Bukes kulturkanon

BornAgain

Trådstartare
Om vi skulle sätta ihop en kulturkanon - vilka verk skulle vara med och varför? Och är det vettigt med en svensk kulturkanon? Om det finns en rad verk som hör till allmänbildningen så borde det vara internationella verk

Utlänningar som inte kan sin kanon ska kunna förvägras medborgarskap enligt nya kulturministern - hur ska vi bestraffa politiker som inte kan sin Östlund eller sin Lagerlöf?
 
Jag tycker att det är en riktigt, riktigt dålig idé med en svensk kulturkanon, och ännu sämre att använda den i politiska syften! Jag skulle kunna lista min egen personliga kanon med böcker och författare som varit viktiga för mig, men den skulle bli i högsta grad personlig och i högsta grad internationell! Kan inte läsandet få lov att vara en personlig och individuell upplevelse? Måste vi kollektivt tvinga på människor att läsa eller känna till samma sak?
 
Om vi skulle sätta ihop en kulturkanon - vilka verk skulle vara med och varför? Och är det vettigt med en svensk kulturkanon? Om det finns en rad verk som hör till allmänbildningen så borde det vara internationella verk

Utlänningar som inte kan sin kanon ska kunna förvägras medborgarskap enligt nya kulturministern - hur ska vi bestraffa politiker som inte kan sin Östlund eller sin Lagerlöf?
Detta måste vara en hästfocuskanon!

Jag säger Kyra Kyrklunds bok som första förslag.
 
Om vi skulle sätta ihop en kulturkanon - vilka verk skulle vara med och varför? Och är det vettigt med en svensk kulturkanon? Om det finns en rad verk som hör till allmänbildningen så borde det vara internationella verk

Utlänningar som inte kan sin kanon ska kunna förvägras medborgarskap enligt nya kulturministern - hur ska vi bestraffa politiker som inte kan sin Östlund eller sin Lagerlöf?
Jag tycker att det är en dålig idé, särskilt nu. Det får liksom inte bli nåt slags nationalromantiskt slagträ som slår mot levande kulturyttringar.
 
Jag tycker att det är en dålig idé, särskilt nu. Det får liksom inte bli nåt slags nationalromantiskt slagträ som slår mot levande kulturyttringar.
Jag håller med (och en av de författare som ofta omnämns i samband med en kulturkanon - Strindberg - ansåg att man borde bränna alla bibliotek ungefär vart 50 år just för att inte hämmas av en massa gammalt mög. Å andra sidan så är det inte ofta man håller med misogyna as som den mannen)
 
Jag förstår inte vilka lägen en kulturkanon är tänkt att användas?

Sen kan jag tycka att det finns viss allmänbildning som folk borde ha om man ska bli svensk medborgare men den rör mer saker som hur samhället fungerar, hur vi ser på jämställdhet, kvinnors rättigheter, föräldraledighet och annat som kan skilja Sverige från det land personen kommer ifrån. Hur våra val fungerar och hur man röstar i val.
 
Ehrenstrals målningar av Karl XI:s hästar måste med. Och Döderhultarns svältande remonter
1666776124985.png
 
Om vi strikt snackar Bukes kulturkanon så finns det ju ingen anledning för den att vara begränsad efter nationaliteter.
Så då plockar jag in Colin Vogels Das Beste für Mein Pferd - översatt från engelska så den kan läsas på vilket språk man vill. Men det är i alla fall den med de sjukt snygga illustrationerna av den perfekta hagen, perfekta gödselstacken m.m.

Vidare insisterar jag på att alla mina tyska favorit-barnböcker om hästar plockas in i kanon. Lika bra, så kan alla Buke-barn bli flerspråkiga de med 😁

DFF371B1-73B9-4E6C-8186-34F5B4E6098E.jpeg
 
Om vi strikt snackar Bukes kulturkanon så finns det ju ingen anledning för den att vara begränsad efter nationaliteter.
Så då plockar jag in Colin Vogels Das Beste für Mein Pferd - översatt från engelska så den kan läsas på vilket språk man vill. Men det är i alla fall den med de sjukt snygga illustrationerna av den perfekta hagen, perfekta gödselstacken m.m.

Vidare insisterar jag på att alla mina tyska favorit-barnböcker om hästar plockas in i kanon. Lika bra, så kan alla Buke-barn bli flerspråkiga de med 😁

Visa bifogad fil 103850

Jag älskade Vogel för hans tankar att allt som görs i ett stall ska göras långsamt - för man vara den enda underhållning som bjuds hästarna
 
Jag älskade Vogel för hans tankar att allt som görs i ett stall ska göras långsamt - för man vara den enda underhållning som bjuds hästarna
Nä men är det sant, vad gulligt ☺️ Dock tänker jag att om man har hästar i större flockstorlek på lösdrift eller med mycket hagtid så får de sin underhållning mycket där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 777
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 174
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp