Bukekatterna

10799531_10152425902507797_1377342974_n.jpg


(Jag hoppas bilden förminskas automatiskt..)

Har två bröder, som är av rasen Bondkatt ;)
De används som sängvärmare på nätterna och stallkatter på dagarna.
De är grymma på att plocka möss, sorkar och annat man inte vill ha i stall eller inomhus.
Nackdelen är att de ofta just släpar in ovan sagda saker när de ska förtäras..

På bilden syns den äldre brossan, när han precis hjälpt mig att baka bröd. :love:

Är väl inte särskilt aktiv, men läser en del här inne ändå (som det brukas på Buke).

Just nu har tisen på bilden varit hos Vet. för att plocka tandsten, förväntar mig en groggy kille att hämta i eftermiddag.
 
Namn: CH S*LittleSweetie´s Petra i parken (Sally)
Född: 7 juli 2012
Ras: Ragdoll
Färg: Brun Bicolor
Användning: Var tänkt till avel och utställningskatt, men istället blev det utställningskatt, matta, huvudkudde, massör, väckarklocka (med alarm även för mat), gosboll, spelkompis och lite sådär.
Personlighet: Sally är en otroligt mammig katt som tycker att hela världen kretsar kring henne. Hon är alltid med och syns och hörs. På morgonen när hon märker att jag vaknat kommer hon direkt till sängen och ska gosa. När man till sist får bort henne och tar sig upp i sängen protesterar hon högljutt. Har blivit otroligt matglad och kelsjuk sedan kastreringen. Det typiska är att hon ska kela när jag sitter och spelar vid datorn. Då lägger hon sig helt sonika på tangentbordet... Och när hon vill kela med andra katten går hon och puttar på henne tills hon förstår vad hon vill. Och om den andra katten ligger på mig när Sally vill kela så lägger hon sig PÅ den andra katten. Den blir sur och går iväg, Sally får gos, Sally vann?! I övrigt finner hon sig i allt!





Namn: Alice
Född: 4 mars 2011
Ras: Huskatt (oreggad birma enligt uppfödaren)
Färg: Bruntabbymaskad
Användning: Prydnadskudde... mest så.
Personlighet: Alice är en söt katt, och en trött katt. Mest en trött katt... Hon spenderar dagarna till att sova på olika ställen i olika ställningar. Sedan går hon upp när hon blir hungrig eller toanödig, och då passar hon på att både äta, dricka och gå på toa. Då kan man ju sova extra länge nästa gång! Hon är annars en katt som är försiktig mot nya människor, men älskar de hon känner. Hon är duktig på att tala om vad hon vill. Hon gör små ljud och buffar på olika sätt för att få som hon vill. Hon älskar att bli buren och då buffar hon på benen eller sätter upp tassarna på en. Sedan älskar hon värme. Hon kan komma och buffa och låta på natten så man vaknar, och då ska hon in under täcket. Hon har precis upptäckt det här med elektrisk värmefilt. Guds gåva till Alicear :).



 
Namn: Siri
Född: 13/7-2013
Ras: Chinchilla perser
Färg: Svart Shadedsilver
Användning: Soffpotatis, prydnad, hundtvätt, snubbeltråd, kuddvärmare och högsta gradens mysbjörn.
Personlighet: En helt fantastisk drömkatt på alla sätt! :love:

t7lapw.jpg


359d741.jpg


detj84.jpg


faq26t.jpg
Jag brukar vanligen inte vara så förtjust i perser, men jisses vad söt hon är! :love::love::love:
 
1472017_10152016056981413_375464968_n.jpg

1457599_10152016056536413_1102232177_n.jpg

10513376_10152500929236413_6214366298092969127_n.jpg


Winston
Ålder
: Okänd, cirka 3 år
Ras: Svart-vit huskatt
Användning: Proffs-jägare och soffprydnad
Personlighet: Han hittades övergiven i en låda på en parkeringsplats när han var 12-14v gammal. Bor tillsammans med fem hundar och tror nog själv att han är en hund. Går gärna med på promenader och hänger alltid med och saboterar när jag är ute och tränar hundarna :love: Han är ofantligt mysig och mjauar i princip aldrig.
 
Namn: Legolas "Monstret" Jonsson
Född: 2013-08-31
Ras: Perser
Färg: Röd med vita tecken
Användning: Sällskap, underhållning m.m.
Personlighet: Busig, sällskapssjuk, lite småpratig vilket uppmuntras, ska vara med där man är, ligger han ner så är standarden se men inte röra, står han upp å stryker sig mot en ska man gärna klappa, tar man upp han i famnen och står upp är det gos som gäller sätter man sig ner i soffan så sitter han kvar en liten stund. Ganska hundig av sig på vissa sätt, han apporterar ibland.

007_zps2fd3603c.jpg

IMG_05742_zpsf00e8cbd.jpg
 
Namn: Mis (S*Iliadens Artemis)
Född: 2004-04-06
Ras: Britt. Korthår
Färg: Creme
Användning: Soffprydnad, sängvärmare, pengaätare, musjagare för inte ont anande möss som tar sig in
Personlighet: Lugn, matglad, pratglad, bestämd, mysig



Namn: Lillan
Född: 2006-09-06
Ras: Huskatt
Färg: Sköldpadda
Användning: Soffvärmare, insektsjägare för både stort och smått
Personlighet: "Egen" brukar man kanske säga lite diplomatiskt

 
Namn: Tahadhali Iceage's Crystal "Fräs"
Född: 05-02-20107
Ras: Abessinier
Färg: Blå
Användning: Sällskap och underhållning på hennes egna lilla vis
Personlighet: Fräs är en omplacering som jag nu har haft i lite över ett år. Hon var nog inte speciellt van vid människor förut, för ägaren fick ha sele och koppel på henne inomhus för att få tag i henne. De två första veckorna jag hade henne skrek och morrade hon när jag vistades i samma rum, men idag vill hon alltid sova i sängen tillsammans och vill alltid vara med, vilket jag hört ska vara typiskt för rasen. Hon är fortfarande skeptisk mot nya människor och fräser så fort vi har gäster, men hon vill ändå gå fram och hälsa på dem. :confused: En rolig dam med mycket humör och integritet helt enkelt, men jag vet inte hur rastypisk hon är.

Hon har mycket fart och bus i sig och skulle nog varit en utmärkt jägare om hon hade fått varit ute sedan barnsben, nu är hon rätt klumpig och har inte lärt sig någon vidare jaktteknik. Hon är innekatt men får gå ut när vi är i fjällstugan. Än så länge har hon väl bara fällt en fluga eller två.

Ska3080rmavbild2015-01-15kl185055_zps1af06bfc.png

Ska3080rmavbild2015-01-15kl185202_zps9b6c8f65.png
 
Helt ärligt så tycker jag också att den "moderna" Persern är rätt gräslig med sitt extremt platta ansikte :o
Föredrar Chinchillapersern och den klassiska med längre näsa. Och självklart är jag partisk och håller med om att min egen är ganska så jäkla bedårande :love::angel:
Du får nog ge mig din uppfödares hemsideadress (om hen har någon) för jag blir lite sugen på en sådan nu :o;)
 
Du får nog ge mig din uppfödares hemsideadress (om hen har någon) för jag blir lite sugen på en sådan nu :o;)
Hahaha det är en privat uppfödare (väldigt seriös och all uppfödning sker enligt regelboken), min kollega och vän. Tidigare kattköpare står bokstavligt talat på kö och ber om att hon ska ta en kull till efter sin hona :D Jag ska gladeligen hälsa henne att det är fler som efterfrågar så kanske hon får tummen ur och jag kan få en kattunge till jag med ;)
 
Jag har fyra katter.

Namn: Filippa aka Nippis
Född: 1999
Ras: Huskatt
Färg: Vartvit
Användning: Oklar - däremot är hon helt fredad av alla anda djur. Ingen busar med henne, ingen psykar henne, ingen snor hennes mat.
Personlighet: Hon sjunger på sista versen ska ärligt erkännas. Hon har förmodligen haft en stroke som gjort henne lite handikappad. Dessutom tror jag att hon är senildement. Dock - så är hon i fint hull, pälsen är blank och fin och hon spinner och gosar massor (har också provat smärtis för att se om hennes stelhet och märkliga beteende är smärtrelaterat - det är det inte)

10723782_821212024611182_442308636_n.jpg





Nipps fick vandra över regnbågsbron igår kväll. Hon blev akut sämre vid 18-tiden och hade märkliga kramper i käke/svalg området. Jag ringde min kusin som är veterinär och hon kund komma inom en timme. Under den timmen så var katten dikt vid mig och bad om hjälp. Hon gick stillsamt och fint hemma i sängen - jag höll hennes tass ända in i kaklet och hon spann ända tills hon somnade. Fint och sorgligt.

Jag är så sorgsen
 

Nipps fick vandra över regnbågsbron igår kväll. Hon blev akut sämre vid 18-tiden och hade märkliga kramper i käke/svalg området. Jag ringde min kusin som är veterinär och hon kund komma inom en timme. Under den timmen så var katten dikt vid mig och bad om hjälp. Hon gick stillsamt och fint hemma i sängen - jag höll hennes tass ända in i kaklet och hon spann ända tills hon somnade. Fint och sorgligt.

Jag är så sorgsen
Åh jag beklagar :cry: Låter ändå som ett fint slut, inte många som får förmånen att somna in hemma.
 

Nipps fick vandra över regnbågsbron igår kväll. Hon blev akut sämre vid 18-tiden och hade märkliga kramper i käke/svalg området. Jag ringde min kusin som är veterinär och hon kund komma inom en timme. Under den timmen så var katten dikt vid mig och bad om hjälp. Hon gick stillsamt och fint hemma i sängen - jag höll hennes tass ända in i kaklet och hon spann ända tills hon somnade. Fint och sorgligt.

Jag är så sorgsen
Beklagar :(
Det låter ändå som att det blev ett fint slut som inte tog allt för lång tid. Tänk att få vara hemma med sin älskade matte hela vägen :love:
 
Nipps fick vandra över regnbågsbron igår kväll. Hon blev akut sämre vid 18-tiden och hade märkliga kramper i käke/svalg området. Jag ringde min kusin som är veterinär och hon kund komma inom en timme. Under den timmen så var katten dikt vid mig och bad om hjälp. Hon gick stillsamt och fint hemma i sängen - jag höll hennes tass ända in i kaklet och hon spann ända tills hon somnade. Fint och sorgligt.

Jag är så sorgsen

Beklagar förlusten @cirkus :cry: men gammelkissen fick ett fint slut: Hemma, bredvid matte och utan stress :love:
 
Vet inte hur jag kunnat missa den här tråden, men här kommer en presentation av mina två kissar. :)

Namn: Socker
Född: 2012-07-16 (cirka)
Ras: Huskatt
Färg: Blåtabbymaskad
Användning: Hushållets arbetsledare, mattes terapeut och allmän skåp- och lådeöppnare
Personlighet: Mattes lilla hittekatt har gått från en försynt liten "vildkatt" till en herre med krav på tillvaron (i synnerhet maten...). Han är en "tänkare" med integritet som är nyfiken på vad som finns bakom stängda dörrar, men som inte är överdrivet fysiskt aktiv. :angel: Är ganska finkänslig och gillar att bli klappad och kliad men absolut inte upplyft. Han är också duktig på att känna av känslotillstånd och söker gärna kontakt när man är lite nere eller bara allmänt stressad. :love:

DSC_0139.jpg

DSC_0177.jpg

DSC_0145.jpg




Namn: Anton
Född: 2012-07-02 (cirka)
Ras: Huskatt
Färg: Svartvit
Användning: Lekledare och upptågsmakare
Personlighet: Högaktiv herre som inte är still mycket förutom när han sover. Inte mycket av en tänkare, utan accepterar att världen antingen kan vara hela lägenheten eller bara ett litet rum i den (till skillnad mot Socker som protesterar vilt när en dörr stängs). :p Springer efter alla leksaker och älskar att bli upptagen och kelad med (inkl. magen). Vill gärna pussas med den extrablöta nosen han har. Tyvärr fortfarande rädd av sig i vissa situationer i och med att han inte blev hanterad så mycket i början (också hittekatt).

DSC_0474.jpg

P42600042.jpg

P8220010.jpg


Helan och Halvan kan man kalla mitt gäng. Socker är rejält mycket maffigare än Anton men också olika personligheter där Socker är den smarta och Anton den *hm* mindre smarta.:D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp