Bukefalos 28 år!

Buffertsparande

Philosophia

Trådstartare
Vi har för närvarande vår husbuffert (200000 kr) på ett konto utan ränta, vilket nog är dumt och funderar nu hur vi ska förvalta bufferten bättre. Planen är att den ska användas till större arbeten på sikt som badrum och nytt tak, renovering av tvättstuga,

Vi lägger undan ca. 6500 kr/månad för att fylla på den.

Men hur ska vi lägga upp det? Jag är villrådig.

- Använda upp större delen av bufferten för att beta av någon/några av sakerna som står på renoveringslistan och öppna ett månadssparande i fonder?

- Köpa fondandelar för bufferten och sedan månadsspara i fonderna?

- Flytta bufferten till ett konto med en pytteliten ränta och dela upp månadssparandet på fonde och på det räntebärande kontot?

- Amortera mera?

- osv.
 
Vi har för närvarande vår husbuffert (200000 kr) på ett konto utan ränta, vilket nog är dumt och funderar nu hur vi ska förvalta bufferten bättre. Planen är att den ska användas till större arbeten på sikt som badrum och nytt tak, renovering av tvättstuga,

Vi lägger undan ca. 6500 kr/månad för att fylla på den.

Men hur ska vi lägga upp det? Jag är villrådig.

- Använda upp större delen av bufferten för att beta av någon/några av sakerna som står på renoveringslistan och öppna ett månadssparande i fonder?

- Köpa fondandelar för bufferten och sedan månadsspara i fonderna?

- Flytta bufferten till ett konto med en pytteliten ränta och dela upp månadssparandet på fonde och på det räntebärande kontot?

- Amortera mera?

- osv.
Jag har mitt sparkonto/buffert i en fond. Det har över tid varit bra, den ökar mer än jag betalar i ränta på lånen på gården. Sen amorterar vi rätt bra också. Jag hade med andra ord försökt hitta en lämplig fond, lägga pengarna där och sen lägga sparandet där också. Jag kan ta ut pengar när jag vill ur fonden, men jag behöver ha några dagars framförhållning.
 
Jag har mitt sparkonto/buffert i en fond. Det har över tid varit bra, den ökar mer än jag betalar i ränta på lånen på gården. Sen amorterar vi rätt bra också. Jag hade med andra ord försökt hitta en lämplig fond, lägga pengarna där och sen lägga sparandet där också. Jag kan ta ut pengar när jag vill ur fonden, men jag behöver ha några dagars framförhållning.

Tack! :) Så du är inte orolig för att börsen skulle gå ner precis när du behöver använda pengarna?

Är det AF eller ISK som du sparar i?
 
En aktiefond: https://www.di.se/fonder/lansforsakringar-fastighetsfond/
Ja, den kan ju gå ner precis när jag behöver använda den, men uppgången har under de 20 år jag haft fonden varit så stor över tid att jag kan leva med det.

Jag skulle inte spara i en aktivt förvaltad fond. Tyvärr är avgifterna så höga så de äter upp en stor del av fondens uppgång. Bättre då med en passiv globalfond tex Avanza global eller DNB Global Indeks.

@Philosophia Just nu är det skattemässigt fördelaktigt att ha i ISK. Sen ska man kanske inte ha de pengar man behöver de 1-2 närmaste åren i fonder, men en fördelning där en del är låst i fasträntekonto och en del i fonder kan vara en bra lösning. Oavsett så är konton utan ränta endast till för den lilla akuta delen av bufferten, när man inte kan vänta 2-3 dagar på att få loss pengar.
 
Jag skulle inte spara i en aktivt förvaltad fond. Tyvärr är avgifterna så höga så de äter upp en stor del av fondens uppgång. Bättre då med en passiv globalfond tex Avanza global eller DNB Global Indeks.

@Philosophia Just nu är det skattemässigt fördelaktigt att ha i ISK. Sen ska man kanske inte ha de pengar man behöver de 1-2 närmaste åren i fonder, men en fördelning där en del är låst i fasträntekonto och en del i fonder kan vara en bra lösning. Oavsett så är konton utan ränta endast till för den lilla akuta delen av bufferten, när man inte kan vänta 2-3 dagar på att få loss pengar.
Fast på en fond som går upp runt 50% per år kan jag leva med en avgift på typ 1,5%
 
Tack! :) Så du är inte orolig för att börsen skulle gå ner precis när du behöver använda pengarna?

Är det AF eller ISK som du sparar i?
Inte till mig, men jag svarar ändå. ISK är superbra på många sätt, men lite dumt att ha ett sparande i på pengar man använder. Sen är det lite dumt för du kan inte göra avdrag för förlusterna i ett ISK, vilket du kan göra på ett vanligt AF, så tvingas du sälja på förlust för att betala renoveringen är det lite trist. Dessutom schablonskattas du, vilket många tycker är bra, men jag gillar det inte. Jag vill inte ha några hittepå-summor utan då deklarerar jag och skattar hellre för hur det faktiska läget ser ut.

Däremot är jag inte orolig över att börsen skulle gå ner just när jag behöver pengarna, men jag har relativt bra spridning på mina aktier så det är sällan jag säljer med förlust.
 

Liknande trådar

Äldre Jag skulle kunna ringa banken, men jag kommer bara att tänka på det här när jag är hemma och har tråkigt så att... :p När jag loggar in...
Svar
0
· Visningar
562
Senast: Tassetass
·
Äldre Skulle ni kunna tänka er att låna till konsumtion (bil/båt/möbler/resor etc) med bostaden som säkerhet, dvs höja bolånet för det...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 251
Senast: Sonic76
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 591
Senast: sjoberga
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 502
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp