Bukefalister i Mora/Dalarna

Ottilia

Trådstartare
Hej!!

Ska flytta till Mora om en månad och undrar såklart vilka buke-människor som finns i krokarna? Jag har noll koll på området och vill gärna skaffa mig en uppfattning så jag inte t.ex. hoppar på första bästa lägenhet och sedan efter en tid inser att jag hamnade helt fel :P

Vad behöver jag veta om Mora? Vart är det bra att bo? Finns det områden man vill undvika? Vad pysslar man med på fritiden?

Hur ser hyresläget ut? Hur billigt kan man komma undan med en liten etta? Finns det några hyresvärdar som är bättre eller sämre?

Vart vänder man sig för att hitta lösdrift/stallplats ? (har gått med i en facebookgrupp och annonserat där men tar gärna emot tips på om det finns fler forum för att hitta stallplats) Och vad är prisläget för att ha häst i Mora-trakten? Undrar även om medryttarläget? Vart letar man efter medryttarhästar? Här i Stockholm har jag upplevt att det är lätt att hitta medryttarhästar men här har jag ju ett kontaktnät där folk vet vad jag kan och jag har fler ridmöjligheter än jag hinner med men jag tänker mig att det inte kommer vara lika lätt när jag kommer till en helt ny ort utan kontakter.
 
Jag är ju inte riktigt i närheten (bor i Svärdsjö utanför Falun) men har varit i Rättvik mycket (bodde där ett år när jag gick på lantbruksskolan).

Det är enormt vackert i Siljansområdet och många ägnar sig givetvis åt friluftsliv: cykla, vandra, skidor och löpning. Det finns många sevärdheter i närheten som jag hoppas du tar chansen att se: Styggforsen utanför Rättvik, Helvetesfallet norr om Orsa och givetvis Dalhalla, konsertlokalen i ett gammalt kalkbrott.

Det finns också många fäbodar i området och de är värda ett besök. Lite sent på säsongen nu givetvis men du skulle ju vara här ett tag.

Hästeriet hoppas jag någon annan kan svara på men det finns mycket hästar i området (det finns ju en travbana i Rättvik tex).
 
Den största ridskolan av dem alla ligger i Lomsmyren, som finns strax utanför ortsgränsen, på vägen mot Malung/Värmland.
http://www.mora.se/Uppleva--gora/Fritid/Fritids--och-idrottsanlaggningar/Ridanlaggning-Lomsmyren/

Om jag begrundar mitt Facebookflöde, så behöver jag inte scrolla länge för att se de mest hårresande historier om Morastrand, den stora kommunala hyresvärden. Det är dock en ensam fb-vän, som möjligtvis har ett eget korståg mot detta hyresbolag - och jag har ingen aning om någon objektiv sanningshalt i detta orerande. Detta är ena halvan av fb-flödet därifrån. Andra halvan av flödet består i människans kontakt med vården, och går i samma friska anda.

Jag vet inte hur det är idag, och vad du är ute efter, men om jag skulle bosatt mig i en lägenhet någorlunda centralt i Mora, skulle jag börja att titta på ett område som heter Tuvan, och ligger på andra sidan Österdalälven, sett från Mora centrum.
http://www.hyrabostad.se/mora/morastrand/
 
Den största ridskolan av dem alla ligger i Lomsmyren, som finns strax utanför ortsgränsen, på vägen mot Malung/Värmland.
http://www.mora.se/Uppleva--gora/Fritid/Fritids--och-idrottsanlaggningar/Ridanlaggning-Lomsmyren/

Om jag begrundar mitt Facebookflöde, så behöver jag inte scrolla länge för att se de mest hårresande historier om Morastrand, den stora kommunala hyresvärden. Det är dock en ensam fb-vän, som möjligtvis har ett eget korståg mot detta hyresbolag - och jag har ingen aning om någon objektiv sanningshalt i detta orerande. Detta är ena halvan av fb-flödet därifrån. Andra halvan av flödet består i människans kontakt med vården, och går i samma friska anda.

Jag vet inte hur det är idag, och vad du är ute efter, men om jag skulle bosatt mig i en lägenhet någorlunda centralt i Mora, skulle jag börja att titta på ett område som heter Tuvan, och ligger på andra sidan Österdalälven, sett från Mora centrum.
http://www.hyrabostad.se/mora/morastrand/
Tack för tipsen, (och tack även till @athena_arabians ) jag kommer att jobba på tingsrätten på strandgatan i Mora så om jag hittar något inom promenad/cykelavstånd så är ju det positivt. Jag kommer att veckopendla i den mån jag kan(sambo och katterna stannar hemma i sthlm) så jag letar efter något så billigt som möjligt för att ha råd med häst, dubbelt boende och resor.
 
Om du tycker om sån't här, en smal stig på en ås där båda sidorna sluttar brant brant nedåt mot den underliggande slätten en 15-25 meter längre ned, då kan jag tala om hur du hittar dit. Det är en formation från när inlandsisen smälte bort.

bonasfalt.jpg
 
Tack för tipsen, (och tack även till @athena_arabians ) jag kommer att jobba på tingsrätten på strandgatan i Mora så om jag hittar något inom promenad/cykelavstånd så är ju det positivt. Jag kommer att veckopendla i den mån jag kan(sambo och katterna stannar hemma i sthlm) så jag letar efter något så billigt som möjligt för att ha råd med häst, dubbelt boende och resor.
Kolla på länkad lägenhet i Tuvan, den ser ut att bara flytta in i med tillträde igår.
Tuvan är egentligen mer centralt än andra områden, om du ska jobba på Tingsrätten. Bara över bron, och se'n korsa vasaloppsspåret mellan kyrkan och klockstapeln, så är du framme på jobbet.

På den sidan älven finns det gott om hästhagar då det är tre byar på 'krypavstånd'; Öna, Kråkberg och något längre bort - Östnor - så med lite flyt går det säkert att inackordera din häst där nånstans.
 
Om du tycker om sån't här, en smal stig på en ås där båda sidorna sluttar brant brant nedåt mot den underliggande slätten en 15-25 meter längre ned, då kan jag tala om hur du hittar dit. Det är en formation från när inlandsisen smälte bort.

bonasfalt.jpg

Jag har förmodligen varit där på exkursion :cautious:

:D
 
Jag har förmodligen varit där på exkursion :cautious:

:D
Det är helt magnifikt om man är det minsta intresserad av geologi.
Och är väl besöksvärt även om man vara vill ta en promenad i lugn natur.

Finns på Alderängarna några kilometer norrut mot vägen till Älvdalen. Där hade dåvarande Österdalälven sitt utlopp i dåtidens hav, och skapade stora virvlar och konstiga strömmar som formade tokiga saker i sand.
 
Det är helt magnifikt om man är det minsta intresserad av geologi.
Och är väl besöksvärt även om man vara vill ta en promenad i lugn natur.

Finns på Alderängarna några kilometer norrut mot vägen till Älvdalen. Där hade dåvarande Österdalälven sitt utlopp i dåtidens hav, och skapade stora virvlar och konstiga strömmar som formade tokiga saker i sand.

Japp, vi halkade omkring där (vi var där när första snön hade kommit och höll på att åka åt helvete flera gånger, tom han som körde bussen var lite grön).
 
Om du tycker om sån't här, en smal stig på en ås där båda sidorna sluttar brant brant nedåt mot den underliggande slätten en 15-25 meter längre ned, då kan jag tala om hur du hittar dit. Det är en formation från när inlandsisen smälte bort.

bonasfalt.jpg
Det där såg ju urhäftigt ut!! tack för alla tips!!
 
Jag är fd Orsabo, Orsa ligger bara 1,5 mil från Mora och jag åker "hem" så ofta jag kan :)(ska upp i oktober igen)
Kan bara säga grattis till att flytta till ett underbart ställe.
Orsa kan ha det lättare med bostäder om du skulle få det svårt att hitta något i Mora.

Finns inga direkta områden att undvika. Det finns iaf inga problemområden.
Stallplatser brukar vara lätt att hitta i regionen då det är tätt med smågårdar. Både Mora och Orsa har väldigt fina ridskolor men Orsas är nog strået vassare då den är mer modern. GUDOMLIGA stigar, vägar och skogar att rida i där underlaget ofta är ganska sandbaserat. Blir sällan lika kladdigt som här nere i söder.
 
Det där såg ju urhäftigt ut!! tack för alla tips!!
http://www.lansstyrelsen.se/dalarna...resvaten/mora/alderangarna/Pages/default.aspx

Stallplatser brukar vara lätt att hitta i regionen då det är tätt med smågårdar. Både Mora och Orsa har väldigt fina ridskolor men Orsas är nog strået vassare då den är mer modern. GUDOMLIGA stigar, vägar och skogar att rida i där underlaget ofta är ganska sandbaserat. Blir sällan lika kladdigt som här nere i söder.
Lomsmyren byggdes på 70-talet, så det stämmer säkert att det inte är 100% up-to-date.
Om det är bra med sandbaserat underlag vid ridning, så är ju finns ju Norra Europas största flygsandfält just norr om Tuvan,
länkat är naturreservatet - men flygsandfältet är betydligt större än så. Består av massvis med vägar och stigar i mager tallskog. Kuperat ibland, slätt värre ibland.
http://www.lansstyrelsen.se/dalarna...urresvaten/mora/svinvallen/Pages/default.aspx

Värt att nämna är att Mora har en trafiksituation som gör att huvudvägen lätt korkas igen mellan Mora-Noret och centrala Mora. Speciellt vid rusningstrafik och turisttider. Så tänker du dig att åka bil, skulle jag inte rekommendera Mora-Noret av just den anledningen - inte förrän man sett över och åtgärdat trafikflödet.
 
Jag är fd Orsabo, Orsa ligger bara 1,5 mil från Mora och jag åker "hem" så ofta jag kan :)(ska upp i oktober igen)
Kan bara säga grattis till att flytta till ett underbart ställe.
Orsa kan ha det lättare med bostäder om du skulle få det svårt att hitta något i Mora.

Finns inga direkta områden att undvika. Det finns iaf inga problemområden.
Stallplatser brukar vara lätt att hitta i regionen då det är tätt med smågårdar. Både Mora och Orsa har väldigt fina ridskolor men Orsas är nog strået vassare då den är mer modern. GUDOMLIGA stigar, vägar och skogar att rida i där underlaget ofta är ganska sandbaserat. Blir sällan lika kladdigt som här nere i söder.
Tack, du råkar inte veta vart man ska vända sig för att hitta stallplats? Jag har scannat de annonser jag hittat och själv lagt ut annons på facebook men det jag har hittat hittills har varit runt en timme från Mora och jag hoppas komma lite närmre för att lättare hinna med jobb och häst. Känns som att det kan vara svårt att få kontakt med mindre gårdar, större anläggningar har ju ofta hemsidor med då Kexet är en åring tror jag att en mindre gård med lösdrift eller i vart fall mycket utevistelse passar henne bäst.
 
Tack, du råkar inte veta vart man ska vända sig för att hitta stallplats? Jag har scannat de annonser jag hittat och själv lagt ut annons på facebook men det jag har hittat hittills har varit runt en timme från Mora och jag hoppas komma lite närmre för att lättare hinna med jobb och häst. Känns som att det kan vara svårt att få kontakt med mindre gårdar, större anläggningar har ju ofta hemsidor med då Kexet är en åring tror jag att en mindre gård med lösdrift eller i vart fall mycket utevistelse passar henne bäst.
Men ring ridklubben!

Lättare att prata med någon från trakten än lägga ut anonser. Jag har ringt ridklubbar när jag försökt hitta människor som jag haft diffusa uppgifter om. Folk känner ju varann så vill man ha namn och telefonnummer är det dit man ringer. :)
 
Tack, du råkar inte veta vart man ska vända sig för att hitta stallplats? Jag har scannat de annonser jag hittat och själv lagt ut annons på facebook men det jag har hittat hittills har varit runt en timme från Mora och jag hoppas komma lite närmre för att lättare hinna med jobb och häst. Känns som att det kan vara svårt att få kontakt med mindre gårdar, större anläggningar har ju ofta hemsidor med då Kexet är en åring tror jag att en mindre gård med lösdrift eller i vart fall mycket utevistelse passar henne bäst.

Kanske kolla med travbanan i Rättvik då, det låter ju som en lösdrift vore bra och det borde ju finnas några som föder upp travhästar i området.

Tillägg: Och kolla med naturbruksgymnasiet, de borde också ha koll på sådant.
 
Värt att nämna är att Mora har en trafiksituation som gör att huvudvägen lätt korkas igen mellan Mora-Noret och centrala Mora. Speciellt vid rusningstrafik och turisttider. Så tänker du dig att åka bil, skulle jag inte rekommendera Mora-Noret av just den anledningen - inte förrän man sett över och åtgärdat trafikflödet.

ja, det här fattar jag inte att de ännu inte löst!!
Under hela sommaren samt under Vasaveckan och sportlovsveckorna är det makalöst. Fast om man jämför med rusningstrafiken i Göteborg är det rätt lite ändå :p
 
Tack, du råkar inte veta vart man ska vända sig för att hitta stallplats? Jag har scannat de annonser jag hittat och själv lagt ut annons på facebook men det jag har hittat hittills har varit runt en timme från Mora och jag hoppas komma lite närmre för att lättare hinna med jobb och häst. Känns som att det kan vara svårt att få kontakt med mindre gårdar, större anläggningar har ju ofta hemsidor med då Kexet är en åring tror jag att en mindre gård med lösdrift eller i vart fall mycket utevistelse passar henne bäst.
Hur långt kan du tänka dig åka och pris?
Vattnäs...som ligger mellan Mora och Orsa har mycket häst i området. Även ser man mycket häst längs vägen som går mot Rättvik.
Kan lägga ut en blänkare.....
 
Hur långt kan du tänka dig åka och pris?
Vattnäs...som ligger mellan Mora och Orsa har mycket häst i området. Även ser man mycket häst längs vägen som går mot Rättvik.
Kan lägga ut en blänkare.....
Det är finns häst även på andra sidan Orsasjön, strax norr om Tuvan. Med flygsandfältet på krypavstånd.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 962
Senast: Barbabelle
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 680
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 937
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 798
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp