Bukefalos bokbingo 1 september 2025 till 31 januari 2026

Islandshästryttare

Trådstartare
Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 september så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara avslutad inom perioden, boken kan ha börjat läsas innan den 1 september men måste vara avslutad från den 1 september och framåt. Sista boken ska vara avslutad senast den 31 januari 2026 för att få kryssas på denna brickan. Bonusrutor används efter du kryssat samtliga rutor på brickan det är helt valfria böcker.

För dig som eventuellt inte varit med förut här finns ingen prestige i att få flest bingorader eller kryssa flest rutor. En ruta per bok kan kryssas. Här är tanken att vi inspireras och utmanas i vårt läsande eller lyssnande av böcker. Kanske hittar du en ny favoritförfattare som du inte visste fanns eller återupptäcker någon författare du glömt bort.

Du väljer såklart format på boken själv, läs en gammal hederlig pappersbok, läsa en e-bok eller lyssna på en ljudbok. Allt är precis lika ok. Skriv gärna några rader om boken, det är inte obligatorisk men blir trevligare tråd att följa och man kan inspirera andra till att läsa just den boken.

Det har visat sig att vi har några storläsare bland oss som kryssar hela bingot ganska snabbt och för att dessa inte ska behöva lämna oss utan kunna inspirera oss med andra böcker så får man om man kryssat hela bingot använda sig av bonusrutorna och där kryssa upp till sex valfria böcker.

OBS regel för fyra- och åtta rutan. Den bok som ska passa in på fyra eller åtta rutor i bingot får inte motiveras med rutan valfri bok, observera också att det är ett kryss på boken även för dessa rutor och rutan du kryssar räknas inte med. Motivering krävs såklart varför de passar in på de fyra eller åtta andra rutorna. Det spelar ingen roll om du redan har kryssat rutorna de passar in på eller inte, men du kryssar antingen den rutan som anger fyra eller åtta rutor. Det är endast ett kryss på den boken och inte fyra eller åtta rutor du kryssar.

I övrigt tror jag ni känner igen er och att de flesta rutorna är rätt självbeskrivande. Fråga gärna om något oklart!

September till februari 2025-2026.webp

Senast ändrad av en moderator:
Roliga rutor!
I själva bingot står det t o m januari men du skriver t o m 28 februari. Vilket gäller?
(Februari låter bra för min del, jag läser oftast mindre under vintern.)

Jag kryssar "En bok du fått rekommenderad" med Låt vågorna göra resten av Ulf Kvensler. Många som tipsat om den på nätet så därför jag lånade den. Bra spänningsroman, utspelar sig i förlagsvärlden. Lite seg i början men välskriven och ganska rapp så det var inte svårt att hålla i. När den väl kom igång ville jag inte lägga den ifrån mig.

Jag kryssar Skönlitterär bok där en hund spelar viktig roll med Förlorad av Maria Ahlqvist Ruokolahti, inläst av Maria Lyckow.

En välskriven, psykologisk thriller. Linda får oönskat besök av "kompisen" Karin och hennes tax. Under en skogspromenad för att plocka kantareller försvinner hunden och de går vilse i sina försök att hitta den. Sen blir det värre. Och värre. Och värre.

Jag tyckte inte alls om hennes debutroman Bedragaren, men den här boken uppskattade jag faktiskt. Den har en bättre story, bättre språk och mycket bättre inläsare.

Jag kryssar Passar in på minst åtta rutor med Jordgubbsfarmen - En berättelse om Gus Rodin av Eva Martinsson, författarinläsning.
  1. Passar in på minst fyra rutor
  2. Bokens namn börjar på J
  3. Utspelar sig på 1900-talet och bakåt
  4. En riktig människa nämns i boken (Gus Rodin)
  5. En biografi (om Gus Rodin)
  6. Baserad på en sann historia (Gus Rodins liv)
  7. Utspelar sig på sjön, helt eller delvis (överfarten till Nordamerika)
  8. En julklapp överlämnas (Gustav gav kaffebönor till sin mamma)
  9. Julfirande i annat land än där du befinner dig (på en farm i Kanada)
  10. En nyårsfest hålls (på ett Hotell i USA)
Boken är en historisk berättelse om Gustav Rodin, en fattig pojk från Dalsland som 1928 emigrerade till Nordamerika i hopp om ett bättre liv. Drömmen var att starta en jordgubbsfarm, och efter mycket tid och många förvecklingar så lyckas han faktiskt.

Historien är intressant, men språket är märkligt platt och inläsningen bara någorlunda okej. Trots det är det en hyfsad bok.

Jag kryssar Passar in på minst åtta rutor med Jordgubbsfarmen - En berättelse om Gus Rodin av Eva Martinsson, författarinläsning.
  1. Passar in på minst fyra rutor
  2. Bokens namn börjar på J
  3. Utspelar sig på 1900-talet och bakåt
  4. En riktig människa nämns i boken (Gus Rodin)
  5. En biografi (om Gus Rodin)
  6. Baserad på en sann historia (Gus Rodins liv)
  7. Utspelar sig på sjön, helt eller delvis (överfarten till Nordamerika)
  8. En julklapp överlämnas (Gustav gav kaffebönor till sin mamma)
  9. Julfirande i annat land än där du befinner dig (på en farm i Kanada)
  10. En nyårsfest hålls (på ett Hotell i USA)
Boken är en historisk berättelse om Gustav Rodin, en fattig pojk från Dalsland som 1928 emigrerade till Nordamerika i hopp om ett bättre liv. Drömmen var att starta en jordgubbsfarm, och efter mycket tid och många förvecklingar så lyckas han faktiskt.

Historien är intressant, men språket är märkligt platt och inläsningen bara någorlunda okej. Trots det är det en hyfsad bok.
Intressant att du använder "passar in på minst 4 rutor" med, vilket ju stämmer 😁😃

Jag har läst Squire av Nadia Shammas & Sara Alfageeh. En serieroman (blivit några såna på sistone) som handlar om Aiza. Hon tillhör den förtryckta folkgruppen Ornu och istället för att fortsätta leva på nåder bestämmer hon sig för att gå med i armén. Enda sättet att ses som en fullvärdig medborgare är genom att bli riddare och första steget dit är att utbilda sig till väpnare.

Det här är på många sätt en intressant berättelse. Det är fantasy, men miljöerna är inspirerade av Jordanien, Turkiet och Syrien. Båda författarna är arab-amerikaner och har personlig erfarenhet av att inte räknas riktigt fullt ut, bara utifrån sin bakgrund. Men jag tycker grundpremissen haltar, det här med att något skulle bli bättre för att man som förtryckt söker sig till förtryckarens militär. Jag har svårt att köpa det och har dessutom lite svårt att skilja karaktärerna åt. Vet inte om det beror på tecknarstilen eller på den militära klädseln. Tjejer med svärd är alltid trevligt, men det här blir ändå ett ”nja” i betyg. Andra har dock tyckt väldigt mycket bättre om den.

IMG_6915.webp

Mitt första kryss blir rutan med ett ord i titeln.

IMG_0294.webp

Första krysset 😊
Läst Someone Like Her av Awais Khan. Kryssar rutan för inlåst/fängelse. Tycker bättre om den här boken än den förra jag läste av honom ( No Honour).
Handlar om Ayesha, en ung kvinna från en mindre stad i Pakistan. Vill inte avslöja för mycket av handlingen - men den beskriver vidriga övergrepp och det förtryck som kvinnor i Pakistan utsätts för.

Jag kryssar Nordisk författare, ej svensk med Arv och miljö av Vigdis Hjort.

Sen på bollen, men biblioteket hade inte Upprepningen så jag tog vad som fanns. Värd att läsa men inte min smak. Förstår inte språket och berättelsen, på samma sak som jag inte förstår Lena Andersson. Det är för analytiskt och intellektuellt, i alla fall just nu 😁.

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2025
  • Prostata

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Vintertid