pepp

Trådstartare
Jag behöver sätta mig ner och styra upp min ekonomi. Tänker att jag börjar med att skriva upp alla fasta utgifter och försöker se vars pengarna går.
Andra bra tips och råd?

Har lite skulder tyvärr, men har spärrat mig från att köpa på faktura på alla ställen som går samt tagit ett lån med bättre ränta för att få undan en hemsk klarnaskuld.
 
Jag behöver sätta mig ner och styra upp min ekonomi. Tänker att jag börjar med att skriva upp alla fasta utgifter och försöker se vars pengarna går.
Andra bra tips och råd?

Har lite skulder tyvärr, men har spärrat mig från att köpa på faktura på alla ställen som går samt tagit ett lån med bättre ränta för att få undan en hemsk klarnaskuld.
Budgetfrökens mallar tycker jag är ganska bra. Hon har mallar för t.ex veckobudget.
 
Ja, jag tänker att jag ska börja spara kvitton så man verkligen ser vad det är för onödigt som köps...

Det har inte fungerat när jag provat så tipsar istället om att göra en anteckning i telefon där man direkt kan fylla i. Tex "Vecka 1
13/8 280:- coop
15/8 25:- kaffe"

Mycket smidigare än kvitton tycker jag. Sätt en summa du har råd med och är okej att spendera per månad och dela upp i veckor. Då har man en lagom lång period att hålla koll på och gör det lättare att lyckas.
 
Ett tips är att gå tillbaka och kolla kontoutdraget och utifrån det sammanställa i en budget. Då ser du hur dina faktiska utgifter ser ut och jag tycker det blir tydligt var man kan/bör spara in.

Ja det var så jag tänkte 😊
 
Det har inte fungerat när jag provat så tipsar istället om att göra en anteckning i telefon där man direkt kan fylla i. Tex "Vecka 1
13/8 280:- coop
15/8 25:- kaffe"

Mycket smidigare än kvitton tycker jag. Sätt en summa du har råd med och är okej att spendera per månad och dela upp i veckor. Då har man en lagom lång period att hålla koll på och gör det lättare att lyckas.

Skriver under på detta. Jag är rörig av mig och det blir lätt för mycket med kvitton. Bara det att det är en massa onödig text på kvittona gör denna metoden onödigt jobbig för mig. Plus att kvittona kommer bort, blir slitna i fickan etc.

Att behöva skriva in det i en anteckning på mobilen gör också att jag tänker mig för mer. För mig blir det ett extra moment jag helst undviker så då okynnesköper jag faktiskt lite mindre.
 
Vad har du för bank? Vissa banker har en budgetfunktion kopplat i internetbanken där man enkelt kan sortera typer av utgifter så de läggs in direkt vid köp i olika kategorier. Det ger en bra överblick tycker jag, som också känns betydligt enklare än spara kvitton eller som flera skriver ovan anteckningar som jag kan tycka skulle bli ännu rörigare?
 
Vad har du för bank? Vissa banker har en budgetfunktion kopplat i internetbanken där man enkelt kan sortera typer av utgifter så de läggs in direkt vid köp i olika kategorier. Det ger en bra överblick tycker jag, som också känns betydligt enklare än spara kvitton eller som flera skriver ovan anteckningar som jag kan tycka skulle bli ännu rörigare?

Handelsbanken!
Ska kolla, har inte tänkt på det. Hade tink tidigare, men den appen verkar inte finnas kvar?

Sen gillar jag dock att ha det nedskrivet på papper också.
 
Jag gör inte direkt budget för jag sätter inga gränser på vad jag får göra av med. Men jag håller koll på utgifterna allt eftersom. Jag har Swedbank och använder Utgiftskollen i deras app. Jag kollar oftast flera gånger dagligen så att allt är bokfört rätt osv.

Sedan har jag fysiskt en lista i min kalender på alla fasta utgifter som dras automatisk och vilket datum. Där.priclar jag av efter hand varje månad. Kollar oftast bara en gång precis i början av varje månad eftersom dragningarna är 19-1.

Och under den en lista med sådant jag behöver lägga in själv men som görs månadsvis tex hyra, ena elräkningen, drivmedel till bilen, parkering osv. Eftersom de kommer lite på mail/app/papper osv så ingen glöms. Fått så många påminnelseavgifter på parkeringen som bara är ett mail och förr ej gick att betala via mailet 😅

Dessa tre använder jag mycket!

Sedan har jag ett excelark i datorn med de fasta utgifterna sorterade där jag några gånger om året för in den samlade infon från Utgifteskollens kategorier och min lön bara för att få ett litet mer hum om var jag brukar göra av med pengar och när över året samt mer hum om hur lönen varierar.
 
Vi har ett exceldokument där vi skriver in inkomster, fasta utgifter, lån, sparande samt de summor som drar automatiskt till olika konton ; hobbykonton, amorteringskonto osv.
Då ser vi också vilken summa som blir över till att röra oss "fritt" med varje månad.

Några gånger per år går vi in i dokumentet och justerar förändringar som skett, nya lånebelopp eller löner osv.

Tycker det fungerar bra, vi har inte stenkoll på varenda öre men tillräckligt bra koll för att känna ett lugn över vår ekonomiska situation :)
 
Ska kolla, har inte tänkt på det. Hade tink tidigare, men den appen verkar inte finnas kvar?
Jag använder Mina utgifter. Extremt enkel och jag har koll på nästan varenda krona numera (kan missa någon påse eller pant här eller där ibland). Det har hjälpt mig extremt mycket för att få ordning på min ekonomi för det var skrämmande att se hur mycket pengar jag faktiskt la på allting. Nu när jag har haft den i två år är det också mycket intressant att kunna jämföra statistik över alla utgifter och inkomster och se hur mycket jag har bättrat mig!

Jag har också spärrat mig från att handla genom klarna och mamma har mina pengar så jag får 500kr i veckan som ska räcka till mat och andra nödvändiga utgifter. Vill jag köpa något dyrare så måste jag därför säga till mamma och det gör att jag tänker några gånger extra innan jag köper
 
Jag är tvingad att leva snålt eftersom jag är sjuk.

Gör på samma sätt som jag gjort under större delen av mitt liv. Jag kollar vilka fakturor jag har. Resterande summa delar jag i antal dagar i månaden. Det ger ett hum om hur mycket pengar jag kan göra av med varje dag utan att gå back. I summan jag drar ifrån ingår det jag måste sätta undan för årliga större räkningar.

När jag jobbade satte jag undan en summa till ett annat konto och sparade lagom mycket pengar på kontot för en månads utgifter.

Numera behöver jag inte tänka så mycket på detta, det går automatiskt. Som nu. Det är två veckor tills jag får pengar igen. Jag har 700 på kontot. Alltså får mina utgifter inte överstiga 50 spänn per dag. Gör jag inte av med något under en dag så har jag de pengarna sparade till nästa dag.
 
En bra metod är att dela upp lönen på flera konton (förutsatt att kostnaden inte blir för hög).
Genast när lönen kommer sätter man inte t.ex 1/4 på boende, 1/4 mat och hushåll, 1/4 kläder osv, 1/4 transport/hobby/vad man har för utgifter.
När räkningarna kommer betalas de från "rätt" konto, och när pengarna är slut på respektive konto så är de slut, dvs man får inte nöjesköpa mer i den kategorin. Kommer det nån oförutsedd räkning måste den givetvis betalas, och då måste man ta från ett konto där man har pengar. Men syftet är att få sån koll så man efter några månader slipper föra över från de olika kontona.

Sparande är förstås också bra att ha med, men det är en egen rubrik.
 
Det är just sparandet jag behöver ta tag i. Jag tjänar så pass bra att jag ska kunna lägga undan varje månad.
Lägger undan till pension och vovven varje månad åtminstone.
 
Det är just sparandet jag behöver ta tag i. Jag tjänar så pass bra att jag ska kunna lägga undan varje månad.
Lägger undan till pension och vovven varje månad åtminstone.
Jag för över till sparkontot direkt lönen kommer in.

Har budget i anteckning i mobilen. I princip en post för varje räkning, sen en shopping och nöjer som stundtals blir uppdelad också eftersom jag är planeringsfreak. Matpengar för över till ett eget konto.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 734
Senast: Ava22
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 360
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 406
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp