Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Islandshästryttare

Trådstartare
Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 februari så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad inom perioden, boken kan ha börjat läsas innan den 1 februari men måste vara avslutad från den 1 februari och framåt. Sista boken ska vara avslutad senast den 31 juli 2026 för att få kryssas på denna brickan. Bonusrutor används efter du kryssat samtliga rutor på brickan och det är helt valfria böcker.

För dig som eventuellt inte varit med förut här finns ingen prestige i att få flest bingorader eller kryssa flest rutor. En ruta per bok kan kryssas. Här är tanken att vi inspireras och utmanas i vårt läsande eller lyssnande av böcker. Kanske hittar du en ny favoritförfattare som du inte visste fanns eller återupptäcker någon författare du glömt bort.

Du väljer såklart format på boken själv, läs en gammal hederlig pappersbok, läs en e-bok eller lyssna på en ljudbok. Allt är precis lika ok. Skriv gärna några rader om boken, det är inte obligatorisk men blir trevligare tråd att följa och man kan inspirera andra till att läsa just den boken.

Det har visat sig att vi har några storläsare bland oss som kryssar hela bingot ganska snabbt och för att dessa inte ska behöva lämna oss utan kunna inspirera oss med andra böcker så får man om man kryssat hela bingot använda sig av bonusrutorna och där kryssa upp till sex valfria böcker.

OBS regel för fyra- och åtta rutan. Den bok som ska passa in på fyra eller åtta rutor i bingot får inte motiveras med rutan valfri bok, observera också att det är ett kryss på boken även för dessa rutor och rutan du kryssar räknas inte med i de fyra eller åtta rutorna. Motivering krävs såklart varför de passar in på de fyra eller åtta andra rutorna. Det spelar ingen roll om du redan har kryssat rutorna de passar in på eller inte, men du kryssar antingen den rutan som anger fyra eller åtta rutor. Det är endast ett kryss på den boken och inte fyra eller åtta rutor du kryssar.

I övrigt tror jag ni känner igen er och att de flesta rutorna är rätt självbeskrivande. Fråga gärna om något oklart!

Februari till juli 2026.webp

Senast ändrad:
Vill bara kolla hur du tänker kring termen "Fackbok"?
För mig är det en bok relaterat till något yrkesområde. Men kan tänka mig att för andra kan även andra faktabaserade böcker ingå, t ex populärvetenskap, historia eller om olika djur m m. Hur är det tänkt här?

Vill bara kolla hur du tänker kring termen "Fackbok"?
För mig är det en bok relaterat till något yrkesområde. Men kan tänka mig att för andra kan även andra faktabaserade böcker ingå, t ex populärvetenskap, historia eller om olika djur m m. Hur är det tänkt här?

Ja absolut att populärvetenskapliga böcker är godkända också. Kanske borde formulerat rutan lite annorlunda kan nog finnas lite olika tolkningar av fackbok inser jag nu 🙂

Något som jag funderat på tidigare också (kanske delvis eftersom jag ibland gillar att överanalysera saker :p ) - var drar man gränsen för utomeuropeiskt originalspråk?

Är t.ex. spanska/portugisiska utomeuropeiskt om det är en latinamerikansk författare? Språket i sig är ju ursprungligen europeiskt, men majoriteten av alla som talar språken har ju ursprung utanför Europa, och just den författaren kan ju vara utomeuropeisk.

Vad räknas ryska som? Delar av Ryssland ligger ju i Europa och delar i Asien, ingår en bok som är översatt från ryska bland "utomeuropeiskt originalspråk"? En stor del av befolkningen antar jag lever i den europeiska delen av Ryssland, men till ytan är ju majoriteten av Ryssland i Asien. Men ryska är väl kanske också egentligen ett språk med mer europeiskt ursprung, som är närmare t.ex. polska och ukrainska snarare än många asiatiska språk.

Något som jag funderat på tidigare också (kanske delvis eftersom jag ibland gillar att överanalysera saker :p ) - var drar man gränsen för utomeuropeiskt originalspråk?

Är t.ex. spanska/portugisiska utomeuropeiskt om det är en latinamerikansk författare? Språket i sig är ju ursprungligen europeiskt, men majoriteten av alla som talar språken har ju ursprung utanför Europa, och just den författaren kan ju vara utomeuropeisk.

Vad räknas ryska som? Delar av Ryssland ligger ju i Europa och delar i Asien, ingår en bok som är översatt från ryska bland "utomeuropeiskt originalspråk"? En stor del av befolkningen antar jag lever i den europeiska delen av Ryssland, men till ytan är ju majoriteten av Ryssland i Asien. Men ryska är väl kanske också egentligen ett språk med mer europeiskt ursprung, som är närmare t.ex. polska och ukrainska snarare än många asiatiska språk.

Jag tänker att om landet författaren bor och verkar i ligger utanför Europa så räknas det. Vill någon läsa en rysk författare får man väl helt enkelt researcha vilken del författaren bor i. 🙂 Kanske borde formulerat rutan annorlunda.

Jag kryssar "börjar inte i början av berättelsen" med Det kvinnliga sällskapet av Kate Quinn.

Boken börjar med ett mord, men man får varken veta vem som dött eller vem som är mördaren. Sedan hoppar berättelsen fyra år tillbaka i tiden och man får följa flera personer som bor i samma hus där en ensamstående kvinna hyr ut lägenheter till andra kvinnor. De lever alla sina egna liv tills Grace flyttar in och de börjar umgås. Och man förstår snart att mordet skedde i Graces lägenhet.

Jag hade inte tänkt läsa ut den idag men sista tredjedelen var så spännande att jag var tvungen. Rekommenderas verkligen.
Screenshot_20260117_131328_Chrome.webp

Jag kryssar "börjar inte i början av berättelsen" med Det kvinnliga sällskapet av Kate Quinn.

Boken börjar med ett mord, men man får varken veta vem som dött eller vem som är mördaren. Sedan hoppar berättelsen fyra år tillbaka i tiden och man får följa flera personer som bor i samma hus där en ensamstående kvinna hyr ut lägenheter till andra kvinnor. De lever alla sina egna liv tills Grace flyttar in och de börjar umgås. Och man förstår snart att mordet skedde i Graces lägenhet.

Jag hade inte tänkt läsa ut den idag men sista tredjedelen var så spännande att jag var tvungen. Rekommenderas verkligen.
Visa bifogad fil 180739
Jag håller med. Det är verkligen en riktigt bra bok!

En vurpa i skidbacken och skadat knä ger massa tid till läsning så jag kryssar Passar in på minst 8 rutor med Jag ser dig av Yrsa Sigurdardottir.

En välskriven och lättläst deckare som utspelar sig på Island. Jag brukar sällan tycka böcker är läskiga men den här lyckades faktiskt få mig att känna ett ganska starkt obehag. Det karga vintriga landskapet blir en perfekt kuliss med intressanta och "fräscha" karaktärer. Underhållande med rakt och enkelt språk. Handlar om Soldis som börjar arbeta som assistent hos en rik familj mitt ute i ingenstans på Island. Hon får snart reda på att hennes två företrädare har slutat hastigt av oklara skäl. Och snart börjar det hända märkliga saker på gården... Även om ploten känns bekant så är boken originell och jag rekommenderar den starkt!

Den passar in på följande rutor (bland andra):
  1. Passar in på minst fyra rutor
  2. En bok du fått rekommenderad
  3. Boken utspelar sig i ett land du inte besökt (Island)
  4. Första delen i en serie
  5. Författarens efternamn börjar på S
  6. En översatt bok (originalspråk isländska, den svenska versionen är översatt från engelska)
  7. En för dig ny författare
  8. Nordisk författare, ej svensk

Mitt första kryss blir En bok du fått rekommenderad med Rätt plats fel tid av Ashley Poston. Fick först upp den som en rekommendation av någon bok-influenser som swishade förbi på Instagram och när jag sedan fick den rekommenderad av en kompis så valde jag att göra slag i saken! :)

Jag gillade den verkligen. Lite egen, mysig, inslag av overkliga händelser och karaktärer som jag gillade. Båda huvudkaraktärerna kändes som personer som reflekterade mycket över sina egna handlingar och ageranden, vikten av tid och framförallt tajming. Den var helt enkelt mysig. Kom på mig med att sakna den ett par dagar efter jag läst klart den, som att historien saknades mig lite. Mycket uppskattad av mig.

Jag börjar det här krysset med Passar in på minst fyra rutor med Hitta hem av Ewa Swedenmark, inläst av Gunilla Leining.

Garbos sambo dör plötsligt och lämnar henne förkrossad. Inte blir det bättre av att hon tvingas flytta ut ur det gemensamma hemmet, och att hennes egen lägenhet är upptagen av sonens familj. Av en slump hamnar hon i Paris, och där blir allting snabbt väldigt mycket bättre. Boken börjar okej, men blir sedan alldeles för gullig för min smak.
  1. Någon campar, bor i husvagn eller annan tillfällig bostad (Garbo bor i ett förråd och sedan i en lägenhet på kulturhuset i Paris)
  2. En karaktär befinner sig på vatten (Garbo och sambon seglar)
  3. Författarens efternamn börjar på S
  4. Fika eller picknick i boken (Garbo går på café i Paris)
  5. Någon badar (Garbo badar i badkar i Paris)
  6. En bok med spårbunden trafik (Garbo åker tunnelbanan i Paris)
  7. Frukt eller bär i boken (äpplen, i en tarte tatin)

Jag kryssar "Passar in på fyra rutor" med Hästarna i mitt hjärta - ett helt liv i sadeln av Ulla Håkansson (berättat för My Östh Gustavsson).

Boken passar in på dessa rutor (m.fl):
  • Fika eller picknik i boken (Ulla fikar på kanelbulle hemma hos sina svärföräldrar på väg till eller från någon tävling).
  • Något gult på omslaget (Ulla har en gul polotröja och gula detaljer på jackan)
  • Baserats på en verklig historia (Ulla Håkanssons liv i sadeln)
  • Någon campar, bor i husvagn eller annan tillfällig bostad (Ulla berättar om hur de ibland sov på hästtäcken i hästlastbilarna under tävlingar).
Det är ju svårt att inte tycka om Ulla Håkansson, men någon stor berättare är hon inte. Första halvan av boken handlar om Ajax, andra halvan handlar får resterande hästar ett kapitel var, och sen lite om hälsan och när tävlingskarriären tog slut. Men det är en ganska tröttsam bok. Känns som man läser samma saker hela tiden, om resor till tävlingar och tävlingsresultat. Inget personligt, inget spännande, inget gripande. Tyvärr, eftersom jag tror att hennes liv har varit väldigt mycket mer intressant än vad boken ger sken av. Kanske vill hon inte dela med sig av något personligt eller något som kan överraska, men då är en biografi knappast en genial idé. Det kanske låter som ett hårt omdöme, men tyvärr rättvist enligt mig. Som tur var är den kort och lättläst :).

Jag kryssar Passar in på minst åtta rutor med Vargdräparen av Sara Hagström, inläst av Sofia Berntson. Boken är den första i serien Junselemorden. En man hittas mördad i Junsele, och poliser från olika polisdistrikt skickas dit för att försöka få fast mördaren. Snabbt visar det sig att mordet verkar ha kopplingar till Junselevargens vara eller icke vara, och konflikter i utredningsgruppen gör det inte lättare precis.

Fantastiskt språk och en snyggt uppbyggd historia. En imponerande debutroman! Det finns faktiskt en fortsättning också, så vid tillfälle ska jag lyssna på den.
  2. Första delen i en serie (Junselemorden)
  3. Plats eller ortsnamn i titel eller seriens namn (Junselemorden)
  4. En för dig ny författare
  5. Minst en karaktär är inte mänsklig (vargen)
  6. Baserat på en verklig historia (åtminstone själva Junselevargen är verklig)
  7. Fika eller picknick i boken (på polishuset, flera gånger)
  8. Någon campar, bor i husvagn eller annan tillfällig bostad (Umeåpoliserna bor tillfälligt i Junsele)
  9. Någon badar (polisen simmar)
  10. En karaktär befinner på vatten (polisen åker båt)

Jag kryssar Passar in på minst åtta rutor med Vargdräparen av Sara Hagström, inläst av Sofia Berntson. Boken är den första i serien Junselemorden. En man hittas mördad i Junsele, och poliser från olika polisdistrikt skickas dit för att försöka få fast mördaren. Snabbt visar det sig att mordet verkar ha kopplingar till Junselevargens vara eller icke vara, och konflikter i utredningsgruppen gör det inte lättare precis.

Fantastiskt språk och en snyggt uppbyggd historia. En imponerande debutroman! Det finns faktiskt en fortsättning också, så vid tillfälle ska jag lyssna på den.
  2. Första delen i en serie (Junselemorden)
  3. Plats eller ortsnamn i titel eller seriens namn (Junselemorden)
  4. En för dig ny författare
  5. Minst en karaktär är inte mänsklig (vargen)
  6. Baserat på en verklig historia (åtminstone själva Junselevargen är verklig)
  7. Fika eller picknick i boken (på polishuset, flera gånger)
  8. Någon campar, bor i husvagn eller annan tillfällig bostad (Umeåpoliserna bor tillfälligt i Junsele)
  9. Någon badar (polisen simmar)
  10. En karaktär befinner på vatten (polisen åker båt)
låter som en intressant bok den ska jag lägga till läslistan 🙂

Jag kryssar Boken utspelar sig i land du inte besökt med In vino vänskap av Maria Steen, inläst av Maria Lyckow. Boken är den sjätte i serien I vått och torrt. Den berättar historien om när de omaka väninnorna Carina och Agneta träffades, på en bussresa till Italien. Tidigare böcker i serien har handlat om väninnornas eskapader, så den här utspelar sig alltså före. Lättsam feelgood.

Jag kryssar "baserad på en verklig historia" med Väglöst land av Marie Hedegård.
Författaren berättar om sin farmors liv. Juvina föds i slutet av 1800-talet i Norrland. Hon drömmer om att bli lärarinna men som fattig flicka blir det inte så.
Boken var ok men ibland ganska händelselös. Sedan blev den bättre igen. Svårt att säga vad jag tyckte om den egentligen.

Jag kryssar Kvinna i uniform med Falska förespeglingar av Leena Lehtolainen, inläst av Rachel Molin. Boken är den sjunde i serien om polisen Maria Kallio. Hennes kollega Liisa går runt i uniform.

En homosexuell kommunpolitiker blir misshandlad till döds när han är på väg till ett möte. Senare hittas en annan man skjuten och nedgrävd på en soptipp. Välskriven och spännande. Jag gillar verkligen den här serien.

Jag kryssar Någon badar med Mina vänner av Fredrik Backman.

Har nog inte läst en så bra bok sedan 2017. Jag är helt betagen.

Jag har läst ett par av Fredrik Backmans tidigare böcker men det här, det är så fint. Jag har växlat mellan att gråta och skratta högt rakt ut sen bokens början.

Jag försökte skriva vad den handlar om men jag lyckas inte, ingen kommer läsa boken med min trista beskrivning.
Chat gpt säger så här (hoppas det är ok): "Mina vänner av Fredrik Backman handlar om en ensam tonåring som dras in i en oväntad gemenskap med några udda vuxna, där deras liv vävs samman kring vänskap, sorg och lojalitet. Berättelsen rör sig mellan dåtid och nutid och visar hur relationer kan bli avgörande när livet är som skörast."

Jag kryssar Någon campar, bor i husvagn eller annan tillfällig bostad med En väl bevarad hemlighet av Jenny Fagerlund, inläst av Gunilla Leining.

Boken är den andra i serien Gärdetböckerna. Bonnie kommer hem till Stockholm efter en misslyckad relation och flera år i Paris, och bosätter sig temporärt i sin döda mormors lägenhet i hyreshuset på Gärdet. Där lär hon känna de andra hyresgästerna, och träffar naturligtvis en ny man. Lättsam feelgood, lite i gulligaste laget, och väldigt förutsägbar. Mycket sämre än första boken i serien.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Trakealkollaps
  • Hundmage i olag

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka