Buke-analys av Kim Jon-Uns senaste ridfilm

Jag tror också det är en orlov-travare, om man googlar står det på Aftonbladet att han importerat sådana. Galoppen tyder dessutom på det, ser typiskt travaktig ut.
 
Härlig häst! Den ser lättriden och bekväm ut. Kanske lite tunn, men det kan bero på ras. Undrar vilka raser som är vanliga i Korea och hur uppfödningen ser ut där?
Utrustningen tycker jag är vacker och hästen har t.o.m ett vitt ländtäcke. :)
Diktatorn själv ser ut att vara mycket ridvan. Han galopperar utan problem på en hand.
Den ser kanske tunn ut i relation till den kraftiga mannen med de stora kläderna?

Men fullblodstyp är det onekligen.
 
Utseendet och att Nordkorea antagligen har hyfsad kontakt med Ryssland. Alla hästarna som syntes i filmen såg ju likadana ut.
Fick den känslan, det plingade till ”orlovtravare” i bakhuvet på mig. :D
Då kan jag kort berätta min otroliga men sanna historia. 2008 reste en delegation från NK runt i norra Europa för att köpa 12-15 vbl ridhästar, alla skimlar. Flest hingstar men ett fåtal ston för avel. Alla till dåvarande ledares planerade farm/stuteri. Budgeten var ca 200 tkr/häst och delegationen bestod av 8 man varav 2 veterinärer. Hur jag vet? Hade dem på stallbacken. Valde att behålla hästen pga den extremt långa jobbiga resan med flera karantänperioder. De köpte hästar i Europa iaf.
 
Då kan jag kort berätta min otroliga men sanna historia. 2008 reste en delegation från NK runt i norra Europa för att köpa 12-15 vbl ridhästar, alla skimlar. Flest hingstar men ett fåtal ston för avel. Alla till dåvarande ledares planerade farm/stuteri. Budgeten var ca 200 tkr/häst och delegationen bestod av 8 man varav 2 veterinärer. Hur jag vet? Hade dem på stallbacken. Valde att behålla hästen pga den extremt långa jobbiga resan med flera karantänperioder. De köpte hästar i Europa iaf.
Ja då kanske det är europeiska varmblod i filmen. Svårt att veta.
 
Då kan jag kort berätta min otroliga men sanna historia. 2008 reste en delegation från NK runt i norra Europa för att köpa 12-15 vbl ridhästar, alla skimlar. Flest hingstar men ett fåtal ston för avel. Alla till dåvarande ledares planerade farm/stuteri. Budgeten var ca 200 tkr/häst och delegationen bestod av 8 man varav 2 veterinärer. Hur jag vet? Hade dem på stallbacken. Valde att behålla hästen pga den extremt långa jobbiga resan med flera karantänperioder. De köpte hästar i Europa iaf.
Det var häftigt!
 
Galoppen ser fyrtaktig ut, som om hästen typ travar med bakbenen och galopperar fram.
Tyckte även det såg ut som hästen gick väldigt knepigt i skritten i ett av klippen, precis som om den ej ville ta ut steget. Vet inte om det beror på rasen eller något annat förstås. 🤔
 
Sen kan man ju undra varför de bemödar sig att åka ända till Europa för att leta efter vita travhästar att RIDA. Lippizzaner kanske hade passat ändamålet bättre. Eller typ vilken ras som helst som inte är avlad att trava snabbt.
 
Jag tycker han ser ut som en relativt harmonisk ryttare. Stör hästen minimalt och ser balanserad ut. Lite stel men det kan ju vara ett resultat av hästen väldigt markbundna rörelser också. Har sett betydligt värre i närområdet :D
Påminner lite om "nomad-ridstil" med höga hälar och stilla säte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp