Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

  • V

    Röster: 73 18,4%
  • S

    Röster: 119 30,0%
  • MP

    Röster: 54 13,6%
  • C

    Röster: 57 14,4%
  • L

    Röster: 15 3,8%
  • KD

    Röster: 7 1,8%
  • M

    Röster: 44 11,1%
  • SD

    Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

    Röster: 5 1,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
"EU-kommissionen föreslår att Sverige ska ges möjlighet att slopa energiskatten tillfälligt, i minst tre månader." (citat från Expressens artikel om bensinpriset)
På vilket sätt har då SD genomfört något? Om DE lovar att sänka priset, då betyder det väl också att de måste göra något för det? Om EU styr så att Sverige slopar energiskatten, då är det väl ändå EU som ser till att bensinen blir billigare. Sedan betvivlar jag inte att SD gärna tar åt sig äran för det, men det är absolut inte de som i så fall jobbat för det och fått det till verklighet.
Och samtidigt som vi kommer ihåg detta, så tycker jag att vi ska lägga det som @Lillgrådis skrev om de förändringar i lag S fört fram, som potentiellt kan göra något åt gängbrottsligheten, om det andra blocket tar åt sig äran framöver.
 
Och samtidigt som vi kommer ihåg detta, så tycker jag att vi ska lägga det som @Lillgrådis skrev om de förändringar i lag S fört fram, som potentiellt kan göra något åt gängbrottsligheten, om det andra blocket tar åt sig äran framöver.
Jamen S har aldrig velat ta tag i gängkriminella på riktigt. Det har vi ju sett dom senaste mandatperioderna. Morgan lovade ju att knäcka gängen. Blev ju inget av det. De är ju kvar och tillåts att verka i landet
 
Jamen S har aldrig velat ta tag i gängkriminella på riktigt. Det har vi ju sett dom senaste mandatperioderna. Morgan lovade ju att knäcka gängen. Blev ju inget av det. De är ju kvar och tillåts att verka i landet
Men hur snabbt tror du att det går att bryta en sådan spiral? (och själv är jag övertygad om att det bara kommer göra det värre om vissa grupper fortsätter att bli ännu mer utsatta)
 
Jag har tänkt precis detsamma. Jag har varit socialsekreterare i över 20 år, såna som man vill ha fler av. Hur ska man få ihop det när det redan är svårt att rekrytera kvalificerad personal, dubbla lönerna?

Både SD och M var för utökat straffansvar för tjänstemän i staten innan valet iallafall. Den dagen de inför det så undrar jag vilka de har tänkt sig vill jobba i staten? Jag har själv en statlig tjänst och om det införs då blir jag hellre arbetslös än jobbar kvar. Jag och mina kollegor gör vårt bästa men stress gör ibland att man gör felaktigheter men aldrig med vilje. Ingen gör fel med vilje. Men den dagen jag dessutom riskerar att bli dragen till domstol för ringa fel har jag noll intresse av att jobba kvar.M vill att även ringa tjänstefel ska kunna straffas i domstol. Dessutom vill de straffa tjänstemän som agerar politiskt.

https://www.arbetsvarlden.se/ny-utr...vill-straffa-tjansteman-som-agerar-politiskt/

Det här förekommer redan i vården, där du kan bli åtalad för vållande om du gör ett misstag som leder till dåliga konsekvenser. Med den kroniska underbemanning så råder nu så är det en reell risk.
Inte konstigt att de har svårt med kompetensförsörjningen...

Mkt obehaglig utveckling.
 
Jamen S har aldrig velat ta tag i gängkriminella på riktigt. Det har vi ju sett dom senaste mandatperioderna. Morgan lovade ju att knäcka gängen. Blev ju inget av det. De är ju kvar och tillåts att verka i landet

Men det HAR ju fattats beslut om olika åtgärder som ligger i den riktning som högern och SD vill se. Sedan tar det ju tid innan man brutit hela kedjan av rekrytering - utförda brott - efterfrågan på brott (t ex droger). Det är bara för dem som tror att det skulle lösas på kort, som det framstår som att inget har hänt. Och när många människor tror att komplexa problem kan lösas på enkla sätt, så har vi en jätteutmaning vid varje val, och en perfekt grogrund för populism.

Har du själv läst om de beslut som HAR tagits fram under nuvarande mandatperiod? I tråden har det getts väldigt bra exempel.
 
Men det HAR ju fattats beslut om olika åtgärder som ligger i den riktning som högern och SD vill se. Sedan tar det ju tid innan man brutit hela kedjan av rekrytering - utförda brott - efterfrågan på brott (t ex droger). Det är bara för dem som tror att det skulle lösas på kort, som det framstår som att inget har hänt. Och när många människor tror att komplexa problem kan lösas på enkla sätt, så har vi en jätteutmaning vid varje val, och en perfekt grogrund för populism.

Har du själv läst om de beslut som HAR tagits fram under nuvarande mandatperiod? I tråden har det getts väldigt bra exempel.
Det är ju bara tramsiga förslag som bevisligen inte ger utdelning. Är så spännd på vad SD kommer med för förslag för att knäcka gängen.
 
På 8 år borde väl gängkriminaliteten minska.
För det första så tar det ett tag innan en ny lag kan komma på tal och godkännas, och sedan så är det väl ganska välkänt att om man plockar in ledande personer i gäng så blir det mer instabilt ett tag. Så det är ju liksom inget som kan hända snabbt. Kommer du känna samma sak om det inte blir någon markant skillnad under tiden dina älsklingar får vara regeringsunderlag? Kommer du häckla deras ledande politiker i området också?
 
På 8 år borde väl gängkriminaliteten minska.

Har du någon uppfattning alls om hur en lagstiftningsprocess fungerar i en demokrati? Eller tror du att stats- och kanske justitieministern själva hittar på lite lagar måndag morgon och sedan börjar de gälla nästa dag? Eventuellt går de via riksdagen så att det sker inom samma vecka. Sedan åker polisen ut och hämtar in alla gäng och sedan dömer tingsrätten samtidigt som de häktar och sedan är det slut? Jag rekommenderar starkt att du ägnar lite tid åt en grundkurs i samhällskunskap.

Samt utveckla gärna vad det är i de lagstiftningar jag nämnde tidigare som är "tramsigt", om du orkat sätta dig in i dem dvs.
 
Det är ju bara tramsiga förslag som bevisligen inte ger utdelning. Är så spännd på vad SD kommer med för förslag för att knäcka gängen.

Jag vet inte om du önskar att bli tagen på allvar, eller om du själv tramsar.

Men precis som jag skrev, så tar det tid för beslut att få effekt, så du framstår som oseriös när du nu påstår att det som gjorts hittills inte kommer att ha någon effekt.

Eftersom allt kretsar kring att SD är frälsaren, så verkar det som att det mer är din idolisering av det partiet som styr dina tankar, än att du är intresserad av att resonera om hur världen faktiskt ser ut och hur människor och samhälle fungerar. Då blir det svårt att diskutera med dig, måste jag tillstå. Men jag har som sagt svårt att veta om du ens önskar att bli tagen på allvar, jag bara utgår från att de flesta människor brukar vilja det.
 
Har du någon uppfattning alls om hur en lagstiftningsprocess fungerar i en demokrati? Eller tror du att stats- och kanske justitieministern själva hittar på lite lagar måndag morgon och sedan börjar de gälla nästa dag? Eventuellt går de via riksdagen så att det sker inom samma vecka. Sedan åker polisen ut och hämtar in alla gäng och sedan dömer tingsrätten samtidigt som de häktar och sedan är det slut? Jag rekommenderar starkt att du ägnar lite tid åt en grundkurs i samhällskunskap.

Samt utveckla gärna vad det är i de lagstiftningar jag nämnde tidigare som är "tramsigt", om du orkat sätta dig in i dem dvs.
Men uppenbarligen? Om bara Morgan Johansson kommit med förslag som börjat gälla samma dag, och man plockat in ALLA INBLANDADE dagen därpå så hade det varit löst nu? Vi måste alla inse att han nog bara haft dålig attityd! 🤷‍♀️
 
Men uppenbarligen? Om bara Morgan Johansson kommit med förslag som börjat gälla samma dag, och man plockat in ALLA INBLANDADE dagen därpå så hade det varit löst nu? Vi måste alla inse att han nog bara haft dålig attityd! 🤷‍♀️

Typiskt Morgan. Och så mycket enklare det hade varit för alla oss i remissinstanser att slippa läsa och kommentera en massa nya utredningsförslag och lagar hela tiden. Hade kunnat gå hem tidigt varje fredag ju. :mad:

På den mer seriösa bogen kan jag ge ett för mig mycket bekant exempel om hur tiden för en seriös lagstiftningsprocess kan se ut: Beslagsutredningen - som är en av de delar som fick ändrad lagstiftning 1 juni 2022 - med bland annat nya regler för att lättare och oftare komma åt elektroniskt lagrad information via appar i mobiltelefoner etc var klar och presenterades 2017.

Regeringen gav uppdraget till utredaren i mars 2016. Mellantiden har gått åt för beredning i departementet. Propositionen lades i februari 2022. Viss fördröjning pga en viss pandemi men i övrigt ett gediget arbete.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 419
Senast: Sirap
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 993
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 689
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp