Buffert som pengar eller kredit?

Silver Girl

Trådstartare
Jag har ett kreditkort som jag har en skuld på. Jag skulle kunna betala hela skulden på en gång och slippa räntan, men då går en stor del av mitt buffertkonto åt till det. Å andra sidan frigör jag då den summan på kreditkortet så att jag kan använda det om något akut behöver betalas innan jag sparat ihop bufferten igen.
Spara upp till aktuell buffertnivå igen skulle ta 6-12 månader beroende på om jag får några oväntade utgifter.

Hur skulle ni göra? Och varför resonerar ni så?
 
Jag har ett kreditkort som jag har en skuld på. Jag skulle kunna betala hela skulden på en gång och slippa räntan, men då går en stor del av mitt buffertkonto åt till det. Å andra sidan frigör jag då den summan på kreditkortet så att jag kan använda det om något akut behöver betalas innan jag sparat ihop bufferten igen.
Spara upp till aktuell buffertnivå igen skulle ta 6-12 månader beroende på om jag får några oväntade utgifter.

Hur skulle ni göra? Och varför resonerar ni så?

Eftersom kreditkort brukar ha väldigt hög ränta så skulle jag betala av allt på en gång.
Är räntan mycket låg kan ett alternativ vara att använda halva din buffert till att betala av en del av skulden och sedan ta resterande månadsvis.
Men det beror på räntan som sagt.
Jag gillar generellt inte att ha skulder utan betalar så mycket jag kan så fort jag kan.
 
Jag har ett kreditkort som jag har en skuld på. Jag skulle kunna betala hela skulden på en gång och slippa räntan, men då går en stor del av mitt buffertkonto åt till det. Å andra sidan frigör jag då den summan på kreditkortet så att jag kan använda det om något akut behöver betalas innan jag sparat ihop bufferten igen.
Spara upp till aktuell buffertnivå igen skulle ta 6-12 månader beroende på om jag får några oväntade utgifter.

Hur skulle ni göra? Och varför resonerar ni så?
Jag hade betalat av hela på en gång och utnyttjat krediten vid behov.
Jag hade dessutom lagt räntekostnaden jag inte längre betalar ovanpå mitt sparande 😊
 
Varför betala ränta för att ha buffertpengar stående på ett konto? Om du kan låna när ett ev. akutbehov uppkommer och begränsa räntekostnaden till bara det som är nödvändigt att punga ut.

Har du redan lånat för att buffert inte fanns av eget kapital skulle jag se det som angeläget att undkomma räntekostnaden för att öka chansen att kunna få en riktig buffert på sikt och inte bara ha det i form av potentiellt låneutrymme.

Ditt verkliga buffertutrymme påverkas inte av detta val. Men din kostnad påverkas.
 
Jag hade betalat av allt. Du kommer kunna spara ihop bufferten snabbare när du inte längre behöver betala ränta på krediten.
 
För mig är det enkla plus och minus.

Bufferten finns där utan att ge någon större avkastning antar jag? Dvs beloppet förändras inte så mycket.

Lånet kostar ränta hela tiden. Alltså betalar du mer än vad du har lånat.

Om du betalar av lånet har du kvar en buffert i möjligheten att använda krediten. Men de pengarna kostar inget längre.
 
Utöver vad ovanstående skriver så tycker jag att det är en mental skillnad att inte ha kreditkortsskulder liggande. Jag skaffade kreditkort för att kunna boka resor och få den försäkringen, samt att ha snabbt tillgängliga pengar för akuta klinikbesök eller kunna köpa första bästa flygbiljett om något skulle hända någon anhörig. Men eftersom jag jobbat säsong har det hänt att jag har varit och nallat på krediten i slutet av vinteruppehållet, och har man väl börjat blir det lätt att man handlar nån gång till - och rätt var det är så ligger man lite mer back än vad man är bekväm med. Nu har jag fast jobb och betalade av en del på första lönen, och när skatteåterbäringen kom blev jag skuldfri på kortet. Det kändes väldigt skönt! Jag handlade en grej som jag verkligen ville ha på kredit den här veckan, men så fort lönen kommer kan jag betala av den och sen åker kortet ner i byrålådan.
 
Svarar alla;

Ni bekräftar vad jag tänker, men jag har på något sätt ändå känslan av att en buffert är säkrare när den är i form av pengar på kontot. Får försöka förtränga den känslan.
 
Svarar alla;

Ni bekräftar vad jag tänker, men jag har på något sätt ändå känslan av att en buffert är säkrare när den är i form av pengar på kontot. Får försöka förtränga den känslan.
Det spelar ju inte så stor roll hur säker bufferten är när man i princip har den via kreditkort med hög ränta. I din situation blir det ju som om du tagit krediten för att bara stoppa in på kontot.
 
Svarar alla;

Ni bekräftar vad jag tänker, men jag har på något sätt ändå känslan av att en buffert är säkrare när den är i form av pengar på kontot. Får försöka förtränga den känslan.
Det stämmer att pengar på kontot är bättre - om det är dina egna pengar som är där.
Men nu är det lånade pengar och då är din känsla av att det är tryggare en bluff som gör att kortbolaget tjänar pengar på din bekostnad.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 925
Senast: kolblakkur
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 764
Senast: Kakis
·
Äldre Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa". Jag har mått jätte...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp