Budgivningsfråga

Wysiwyg

Trådstartare
Låt oss säga att utropspriset på ett boende är 1 miljon. Det är bara två budgivare varav du är den ena. Den andra budgivaren börjar med att lägga 1,1 och sen är det bara ni två som budar. Du har din gräns på 1,25 så när den andra lägger 1,3 hoppar du av.

Sen ringer mäklaren och säger att du får bostaden för ditt sista bud, dvs 1,25 då den andra budgivaren dragit sig ur alternativt inte hade nog pengar. Hade du tagit det då? Eller hade du gått ner till budet som var innan du och den andra började buda mot varandra?
 
Det beror ju på säljaren. De kanske inte säljer för under 1,25. Utgångspriset är bara en start som förväntas gå upp. Hade säljaren velat sälja för 1 miljon hade de troligen gått ut med acceptpris istället för utropspris.
 
Det beror ju på säljaren. De kanske inte säljer för under 1,25. Utgångspriset är bara en start som förväntas gå upp. Hade säljaren velat sälja för 1 miljon hade de troligen gått ut med acceptpris istället för utropspris.

Fast nu frågar jag ur köparperspektiv. Jag begriper såklart att säljaren vill ha så mycket som möjligt. :p

Man kan ju se det som att man budat mot ingenting hela vägen upp till 1.25 om det inte var riktiga bud från den andra sidan.
 
Fast nu frågar jag ur köparperspektiv. Jag begriper såklart att säljaren vill ha så mycket som möjligt. :p

Man kan ju se det som att man budat mot ingenting hela vägen upp till 1.25 om det inte var riktiga bud från den andra sidan.
Man kan ju dra sig ur, eller lägga ett lägre bud. Är det "drömhuset" skulle det kanske vara värt att betala 1,250?
 
I det här scenariot: hur mycket var mitt nästsista bud på? Dvs det innan 1.25?
 
Jo jag vet? Min fråga är ju om folk hade accepterat att priset trissats upp av någon som sen drar sig ur eller om de lagt ett lägre bud.
Jag skulle nog försöka få ner priset mer isf. Som du skriver har du ju budat mot en budgivare som "Inte finns" egentligen, om den inte ens kunde betala de 1,1 personen la från början. Men det beror ju på hur gärna du vill ha boendet förstås, om de säger nej finns ju risken att nya budgivare kommer in i bilden.
 
Låt säga att du la 1.175 och att budet du la över var 1.2.
Hmm alltså. Personligen hade jag nog köpt för 1.25 om jag verkligen ville ha stället. Jag hade nog mest sett det som att jag ju lagt det budet och att även om den andra inte hade 1.3 betyder det ju inte att alla buden varit 'falska' eller hur man ska säga.

Men är man lite coolare än jag är och har lite mer is i magen så kan man ju såklart gambla lite och säga att man vill gå ner till sitt tidigare bud. Och så får ju säljaren säga hur den ställer sig till det.
 
Jo jag vet? Min fråga är ju om folk hade accepterat att priset trissats upp av någon som sen drar sig ur eller om de lagt ett lägre bud.
Det beror ju som sagt på. Är det drömhuset så hade jag absolut kunnat tänka mig betala, det är ju "bara småpengar" i sammanhanget. Det är inte alls ovanligt att köparen drar sig ur. Gör man en ny budgivning så kanske några fler blir intresserade, så blir du ändå utan bostaden.
 
@PathOfClovers @niphredil @Unafraid

Tack för svar! Nu är det här en retorisk fråga och inte ett aktivt scenario i mitt liv. :) Är bara intresserade av hur andra resonerar!

Ja, det är ju just det där med hur gärna man vill ha bostaden. Egentligen ska man väl inte buda på något man inte supergärna vill ha men vissa lägenheter kan man ju tänka sig till ett visst pris. Jag hade nog kunnat vara kall om det gällde en lägenhet men haft svårare med ett hus. I alla fall här är det större utbud på lägenheter så då hade jag nog kallt räknat med att något annat likvärdigt skulle dyka upp.

Och @Unafraid, för mig är inte 200-300tk småpengar i sammanhanget. Tycker det känns som svindlande summor. Men så är jag inte van vid storstadspriser heller.
 
Låt oss säga att utropspriset på ett boende är 1 miljon. Det är bara två budgivare varav du är den ena. Den andra budgivaren börjar med att lägga 1,1 och sen är det bara ni två som budar. Du har din gräns på 1,25 så när den andra lägger 1,3 hoppar du av.

Sen ringer mäklaren och säger att du får bostaden för ditt sista bud, dvs 1,25 då den andra budgivaren dragit sig ur alternativt inte hade nog pengar. Hade du tagit det då? Eller hade du gått ner till budet som var innan du och den andra började buda mot varandra?
Hur gärna vill du ha bostaden?
Om jag verkligen ville ha den så hade jag accepterat 1,25 dvs om det här är drömbostaden. Men om jag tänker att jag lika gärna kan köpa någon annan samt att jag tror det finns andra billigare så hade jag gått ner.
 
@Wysiwyg Jag tycker att man känner rätt tydligt i magen när man tittar på lägenheter och hus hur mycket man faktiskt är villig att lägga. Så jag tänker att magkänslan är jätteviktig i en sån situation. Känns det rätt eller fel att lägga si eller så mycket liksom.
 
Vi budade lite mot oss själva när vi köpte vårt hus, dvs vi var de enda budgivarna och fick gå upp ett par gånger i pris tills vi nådde en gräns som säljaren kunde acceptera :p Så jag antar att som svar på din fråga hade jag absolut gått upp till det högre budet om säljaren inte accepterar det lägre.
 
Är det inte risk att om du inte vill ge 1,25 så går frågan i stället till den andra budgivaren som då hade nästa bud under, t ex 1,1? Och du förlorar bostaden helt och hållet?
 
@Wysiwyg Jag tycker att man känner rätt tydligt i magen när man tittar på lägenheter och hus hur mycket man faktiskt är villig att lägga. Så jag tänker att magkänslan är jätteviktig i en sån situation. Känns det rätt eller fel att lägga si eller så mycket liksom.

Men verkligen! Har inte varit med i så många budgivningar men har på vissa känt att "fan bara jag inte vinner för det här är för mycket pengar". Har nästan varit lite orolig för att jag ska vinna även om jag såklart stått fast vid mitt bud om jag gjort det. Dock kan det ju vara jag som är ovan vid att över huvud taget tänka mig att jag ska låna så mycket pengar. :p Det är lika delar ångest och förtjusning för min del men då är jag ju rätt feg också.

Vi budade lite mot oss själva när vi köpte vårt hus, dvs vi var de enda budgivarna och fick gå upp ett par gånger i pris tills vi nådde en gräns som säljaren kunde acceptera :p Så jag antar att som svar på din fråga hade jag absolut gått upp till det högre budet om säljaren inte accepterar det lägre.

Ah ja, det gäller ju att säljaren vill sälja till priset man själv vill ge också. :D
 
Är det inte risk att om du inte vill ge 1,25 så går frågan i stället till den andra budgivaren som då hade nästa bud under, t ex 1,1? Och du förlorar bostaden helt och hållet?

I mitt scenario är det bara två budgivare! Men visst, i praktiken är det ju verkligen möjligt.
 
@Wysiwyg Är det första gången du köper? :) Jag tyckte att det var SÅ läskigt första gången jag köpte, nu känns det däremot mycket lättare. Då höll jag på att freaka ut totalt 🙈. Men även då kände jag ganska bestämt när jag var på någon visning att "nej, det här är för mycket pengar för det här stället" och jag visste precis vad jag ville ge för den jag sen köpte. Så man ska lita en del på magkänslan :).

Sen tycker jag säljare är fula som inte vill sälja för bud som är över utgångspriset. Man ska inte sätta utgångspris så lågt att man faktiskt inte tänker sälja för det.
 
Jag tänker att det också beror lite på hur intresset på bostaden varit innan. Har den legat ute länge och det har varit få spekulanter så skulle jag nog iaf fråga mäklaren om de som nu dragit sig ur dragit tillbaka alla bud eller bara det högsta och sen lagt ett lägre. Men har det varit många intresserade och huset är nytt på marknaden så kommer säljaren kanske vilja dra igång en ny omgång visningar och då är ju risen att det blir ny budgivning. Men det viktigaste är ju att du tycker huset är värt det du betalar. Och om du verkligen vill ha huset.
 
@Wysiwyg Är det första gången du köper? :) Jag tyckte att det var SÅ läskigt första gången jag köpte, nu känns det däremot mycket lättare. Då höll jag på att freaka ut totalt 🙈. Men även då kände jag ganska bestämt när jag var på någon visning att "nej, det här är för mycket pengar för det här stället" och jag visste precis vad jag ville ge för den jag sen köpte. Så man ska lita en del på magkänslan :).

Sen tycker jag säljare är fula som inte vill sälja för bud som är över utgångspriset. Man ska inte sätta utgångspris så lågt att man faktiskt inte tänker sälja för det.

Ja första gången! :nailbiting: Ja det känns helt fruktansvärt och jätteroligt på samma gång, vet inte riktigt vilken känsla jag ska lita på. Nu har jag varit runt på en del och sett vad renoveringsobjekt och nyrenoverade gått för så nu har jag en mer rimlig känsla tror jag för vad jag vill ge. Men jag ska absolut lita på magkänslan! Det känns ju inte så roligt att köpa något man ångrar.

Håller verkligen med, tycker också det är jättefult! Det blir ju bara ett lockpris för att få in många på visningen.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
914
Senast: Crossline
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 169
Senast: Badger
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 925
Senast: kolblakkur
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 393
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp