Bukeroman nr 3

Miran

Trådstartare
Nej, jag har inte hunnit skriva en till, men jag funderar förstås på att göra det. :) Att jag kallat mina två romaner för "Bukeromaner" beror på att jag hämtat mycket inspiration härifrån. Buke är liksom en genomskärning av hela samhället - här har jag lärt mig mycket om hur olika man kan tänka och reagera, om olika sätt att förhålla sig till verkligheten och hur olika livsvillkor som finns.
Nu tänkte jag ge er chansen att puffa för era egna favoritämnen. Vad skulle ni vilja läsa om? Vilken typ av problem, drömmar, ämnen tycker ni är intressanta? Vilka frågor är viktiga?
 
Jag har till viss del klimatångest och av erfarenhet vet jag att det finns fler som har det. Vet dock inte hur intressant det är att skriva/läsa om :p
 
Jag har till viss del klimatångest och av erfarenhet vet jag att det finns fler som har det. Vet dock inte hur intressant det är att skriva/läsa om :p

Det finns en ny bok som heter Ljuskällan av Hanna Lindahl. Ny författarkompis, men har inte hunnit läsa än. Har fått fina recensioner. 🙂
 
Kvinnor (företrädesvis) som hjälper varandra via ett nätforum för hästar tycker jag är ett oslagbart koncept.

Ja det är ju helt fantastiskt. Det inspirerade mig till Bukeroman 1. :)

Jag tänkte väl mest höra vad det är som engagerar er mest, vad ni brinner för, vad som känns viktigt att prata om. Lite så. Jag läser ju och ser många trådar, men om någon vill puffa för något speciellt.
 
Jag skulle gärna läsa om en äldre återvändare som kommer till en ridskola efter några års uppehåll. Törs man ens försöka? Kanske allt är annorlunda nu för tiden och man blir utskrattad av ungdomar när man inte kommer upp på hästen. Och träningsvärken sedan...
Eller kan man vara till hjälp med många års erfarenhet? Sånt funderar jag på.
 
@Miran sexuella trakasserier inom ridsporten tycker jag känns som ett aktuellt ämne. Kanske en bok som växlar mellan nutid som vuxen person och dåtid när en person var barn och ungdom inom ridsporten. Kanske möts offer och förövaren i nutid igen? Vad händer isåfall? Ser den vuxna personen någon som blir utsatt nu och griper in? Helt enkelt sätta detta i fokus. Även svartjobben inom ridsporten är ett ämne som jag tycker känns väldigt aktuellt fortfarande tyvärr.
 
Jag skulle gärna läsa om en äldre återvändare som kommer till en ridskola efter några års uppehåll. Törs man ens försöka? Kanske allt är annorlunda nu för tiden och man blir utskrattad av ungdomar när man inte kommer upp på hästen. Och träningsvärken sedan...
Eller kan man vara till hjälp med många års erfarenhet? Sånt funderar jag på.

Det där är en jättebra idé ju! :)
Jag har ju dessutom varit återvändare själv, så det kan jag verkligen relatera till. :)
 
@Miran sexuella trakasserier inom ridsporten tycker jag känns som ett aktuellt ämne. Kanske en bok som växlar mellan nutid som vuxen person och dåtid när en person var barn och ungdom inom ridsporten. Kanske möts offer och förövaren i nutid igen? Vad händer isåfall? Ser den vuxna personen någon som blir utsatt nu och griper in? Helt enkelt sätta detta i fokus. Även svartjobben inom ridsporten är ett ämne som jag tycker känns väldigt aktuellt fortfarande tyvärr.

Spinner vidare på detta.

Offret har blivit vuxen och lagt helvetet från sitt första jobb inom hästvärlden bakom sig (trodde hon/han) och är numera en rutinerad åklagare.

På sitt bord får hen en dag ett fall om en ungdom som blivit utsatt på sitt första hästjobb och....

Lite detektivarbete, hot, inte resa och lite häst.
 
@Miran sexuella trakasserier inom ridsporten tycker jag känns som ett aktuellt ämne. Kanske en bok som växlar mellan nutid som vuxen person och dåtid när en person var barn och ungdom inom ridsporten. Kanske möts offer och förövaren i nutid igen? Vad händer isåfall? Ser den vuxna personen någon som blir utsatt nu och griper in? Helt enkelt sätta detta i fokus. Även svartjobben inom ridsporten är ett ämne som jag tycker känns väldigt aktuellt fortfarande tyvärr.

Fantastiskt! Det är ju verkligen något jag själv skulle vilja läsa om. :) Toppen, tack för dina tankar!
 
Den ständigt aktuella och ack så tråkiga klyftan mellan land och stad. På något lite mer konstruktivt sätt än där det så ofta landar i diverse trådar här.

Ja det där är verkligen en viktig fråga. Hade med lite om det i Kunde varit vi, men bara en antydning. Det är ett ämne som verkligen engagerar mig. Född i stan, älskar storstäder, men för evigt en lantis i hjärtat. :heart Och i verkligheten eftersom jag verkligen bor avsides.
 
Spinner vidare på idén med att återvända till stallet som vuxen, hur får man ihop det med barn, jobb osv? Vad finns det för fördomar, rädslor och svårigheter med att böeja rida igen som vuxen
 

Liknande trådar

Kultur ... som jag brukar tänka i alla fall. 2012 skrev jag det som här kallades "Bukeromanen". Jag har ju sett det begreppet dyka upp lite då...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
17 592
Senast: Takire
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 592
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
21 958
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag läste en bra och fängslande text på FB om hur det är att leva med ADHD (skriven av ”Andreas Busen Selin” den 16 juni, för den som...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp