Bukefalos = ?

X

xBITCHYx

Heh, kom att tänka på namnet på forumet.

BUKEFALOS. Vad betyder de ?

heh, jag har en vild gissning, skratta åt mej.. :angel:

Buke - nått med häst ?
falos - vänner ?

Ahh.. någon som kan rätta mej ?
 
Sv: Bukefalos = ?

xBITCHYx skrev:
Heh, kom att tänka på namnet på forumet.

BUKEFALOS. Vad betyder de ?

heh, jag har en vild gissning, skratta åt mej.. :angel:

Buke - nått med häst ?
falos - vänner ?

Ahh.. någon som kan rätta mej ?

bukefalos var alexander den stores häst.. prova att söka på någon sökmotor eller i tidigare inlägg så kanske du hittar nått..
 
Sv: Bukefalos = ?

Bukefalos betyder oxes huvud/oxhuvud och Alexander den Stores häst hette så eftersom hans stjärn påminde om ett oxhuvud. Enligt legenden... ;)
 
Sv: Bukefalos = ?

legenden säger även att bukefalos var teckenlös och fick sitt namn för att han var så tjurskallig, dvs bukefalos = tjurhuvud/tjurskalle

men riktigt säkert vet man inte.. finns juh ingen att fråga :)
 
Sv: Bukefalos = ?

Nå, bångstyrig var han väl iaf - för det var väl bara Alexander som kunde rida in och rida honom. Samt att Bukefalos var otroligt svartsjuk. Så det kan ju stämma! Men, som sagt - det finns ju tyvärr ingen att fråga... :smirk:
 
Sv: Bukefalos = ?

*knapplån*

Han fick väl namnet för att hans huvud var brett, kort och aningen konkavt som en oxes?
 
Sv: Bukefalos = ?

av samma anledning som hästsidan www.r*m*nt.com heter så och hette Marengo innan(marengo var napoleons häst och remont är juh efter remontnosgrimman som säkert hade en uppfinnare som hette Remont)
 
Sv: Bukefalos = ?

En remont är en ridhäst (som anskaffats för krigsmaktens behov) som ännu inte är färdigdresserad.
 

Liknande trådar

Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 499
Senast: sjoberga
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 994
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Fakturan för att förnya hundens försäkring kom nu i veckan och den hade gått upp rätt rejält i pris. Tror vi hade nån sorts valprabatt...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
8 545
Senast: Happimess
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 537
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp