Budgivning!

Ryver

Trådstartare
Hur tänker ni ang budgivning på ett hus? Hur länge brukar man vänta med att lägga sitt bud? Var på visningen idag. Ska man vänta ett par dagar och se om det kommit några bud eller ska man lämna redan imorgon?
Hur lågt under utgångspriset tycker ni man kan lägga första budet? Utgångspriset är 1 400 000:-. Känns kanske bättre att börja lite lågt men hur lågt?
 
Sv: Budgivning!

Tja hur mycket lägre har väl med skicket av huset att göra. Vi lade bud på 50 000 kr under men då var huset dåligt, siltet, inget badrum bara toa på bottenplan och en sunkig dusch i källaren. Jag tror vi lade budet efter ett par dagar från det att vi var på visningen.

I dag ser ju marknaden lite annorlund ut. Vet inte om säljarna har bråttom med att få sålt i fall huset har legat ute till försäljning länge. Jag skulle nog lägga ett bud idag om man verkligen är intresserad. Men hur lågt du vill sätta ditt bud är svårt att säga. Beror som sagt på huset och om någon annan lagt bud på det.
 
Sv: Budgivning!

Svårt att säga....

Men för det första så antar jag att ni har bestämt er för en maxgräns för vad huset får kosta... och att den kanske ligget något lite över utgångspriset? ¨

Om man väljer att lägga ett bud direkt, eller väljer att vänta lite.. tja det är väll en smaksak, och inget är väll mer rätt eller fel.
Om man tar det lite lugnt så "brukar" nån annan börja med ett bud, och då är det ju "bara" att ta vid där och bjuda över - om man vill lägga ett bud direkt så skulle jag fundera över de här sakerna:
1) Hur gärna vill jag ha huset.
2) Hur länge har huste legat ute till försäljning (om det har varit ute sedan 4 månader tillbaka så är det ju större chans att ägarna kan tänka sig att pruta).
3) Vilket skick är huset i - finns det mycket att göra på huset, är det saker som kommer att bli dyra att fixa?
4) Vilken typ av uppvärmning är det - är det nått som funkar bra eller behöver ni lägga ner massor med pengar på att fixa det?
 
Sv: Budgivning!

Vi har gjort såhär, vi har meddelat mäklaren att vi är intresserade så vi inte räknas bort vid ev budgivning.

Första bostaden vi köpte (bostadsrätt). Var utgångspris 395.000 kr. Vi bjöd det. Ett annat par bjöd 400.000 då sa vi direkt 410.000 och de andra hoppade av. Sålde bostadsrätten drygt ett år senare för 575.000 kr.

Andra bostaden ett radhus utgångspris 850.000, där låg ett bud på 850.000 och vi sa direkt 875.000 och den andra drog sig ut.
Huset såldes inom ett år för 945.000 kr. Granningången med ett nyare Ikea-kök var ute samtidigt då vi köpte och såldes för 1.045.000 så vi gjorde bra affär då vi köpte det billigare objektet. De som köpte granningången har försökt sälja men får inte det dom gav för att priserna har sjunkit nu.

Tredje huset (nuvarande) var ute för 950.000 kr, vi var på visning (privat med mäklaren, 2 ggr) flera budgivare men då säljarna inte kunde lova tillträde inom 3 mån så sa dom bort flera bud. Vi gav bud på 875.000 och sa att vi kunde ta tillträde när som helst. Dom kom med motbud på 900.000 och fick sätta tillträde själva och det godkände vi. Affären skrevs på papper oktober 2007 och först var tillträdet tänkt till 1/3 2008 men det blev tillslut 15/5 2008 men det var bara positivt för oss då vi bytte kommun. Säljarna var mkt tacksamma att hitta flexibla köpare och tackade alltså nej till högre budgivare pga det. (Dom flyttade till nybygge söderut och fick hela tiden framflyttat tillträdesdatum). Dom var såpass schyssta att dom lämnade hur mkt som helst i huset i princip allt man behöver i ett garage förrutom gräsklippare (den var trasig), utemöbler lämnade dom också och grill osv.

Om mäklarna/säljarna först dra ut på det hela har vi varje gång sagt att vi vill ha besked snarast då vi har andra intressanta objekt vi överväger. Det har funkat för oss att snabba på affären då vi har setts som seriösa :) medans jag ofta märkt att de som ev vill buda emot försöker dra ut på tiden och då har vi alltså fått mäklaren att skynda på dom = dom hoppar oftast av för dom tror att vi kommer höja vidare utan problem (intrycket jag fått i varje fall för det har ju funkat varje gång haha)
 
Sv: Budgivning!

Utgå från vad du tycker huset är värt för dig, hur gärna vill du ha det?

Vi började med att kolla med mäklaren hur många som anmält intresse att vara med vid en budgivning. I vårt fall var det ganska många, så vi avvaktade någon dag för att se om någon annan ville starta, men alla verkade köra med samma taktik så vi slängde in ett bud en bit under (75kkr) utgångspriset (det var helt klart rimligt värderat, men någonstans måste man ju börja och vi ville se hur övriga spekulanter agerade på det). Hade det varit färre spekulanter hade vi dängt in vårt första bud direkt efter visningen.

Vi hade bestämt hur mycket huset var värt för oss, och vi besvarade varje inkommet bud med att höja med 20-30kkr inom fem minuter för att ge de andra spekulanterna så lite betänketid som möjligt. Så budgivningen gick rätt snabbt och slutade ganska precis där vi trott att det skulle och med ganska god marginal till vår maxgräns (puh).

Så som svar på din fråga, vi lade första budet 75kkr under utgångspriset som i vårt fall var drygt hälften av utgångspriset på ert. Men då kändes vårt väldigt rimligt värderat, kanske en aning lågt mot vad vi trodde att det till slut skulle gå för.
 
Sv: Budgivning!

Nu har vi sovit på saken och jag ringde mäklaren för en stund sen och meddelade att vi var intresserade av huset men INTE av en budgivning! Vi är villiga att betala utgångspriset, och det gäller NU. Får se vad som händer... Ganska spännande!
 
Sv: Budgivning!

Lycka till!

(Vi gjorde en liknande grej - vi bjöd utgångspriset redan innan visningen, med förbehållet att budet inte ingick i budgivning och skulle bli ogiltligt vid visningen om det inte togs. Det budet togs inte av säljaren, så det blev budgivning.)
 
Senast ändrad:
Sv: Budgivning!

Vi har precis köpt en bostadsrätt, kontrakt kommer skrivas idag :laugh:

Utgångspriset var 850 000 kronor. Eftersom lägenheter innan i det området har legat en bit över 1 miljon så sa vi 820 000 kronor, men köparen var inte beredd att gå under 850 000 kronor. Denna säljs privat och de har ingen brådska att sälja. Så de sa att om vi tar den för 850 000 kronor så har de ingen budgivning och skiter i de andra. Så nu ska vi köpa lägenhet :banana:
 
Sv: Budgivning!

Yes, det funkade!! Säljaren tog budet och vi fick köpa för utgångspris :rofl: . Om vi vann eller förlorade på det får vi ju aldrig veta....Men vi får huset!
Nu ska vi bara gå igenom huset ordentligt med en kunnig snickare vi känner innan papprena skrivs. Det är redan besiktigat men vi tar en extra koll ändå.
 
Sv: Budgivning!

Grattis :banana::banana:

Själv letar vi nu tapeter. En helt ny värld har öppnat sig :D
 
Sv: Budgivning!

Tack ska ni ha!
Ja, tapeter ska man ju också ha. Visst är det kul (och dyrt!)
Det är såå mkt man vill göra och fixa med en gång...
 
Sv: Budgivning!

Ja, det kostar en slant :crazy: Vi ska måla taket och tapetsera i alla rum och vi tänker ta de tapeter vi gillar oavsett prisklass, så vi räknar med en kostnad på 20 000 kronor. Men det får det vara värt :)
Det jobbiga nu är väntan tills 1:e april när lägenheten blir vår :D
 
Sv: Budgivning!

Oj, tapeter, sån lyx!

/moiran - nyss hemkommen efter första helgens jobb med att försöka få igång vatten och avlopp i köket... :D
 
Sv: Budgivning!

Hade med en vän som är snickare till huset igår för en genomgång. Hela fasaden måste bytas :crazy:...Ska få en prisuppgift på vad det kommer kosta idag så får vi väl förhandla priset med säljaren. Hoppas vi hittar en lösning för vi vill ha huset!
 
Sv: Budgivning!

Ni ville ju inte ha budgivning och säljaren sa ja till utgångspriset...hade ni inte kollat upp sånt här innan? Vill säljaren förhandla ett redan överenskommet pris?
Jag har ingen erfarenhet, jag bara ställer frågan?
 
Sv: Budgivning!

Det är inte alls ovanligt att man förhandlar om priset efteråt. Husbesiktning görs ju oftast av husköparen efter att denne vunnit budgivningen. Framkommer fel då som husägaren inte känt till eller informerat om kan prisförhandling ske. Säljaren kan ju backa ur och ta ett annat bud om denne vill.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 173
Senast: kolblakkur
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 192
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 629
Senast: kma
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 287
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp