avrundat uppåt är inkomsten.

12966464_1283598698337640_2053050901_n.jpg


Detta är vad jag räknar på i stort sett, vissa månader får jag mer över och vissa mindre. Sen tillkommer outförutsedda räkningar, t ex bilen ska in på service osv. Så jag håller på och bygger upp en buffert. Det går lite långsamt men det går. Jag försöker påverka dom utgifterna jag kan hålla nere så gott det går. Äter t ex aldrig ute, då det är billigare att laga maten själv. Försöker köra bensinsnålt för att spara bensin, just nu rider jag inte ens privatlektioner, så där sparar jag lite pengar också.

Tanken är att öka både sparandet och pensionen dessutom.
 
Jag börjar också älska det :D Blir ni mer "snåla" när ni har sån stenkoll? :)

Jag upplever att vi blir mer snåla när vi har koll på pengarna, ja :)
Vi har en deal om att de pengar som finns kvar vid löning efter föregående lön sätts in på hobbykontot, det har blivit en extra sporre till att inte låta pengarna rinna iväg.

Vi har gjort som @RedHyuuga och räknat ut vad saker kostar per år och sen slagit ut det per månad.

Till exempel hästarna kostar lite ojämnt över året, på hösten kostar de mycket när jag köper hem foder, sommaren brukar det alltid behövas nya saker inför betet medan vinter och vår är billigare. Så jag sätter undan den utslagna summan per månad så att det alltid ska finnas pengar när de större kostnaderna kommer. Jätteskönt att aldrig behöva oroa sig över om man ska kunna betala en foderfaktura eller hovslagare :up:
 
Det är nyttigt med en likviditetsbudget. Helt annan översyn när det kommer periodiska räkningar, så det inte blir för mycket berg- och dalbana av ekonomin

Jag lade upp alla kostnader under året, delade på 12 och satte sedan undan samma summa varje månad på kontot. Justerade utifrån ändringar (sophämtningen ökade i kostnad etc). Så varje nytt år låg en ny budget framme att förhålla sig till.

Jag lade även in veterinärbesök, hovslagare, klädinköp (nätinköp) för att få en blick på hur mycket jag faktiskt gjorde av med på varje post. Det är ju alltid något att budgetera med fortsättningsvis. Även om det i många fall är påverkbart.
 
Vi har gjort som @RedHyuuga och räknat ut vad saker kostar per år och sen slagit ut det per månad.

Till exempel hästarna kostar lite ojämnt över året, på hösten kostar de mycket när jag köper hem foder, sommaren brukar det alltid behövas nya saker inför betet medan vinter och vår är billigare. Så jag sätter undan den utslagna summan per månad så att det alltid ska finnas pengar när de större kostnaderna kommer. Jätteskönt att aldrig behöva oroa sig över om man ska kunna betala en foderfaktura eller hovslagare :up:
Precis, sätter man undan pengar i tid, då kommer kostnaderna inte som en chock sen. Jag har många räkningar som betalas en gång om året. När de kommer blir det oftast mycket, men är man förberedd blir det så jobbigt.

Det är mycket som ska klaffa med ekonomin, nästan lite så man saknade tiden när man inte behövde bry sig så mycket, då föräldrarna skötte den biten. Har sedan jag flyttade hemifrån uppskattat mina föräldrar mer än vad jag gjorde när bodde hemma. :p
 
Aha, det kunde ju också varit en av de som tycker det är väldigt jobbigt att skiljas från pengarna när man vant sig vid att se dem på kontot (som växer).
 
Vi har ingen budget, men ÄLSKAR att titta på Swedbankappens färgglada diagram över vart våra pengar tagit vägen :D ! Skräckblandad förtjusning, kan man kalla det ;) !
 
Är det någon här som för en budget över sina inkomster och kostnader?

Jag och sambon började göra det denna månad och redan efter 2 veckor har vi spenderat närmare 50% av vår totala inkomst. I och för sig är ju alla fasta kostnader redan redovisade och nu är det bara de löpande kvar, men jag blev nog lite chockad ändå - pengarna piper iväg rätt fort. Särskilt intressant är det att se hur vissa poster är större än vad man trott, t.ex. har vi lagt närmare 300kr/person/vecka på utemat - och vi anser oss själva inte ens äta ute särskilt ofta. Vi har lunchlåda varje dag till skola respektive jobb :eek:

Hur ser det ut för er andra? :)
Har haft budget i många år och älskar det :) Kan (på gott och ont) dock känna att jag har ont om pengar i slutet av månaden; lägger undan pengar till sparkontot när lönen kommer, pengar till mat osv och planerar ofta vad shoppingpengar och sånt ska gå till så det inte finns så mycket utrymme för spontana saker. Har börjat föra in en budgetpost för spontaniteter nu också :p
 
Jag har haft budget, men har det inte längre. Jag blir för snål mot mig själv och stressad att pengarna "försvinner". Jag har dock koll på mina pengar ändå och behöver inte leva snålt dagarna innan lön. Jag har likt någon annan i tråden väldigt varierande veckor. Ena veckan har jag spenderat ett par tusen, nästa vecka ingenting beroende på hur inköpen ligger. De räkningar som betalas per år eller kvartal har jag dock räknat vad månadskostnaden blir och lägger undan till ett särskilt konto så jag slipper få en jätteräkning och behöva leva snålt den månaden. Matpengar har jag också på ett särskilt konto för att slippa känna att jag behöver snåla med mat för att jag gjort några dyrare inköp..
 
Jag har budget, fixade till en i excel där jag skrivit upp alla fasta utgifter. Vad de kostar på ett år, respektive vad de kostar per månad för att jag ska veta hur mycket jag måste lägga undan för att klara årskostnaderna.
Jag har dock avrundat allt uppåt (mest för att ha marginal) enda jag inte avrundat uppåt är inkomsten.

12966464_1283598698337640_2053050901_n.jpg


Detta är vad jag räknar på i stort sett, vissa månader får jag mer över och vissa mindre. Sen tillkommer outförutsedda räkningar, t ex bilen ska in på service osv. Så jag håller på och bygger upp en buffert. Det går lite långsamt men det går. Jag försöker påverka dom utgifterna jag kan hålla nere så gott det går. Äter t ex aldrig ute, då det är billigare att laga maten själv. Försöker köra bensinsnålt för att spara bensin, just nu rider jag inte ens privatlektioner, så där sparar jag lite pengar också.

Tanken är att öka både sparandet och pensionen dessutom.

Har du inget "övrigt?" Klarar du dig utan det?
Jag har en övrigt-post på 3000 kr/månad som går till typ medicin/doktor, kurslitteratur, schampo, smink, krämer, kläder, utekvällar, nån inredningspryl, presenter, resakassa etc.
 
Har du inget "övrigt?" Klarar du dig utan det?
Jag har en övrigt-post på 3000 kr/månad som går till typ medicin/doktor, kurslitteratur, schampo, smink, krämer, kläder, utekvällar, nån inredningspryl, presenter, resakassa etc.
Övrigt är det jag får över, medicin, schampo, krämer går under matkostnaderna. Doktor har jag inte gått på länge och skulle det bli aktuellt har jag nog råd ändå.
Övrigt du nämner är inget jag direkt unnar mig just nu. Så för mig funkar min budget, tanken är att den kommer ändras så småningom också, ska gå till banken och ta ett snack så får vi se.
Det är min grund budget, sen kan inkomsten ändras beroende på hur mycket övertid/ob osv jag jobbat den månaden.
 
Övrigt är det jag får över, medicin, schampo, krämer går under matkostnaderna. Doktor har jag inte gått på länge och skulle det bli aktuellt har jag nog råd ändå.
Övrigt du nämner är inget jag direkt unnar mig just nu. Så för mig funkar min budget, tanken är att den kommer ändras så småningom också, ska gå till banken och ta ett snack så får vi se.
Det är min grund budget, sen kan inkomsten ändras beroende på hur mycket övertid/ob osv jag jobbat den månaden.
Imponerande! :bow: Jag lägger 3500 spänn på mat (och typ toapapper, tamponger etc) och krämer/schampo/medicin/tvål går för säkert 1000 spänn i månaden :eek:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 958
Senast: linnsan
·
Skola & Jobb Jag jobbar idag halvtid på ett svenskt universitet (med undervisning). Exempelvis är vi nu under höstterminen tre stycken som jobbar 50%...
2
Svar
26
· Visningar
2 574
Senast: As_Vegas
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp