Budgetrenovera hyresrätt

Stereo

Trådstartare
I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten, så där så jag kommer bli lite kladdig om jag öppnar fönstren.

Det bästa med nya lägenheten är att den ligger 9 minuters (!) promenadväg (!!) från mitt jobb. :banana:

Det sämsta med nya lägenheten är att den är ful som stryk invändigt. Köksgolvet är linoleummatta med marmorplattemönster kombinerat med släta djupblåa 90-talsskåp. Golvet i hallen och i vardagsrummet är en beigebrun plastmatta och i dörröppningen däremellan är det ett ca 1,5 dm glapp i plastmattan. där man ser det fina gamla trägolvet som ligger under.

Alltså, jag behöver lite hjälp här. GOLVEN, Buke, GOLVEN! :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting:

Jag tror jag FÅR byta golv i lägenheten, om jag betalar för att någon lägger in samma typ av golv som redan ligger där. Detta har jag dock ingen lust med i en hyresrätt, utan har sneglat på billiga laminat- och parkettgolv som man kan lägga ovanpå befintliga golv och som jag sedan kan riva ut när jag flyttar.

Fråga 1: är det någon som gjort just detta, lagt in klickgolv och sedan plockat ut dem vid flytt? Funkade det? Inga skador på underliggande golv?

Hur gör man med väggsocklar, plockar bort befintliga fula och sätter nya? Eller lägger golvet "innanför" befintliga så att säga?

Jag läste också en tråd här på Buke för ett tag sedan när någon resonerade lite kring ljusa/moderna hem vs. mysiga hem och jag insåg då att jag var nog likadan som den personen - jag tycker ljusa, avskalade, vita hem är fina, men jag trivs nog bättre med lite mer varma färger i hemmet.

Kollade på något mörkare golv som t ex Ikeas Tundra med antikeffekt. Dock är ju IKEAs golv Slätten, ljust björkmönstrat laminatgolv, riktigt snorbillligt och skulle inte kosta mig många kronor (relativt sett) att lägga i hela lägenheten.

Fråga 2: Är det någon som lagt något snorbilligt laminatgolv och kan dela med sig av erfarenheter? Svåra att lägga?

Fråga 3: Hur skulle ni tänka, att alla golv är bättre än de nuvarande och lägga in något jättebilligt som ser okej ut men kanske känns lite för "ljust" för mig personligen, eller tänka att jag ska ju faktiskt bo där och bättre att lägga på några extra tusenlappar och får något som jag skulle trivas bättre med? Jag är inte ute efter något facit så klart, mer lite reflektioner. :)

(Eller är det värt det att punga ut med närmare 20 000 kr och lägga ett billigt men riktigt parkettgolv...? :confused: )
 
Jag har lagt in snorbilliga laminat från Byggmax. Var inte speciellt svårt alls men extremt tråkigt. Googla hur man gör så fixar du det. Blir ett jättelyft för lägenheten och allt känns väldigt mycket fräschare.
Jag kommer dock inte plocka bort golven så hur det ser ut under vet jag inte. Och jag har ju lagt golv under lister, socklar, dörrfoder osv. Det blir ju snyggast, annars blir det ju glipor överallt.


Fast jag hade kollat av trägolvet du har först.
 
I mars ska jag flytta från ma hoodz i förorten in till en lite större etta mitt i smeten inne i stan. Eller i alla fall närmare smeten, så där så jag kommer bli lite kladdig om jag öppnar fönstren.

Det bästa med nya lägenheten är att den ligger 9 minuters (!) promenadväg (!!) från mitt jobb. :banana:

Det sämsta med nya lägenheten är att den är ful som stryk invändigt. Köksgolvet är linoleummatta med marmorplattemönster kombinerat med släta djupblåa 90-talsskåp. Golvet i hallen och i vardagsrummet är en beigebrun plastmatta och i dörröppningen däremellan är det ett ca 1,5 dm glapp i plastmattan. där man ser det fina gamla trägolvet som ligger under.

Alltså, jag behöver lite hjälp här. GOLVEN, Buke, GOLVEN! :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting:

Jag tror jag FÅR byta golv i lägenheten, om jag betalar för att någon lägger in samma typ av golv som redan ligger där. Detta har jag dock ingen lust med i en hyresrätt, utan har sneglat på billiga laminat- och parkettgolv som man kan lägga ovanpå befintliga golv och som jag sedan kan riva ut när jag flyttar.

Fråga 1: är det någon som gjort just detta, lagt in klickgolv och sedan plockat ut dem vid flytt? Funkade det? Inga skador på underliggande golv?

Hur gör man med väggsocklar, plockar bort befintliga fula och sätter nya? Eller lägger golvet "innanför" befintliga så att säga?

Jag läste också en tråd här på Buke för ett tag sedan när någon resonerade lite kring ljusa/moderna hem vs. mysiga hem och jag insåg då att jag var nog likadan som den personen - jag tycker ljusa, avskalade, vita hem är fina, men jag trivs nog bättre med lite mer varma färger i hemmet.

Kollade på något mörkare golv som t ex Ikeas Tundra med antikeffekt. Dock är ju IKEAs golv Slätten, ljust björkmönstrat laminatgolv, riktigt snorbillligt och skulle inte kosta mig många kronor (relativt sett) att lägga i hela lägenheten.

Fråga 2: Är det någon som lagt något snorbilligt laminatgolv och kan dela med sig av erfarenheter? Svåra att lägga?

Fråga 3: Hur skulle ni tänka, att alla golv är bättre än de nuvarande och lägga in något jättebilligt som ser okej ut men kanske känns lite för "ljust" för mig personligen, eller tänka att jag ska ju faktiskt bo där och bättre att lägga på några extra tusenlappar och får något som jag skulle trivas bättre med? Jag är inte ute efter något facit så klart, mer lite reflektioner. :)

(Eller är det värt det att punga ut med närmare 20 000 kr och lägga ett billigt men riktigt parkettgolv...? :confused: )
Ikeas billigaste är skit att lägga.
Klickskenorna gårsönder mm
Gå upp en prisnivå så blir det enorm skillnad.
Lätt att lägga och inga ingrepp i lägenheten behövs
Man köper skum man lägger under och så kör man
 
Ta bort plastmattan, slipa och behandla det fina gamla trägolvet. Om det är ett riktigt gammalt trägolv så kommer det bli :love:
Ja det vore ju drömmen! :love: Tyvärr tror jag att @FadeAway har rätt i att jag i så fall måste bekosta nya linoleummattor när jag flyttar ut, och det har jag ingen lust med...

Jag ska i alla fall fråga förvaltaren vid inflyttningsbesiktningen! Två andra lägenheter som jag också kollade på i samma kvarter hade trägolven kvar, så jag undrar lite om golven blivit skadade i min lägenhet och det därför las in mattor.
 
Vad säger hyresvärden om att renovera? Ytskikten i en hyresrätt ska hyresvärden renovera i takt med att de slits.
Jag tror inte de kan tänka sig att byta golv. Det är inga fel på golven, de är hela och fräscha... bara enormt FULA. :yuck:
 
Tack för det, då kör jag hellre den lite dyrare varianten! Så fasligt mycket pengar blir det inte ändå. :)

Vi la IKEA Slätten i köket utan bekymmer. Så jag säger tvärtemot tidigare inlägg :up: På grund av våra barn så valde vi att lägga lister och golv även under köksskåpen istället för att måla.

axmcjitmqkcrsf.jpg


Bonusbild på vad man kan göra mera med IKEA Slätten :angel: Två dubbla golvskenor sågades till lagom längd, limmades ihop med trälim för att sedan målas. Det blev en klädhängare till sönernas maskeradkläder :)

yoojgnwyooxgtj.jpg
 
Har du funderat på om det skulle hjälpa utseendet med en massa snygga mattor? Rusta har ju alltid många olika till bra pris :) .
 
@Stereo: Jag har billigt golv från Rusta här i mitt kontor där jag sitter nu. Inte de allra billigaste, man ska ta de som är minst 7mm tjocka. Jag köpte dessutom när det var extrapris så det blev riktigt billigt. Skumplast under och så är det bara att köra. Det var lite bråttom när vi gjorde det så de gamla listerna fick vara kvar (pga att det hade behövts en omtapetsering om man skulle ta bort dem) så jag spikade dit en minimal list. Har ingen aning om hur golvet under (linoleum) mår men i mitt fall är det skit samma. Tar jag bort laminatet är det för att göra en rejäl renovering och då ryker linoleummattan.

Edit: Bara den insatsen, att byta golv, var verkligen ett lyft för rummet :up:
 
(Eller är det värt det att punga ut med närmare 20 000 kr och lägga ett billigt men riktigt parkettgolv...? :confused: )
Hur många kvadrat är det som det behöver läggas nya golv på?

Jag har lagt golv i ett utrymme som var ca 10 kvm och det golvet köpte jag billigt på Blocket. Nytt i förpackning, de som sålde hade köpt för mycket golv när de renoverade sitt hus på ca 150 kvm och de sålde det som blivit över.
 
Har du funderat på om det skulle hjälpa utseendet med en massa snygga mattor? Rusta har ju alltid många olika till bra pris :) .

Om golvet är fräscht, kan du inte dölja det med mattor?
Jag har dolt fula golv med mattor i 10 år i min nuvarande lägenhet och det fungerar visserligen... typ. ;) Känner starkt att jag verkligen vill ha fina(re) golv i min nya lägenhet!
 
Hur många kvadrat är det som det behöver läggas nya golv på?

Jag vill lägga i hela lägenheten, så 43 kvadrat. Jag har aldrig ens tänkt på att leta på blocket faktiskt, kan ju kika i alla fall. Dock säkert svårt att hitta så mycket golv "begagnat". Vill ha samma golv i alla rum, annars hade det kanske gått vägen.
 
@Stereo
Prata med hyresvärden.
Jag fick välja nya tapeter och färg till tak, element och köksskåp gratis mot att jag såg till att arbetet blev fackmannamässigt utfört. Hyresvärden betalade också spackel, penslar, rollers, tråg, sandpapper osv. Det var några enstaka verktyg jag behövde ordna själv.
 
@Stereo
Prata med hyresvärden.
Jag fick välja nya tapeter och färg till tak, element och köksskåp gratis mot att jag såg till att arbetet blev fackmannamässigt utfört. Hyresvärden betalade också spackel, penslar, rollers, tråg, sandpapper osv. Det var några enstaka verktyg jag behövde ordna själv.
Det låter underbart! "Tyvärr" har jag en stor hyresvärd och allt sådant där är väldigt uppstyrt. Det finns inget "wiggle room" när det kommer till renoveringar bekostade av hyresvärden. Varje lägenhet har en lägenhetsfond som ska räcka till nya tapeter/färg vart 15:e år, resten fixas vid behov. Behovet är då om något är trasigt - är det 30 år gammalt och bara helt fantastiskt fult så görs inget.
 

Liknande trådar

Hemmet Som det ser ut just nu kommer jag och sambon att skaffa oss en större hyresrätt, innan vi förr eller senare köper bostadsrätt. Mycket...
Svar
18
· Visningar
13 676
Senast: Voeux
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 706
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Montevideo
  • Framridning inför träning

Omröstningar

Tillbaka
Upp