Budgetrenovera köket

Exakt, allt måste ju inte vara massivt trä. Hade varit rätt onödigt och tungt om alla fronter osv måste vara av brädor ;) Det jag menade var stommen och andra detaljer! (handtag, lådfronter, mm)
Det är nog inte så mycket tyngden utan tillverkningskostnaden samt att masoniten gjorde dem tekniskt bättre. Massivt trä i luckor måste konstrueras med en ram och "spegel" för att inte spricka eller utvidga sig för mycket vid fuktig väderlek och det blir dyrare plus att släta sidor är väldigt svårt att få till.
 
Hitta ett sätt att överleva. Som du säger så springer det lätt i väg även om initialt tänker göra det enkelt (jag har ett eget exempel där byte av tapet ovanför köksbänken, svävade ut till, byte av bänkskivor, göra om köksön, vilket skulle kräva nytt golv, när vi ändå skulle lägga nya golv skulle det bli i halva huset, när golvet ändå skulle bytas kunde vi lika gärna ta tag i att ljudisolera sovrummet bättre..... vi har fortfarande kvar tapeten i köket :) )

När ni köper nya vitvaror som spis så tänk hur ni vill ha spisen i det kommande köket så att den kan placeras där.

Angående dumma skåp, plocka fram organisatörshatten och lägg handen på hjärtat - hur mycket av det som finns i köksskåpen använder ni varje dag? Se till att detta placeras i lättillgängliga skåp.
För resten, det som bara används ibland, köp plastlådor och sortera i kategorier. Ex lägg alla saker som tillhör bakning i en eller flera plastlådor, termosar i en plastlåda, matlådor i en plastlåda etc. Det är mycket lättare att rodda runt med plastlådor än att lyfta ut 27 andra saker för att komma åt sockerkaksformen.
 
Det är nog inte så mycket tyngden utan tillverkningskostnaden samt att masoniten gjorde dem tekniskt bättre. Massivt trä i luckor måste konstrueras med en ram och "spegel" för att inte spricka eller utvidga sig för mycket vid fuktig väderlek och det blir dyrare plus att släta sidor är väldigt svårt att få till.

Låter helt logiskt! Fina kök iaf, det jag älskar med dem också är att det är såpass enkelt att modifiera&anpassa dem eftersom konstruktionen är rätt "enkel" och allt är...trä. Ofta vill man ju höja bänken, kanske justera skåpbredd eller måste bygga till nått skåp så det passar in, osv. Även jag som inte är en särskilt duktig snickare kunde fixa det här hemma!
 
Låter helt logiskt! Fina kök iaf, det jag älskar med dem också är att det är såpass enkelt att modifiera&anpassa dem eftersom konstruktionen är rätt "enkel" och allt är...trä. Ofta vill man ju höja bänken, kanske justera skåpbredd eller måste bygga till nått skåp så det passar in, osv. Även jag som inte är en särskilt duktig snickare kunde fixa det här hemma!
Jag håller på med köket här och kommer att göra samma. Även fast funkisinredningen är för modern för mitt 1800-tals hus kommer den att behållas.
 
Frys, kyl, tvättmaskin och torktumlare fungerade inte när vi flyttade in så det åkte vi på direkt 🙄. Även diskmaskinen gav upp ganska snart och nu måste vi byta spisen 👀. Hoppas era håller 🙏.

Tror det varit lättare att stå ut om vi planerat renovering om nåt år, nu är det snarare några år. Vi velar så mycket också om vi ska öppna upp mellan kök och vardagsrum eller inte. Det hade blivit ett schysst kök, men jag är rädd för att det ska kännas som att man alltid är i köket, pga vardagsrummet inte är så stort.
Hade vi vetat när vi flyttade in att vi skulle leva med köket i 5 år hade vi nog också känt så. Vi trodde först att vi skulle göra om det efter 1-2 år. Sen har vi faktiskt valt att skjuta på det för att vi ännu inte landat helt i nya utformningen, och även för att vänta ut småbarnsåren med tillhörande kladd, saker som kastas och generellt ovarsam hantering av inventarier 🙈

Vi överväger också att öppna upp till vardagsrummet, men jag tror inte det kommer bli så. Möjligtvis att vi öppnar upp med en halvvägg med bardisk/bänkskiva men att matplatsen blir kvar i köket. Jag värnar vårt luftiga vardagsrum och att bordet i vardagsrummet kan användas till annat än mat; ex sybord, pussel som tar flera dagar att lägga osv.
 
Hitta ett sätt att överleva. Som du säger så springer det lätt i väg även om initialt tänker göra det enkelt (jag har ett eget exempel där byte av tapet ovanför köksbänken, svävade ut till, byte av bänkskivor, göra om köksön, vilket skulle kräva nytt golv, när vi ändå skulle lägga nya golv skulle det bli i halva huset, när golvet ändå skulle bytas kunde vi lika gärna ta tag i att ljudisolera sovrummet bättre..... vi har fortfarande kvar tapeten i köket :) )

När ni köper nya vitvaror som spis så tänk hur ni vill ha spisen i det kommande köket så att den kan placeras där.

Angående dumma skåp, plocka fram organisatörshatten och lägg handen på hjärtat - hur mycket av det som finns i köksskåpen använder ni varje dag? Se till att detta placeras i lättillgängliga skåp.
För resten, det som bara används ibland, köp plastlådor och sortera i kategorier. Ex lägg alla saker som tillhör bakning i en eller flera plastlådor, termosar i en plastlåda, matlådor i en plastlåda etc. Det är mycket lättare att rodda runt med plastlådor än att lyfta ut 27 andra saker för att komma åt sockerkaksformen.
Ja vi har allt i skafferiet i plastlådor. Det skulle aldrig gå att ha allt löst, vi skulle inte hitta något ☺️
 
Vi överväger också att öppna upp till vardagsrummet, men jag tror inte det kommer bli så. Möjligtvis att vi öppnar upp med en halvvägg med bardisk/bänkskiva men att matplatsen blir kvar i köket. Jag värnar vårt luftiga vardagsrum och att bordet i vardagsrummet kan användas till annat än mat; ex sybord, pussel som tar flera dagar att lägga osv.
Det var väldigt populärt ett tag att öppna upp men jag tror det börjat svänga tillbaka. Husets ursprungliga planlösning är ofta den bästa och särskilt för äldre hus ligger det väldigt mycket tanke och erfarenhet bakom.
 
Det var väldigt populärt ett tag att öppna upp men jag tror det börjat svänga tillbaka. Husets ursprungliga planlösning är ofta den bästa och särskilt för äldre hus ligger det väldigt mycket tanke och erfarenhet bakom.
Jag vet inte vad du menar med äldre hus men åtminstone från 30-talet och långt in på 60-talet byggde man i regel väldigt trånga kök. De är byggda för en annan tid då husmodern (eller hushållerskan) kockade medans övriga familjen roade sig med annat. I ett sånt kök är det svårt att göra saker tillsammans. Idag vill vi i regel ha mer sociala planlösningar och om det inte går att flytta väggar eller flytta köket så väljer många att öppna upp genom att ta bort väggar.
 
Jag vet inte vad du menar med äldre hus men åtminstone från 30-talet och långt in på 60-talet byggde man i regel väldigt trånga kök. De är byggda för en annan tid då husmodern (eller hushållerskan) kockade medans övriga familjen roade sig med annat. I ett sånt kök är det svårt att göra saker tillsammans. Idag vill vi i regel ha mer sociala planlösningar och om det inte går att flytta väggar eller flytta köket så väljer många att öppna upp genom att ta bort väggar.
Vill man ändra planlösningen kan absolut göra det, jag tycker bara att det kan vara värt att tänka efter en extra gång vilka fördelar och nackdelar ändringen kommer innebära :)
 
Ikeas är för stora, så störigt. Älskar deras köksinredning!!
Det finns hur många alternativ som helst. Ge inte upp! Wayfair och Amazon har massor, och jag misstänker att Container Store också har liknande. Annars kanske man kan bygga en liten plattform av plywood med ytterram på hjul?
 
Hitta ett sätt att överleva. Som du säger så springer det lätt i väg även om initialt tänker göra det enkelt (jag har ett eget exempel där byte av tapet ovanför köksbänken, svävade ut till, byte av bänkskivor, göra om köksön, vilket skulle kräva nytt golv, när vi ändå skulle lägga nya golv skulle det bli i halva huset, när golvet ändå skulle bytas kunde vi lika gärna ta tag i att ljudisolera sovrummet bättre..... vi har fortfarande kvar tapeten i köket :) )

När ni köper nya vitvaror som spis så tänk hur ni vill ha spisen i det kommande köket så att den kan placeras där.

Angående dumma skåp, plocka fram organisatörshatten och lägg handen på hjärtat - hur mycket av det som finns i köksskåpen använder ni varje dag? Se till att detta placeras i lättillgängliga skåp.
För resten, det som bara används ibland, köp plastlådor och sortera i kategorier. Ex lägg alla saker som tillhör bakning i en eller flera plastlådor, termosar i en plastlåda, matlådor i en plastlåda etc. Det är mycket lättare att rodda runt med plastlådor än att lyfta ut 27 andra saker för att komma åt sockerkaksformen.
Exakt så! För att bygga hyllor i städskåpet behöver vi ett städskåp i tvättstugan , som också behöver renoveras, och då skulle vi passa på att byta varmvattenberedare och... 😂
Smart med plastlådor!!
 
Vårt kök är ett Kalmarkök, google säger att de upphörde 1984, så det har några år på nacken. Om kanske fem år kommer vi byta hela köket, om inte denna uppfräschning blir fantastisk 😅

Nu måste vi köpa ny spis pga bebis och kran pga läcker och vi vill också ha ny bänkskiva och byta/måla kaklet.

Det börjar bli så att vi plockar in mer och mer nytt, "ska vi inte byta fläkten också, när vi ändå håller på"..men det gör ju att allt springer iväg. Nu vill vi sätta stopp och faktiskt byta det som är tvunget och fräscha till resten.

Underskåpen är inte bra, det är sjukt jobbigt att böja sig och krypa runt på golvet för att hitta. Kryddor står över fläkten pga färdiga hyllor för det och opraktiska överskåp - djupa och höga, men jag tycker det ser så rörigt ut.

Har ni några bra tips på hur man kan fräscha till och förbättra ett gammalt kök? Vi har målat luckorna vita och vi har nya vitvaror. Det är inte standardmått, skåpsinredning från Ikea passar inte.
Är stommen bra då? Det fanns ett Kalmarkök i huset vi köpte.
Huset var byggt 86 och efter 11 år gick det inte längre. Vi hade tänkt att byta lyckor osv, men stommen var för dålig. Hyllor ramlade ned osv.
Så vi valde ett nytt kök och ändrade en aning, flyttade hon 30 cm (gjorde stor skillnad, tidigare kunde man inte stå 2 i bredd).
När vi tog ned det gamla köket visade det sig att det var från åtminstone 1976.....de hade flyttat det från det gamla huset....
Så se till att om ni ska byta att ni gör det inom 10 år efter ni köpt huset.

Kom ni ska behålla det, kolla om ni kan med små ändringar göra det ännu bättre.


Vet de som klistrat mosaik över det fula kaklet och det blev snyggt.
 
Är stommen bra då? Det fanns ett Kalmarkök i huset vi köpte.
Huset var byggt 86 och efter 11 år gick det inte längre. Vi hade tänkt att byta lyckor osv, men stommen var för dålig. Hyllor ramlade ned osv.
Så vi valde ett nytt kök och ändrade en aning, flyttade hon 30 cm (gjorde stor skillnad, tidigare kunde man inte stå 2 i bredd).
När vi tog ned det gamla köket visade det sig att det var från åtminstone 1976.....de hade flyttat det från det gamla huset....
Så se till att om ni ska byta att ni gör det inom 10 år efter ni köpt huset.

Kom ni ska behålla det, kolla om ni kan med små ändringar göra det ännu bättre.


Vet de som klistrat mosaik över det fula kaklet och det blev snyggt.
Vi har inte spikat i det, men det är väldigt stabila hyllor och skåp. Tror luckor är bytta, men till ljust trä som vi målat vita. Huset är byggt 73, gissar att stommar är från då! Är det av någon särskild anledning vi bör byta inom 10 år från köp?
 
Vi har inte spikat i det, men det är väldigt stabila hyllor och skåp. Tror luckor är bytta, men till ljust trä som vi målat vita. Huset är byggt 73, gissar att stommar är från då! Är det av någon särskild anledning vi bör byta inom 10 år från köp?
Köp av hus. Vi hade ägt huset i 11 år när vi renoverade och man kan klaga upp till 10 år på saker som dyker upp.
Köper man ett hus som är byggt 1986 så förväntar man sig ett kök från 86 eller senare, Inte att köket är från -76....
 
Köp av hus. Vi hade ägt huset i 11 år när vi renoverade och man kan klaga upp till 10 år på saker som dyker upp.
Köper man ett hus som är byggt 1986 så förväntar man sig ett kök från 86 eller senare, Inte att köket är från -76....
Aha då förstår jag hur du menar!
 

Liknande trådar

Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 413
Senast: Lazy Lady
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 074
Senast: Luff
·
R
Hemmet Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 744
Senast: Raderad medlem 6459
·
Hemmet Tänkte att vi ska renovera köket i juni, och vill gärna ha allt färdigt tills dess så det kan gå så smidigt/snabbt som möjligt:) Här...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: hvala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp