Bukig åring

Raggartass

Trådstartare
Nu måste jag fråga om någon vet vad jag gör för fel? Jag har en åring, hingstunge som sedan den dag vi köpte honom varit bukig. Först när vet såg honom, trodde hon att han hade mask (han var även tunn och tanig för övrigt), så vi avmaskade honom. Ingen större förbättring, och han växte en hel del under våren, så han var fortfarande tanig, men med en stor mage. Ja ja det ordnar sig vid sommarbetet tänkte jag, och vi maskkollade honom i maj hade han "bara" 300 i blodmask - trots detta avmaskade vi med ett mulit medel och släppte på bete. Han såg bättre ut ett tag och han lade på sig över rumpa och rygg, MEN magen putade fortfarande.
Nu går han med två andra hemma i hagen, går ute dygnet runt fortfarande och kommer så göra den närmaste månaden eller två (har både vindskydd och lösdrift), men detta gör det svårt att avgöra hur mycket grovfoder han får i sig. Vi fodrar med silage av bra kvalite, och eftersom jag tyckte han var "tjock" + att vi har en annan knubbis i hagen, så har jag försökt hålla igen lite på silaget.

Men nu läste jag i forumet att bukighet kan bero på proteinbrist. Ska jag istället fodra på och ge extra protein med kraftfodret? Just nu får han ca 1kg av ett foder från Pavo, men det är proteinfattigt och kanske inte bästa att ge? Men att vi ger honom det har med att göra att han har kraftigt galliga ben till och från utan någon synlig andledning, så därför har vi varit extra försiktiga med proteinet till honom. Han är extremt lat och travar helst inte och galoppera o busa i hagen är inte att tänka på.
 
Sv: Bukig åring

Är det så att gallor beror på proteiner?
Jag har nog förstått det som att man inte vet vad det beror på men att det lika gärna kan bero på kolhydraterna tex mkt socker. Du kan ju ha ett grovfoder med mkt energi och lågt proteinvärde.

Har du provat att ge lusernpellets?

Vad är det för häst?
 
Sv: Bukig åring

Jag skulle tro att det är proteinbrist som är problemet, ja.
Börja med att aanalysera grovfodret om du inte redan har gjort det, så att han slipper gå med proteinbrist hela den här vintern också - med analys vet du ju vad du behöver komplettera med!

Att han är lat kan mycket väl bero på att han hela tiden har legat back på proteiner, så att hans muskler inte har fått utvecklas normalt. Han orkar helt enkelt inte röra sig för att han är så muskelfattig och det kanske till och med gör ont i musklerna av att de är underutvecklade - pga proteinbrist.
 
Sv: Bukig åring

Tack för svar :). Jag ska genast ta reda på värdet på grovfodret - borde givetvis ha gjort det tidigare, men jag har alltid haft lätt att fodra mina andra hästar. Till vuxna hästar som använts till skogsridning utan några foder problem har det gått bra ändå - och dom har mått toppen.

Det är idag svårt att se hur mycket grovfoder han får i sig, men han får ju komma till och äta utan problem. Däremot är han lite seg även i ät-tempo, så han kanske inte roffar åt sig lika mycket som de andra. Han har ju gått på bete oxå och då har han ju kunnat äta så mycket han vill, men han borde kanske ha fått extra proteiner även under denna tid?

Iaf så kan jag även säga det att han med största sannorlikhet fått en dålig start i livet, då han ej ätit någon kraft alls innan vi fick honom vid åtta månaders ålder. Mamman har troligen inte heller fått något extra under slutet av dräktighet samt digivning. Spelar detta in på hans återhämtning, och kommer han få men för livet som inte går att rätta till?

Han har även problem med skorv i huden. Det har varit bättre under tiden med sommarpäls, men nu är det tillbaka igen.
Vet. har tittat två ggr på honom, och inte tyckt att det varit värt att ta prover (min tanke var erlichas?) för han såg inte ut att ha tecken på det, men inte ett ord om proteinbrist :cool:
Finns det något test man kan ta och se hur det står till med proteinmängd i kroppen?

Läste igår i en tidning att det inte var farligt med överskott av protein, särkillt på en ung häst, samt att tjocka ben inte hade med proteinet att göra. Så vad föreslår ni jag ska fodra extra med? Lusernpellets är min första tanke, men finns det något annat att ta till?

Glömde nästan - han är en paint 1 1/2 år, och stor :crazy:. Nu ca 1.47, kommer troligen bli över 1.55. Han har vuxit massor nu i vår/sommar, så jag funderar på att stoppa till honom lite Stopp o Väx :angel:. Är det proteiner i det tror ni :idea:
 
Sv: Bukig åring

Dessutom - när vi fick honom hade han nästan inga muskler alls på kroppen. insjunken på korset o revbenen klart synliga. INTE normalt på en paint :cool:. Därav min misstanke på dålig start i livet, bla. Det finns andra tydliga ledtrådar också. Jag blir så arg bara jag tänker på det :devil:

Nu är han rund o fin på kroppen, revbenen syns inte längre. Så min tanke är att han under vår tid fått i sig "normalt" med proteiner, men inget extra att täppa till hålen med. Vad tror ni?

Ska försöka ta kort och lägga ut så ni får se med egna ögon.
 
Sv: Bukig åring

Genrellt är stor mage iget som ska bekymra på en ettåring OM hästen i övrigt är rund och välmusklad.

Det som däremot ska skicka varnigssignaler är om det saknas muskler och hästen är enbart bukig. Då är det brist på mat.

en så ung häst ska vara platt över ryggen och välfylld i halsen, med rund och go rumpa.

Oerhört få unghästar klarar sig på enbart grovfoder. Det kräver oerhört bra värden på fodret.

Dessutom ska du ALDRIG hålla igen på grovfoder åt en ettåring. De måste få äta allt de orkar i den åldern och det räcker inte alltid ändå. En hel del ettåringar - ffa hingstar - kan behöva extra kraftfoder på betet också. Ofta växer ettåringar så rejält att de helt enkelt inte hinner äta så mycket som krävs.

Mera mat - av bra kvalitet.
 
Sv: Bukig åring

Han är extremt lat och travar helst inte och galoppera o busa i hagen är inte att tänka på.

Så fort min häst blir gallig så blir han "lat". Dvs inte lika pigg och glad. När gallorna försvinner så blir han MYCKET piggare igen, rör sig mer, även i hagen. Min tanke är att min häst får ont av gallorna.

Så det kanske är så att din häst är "lat" pga av gallor som hindrar på något sätt (?) :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla Tipsmottages tacksamt sitter just nu och väntar på veterinärsamtal. Min åring f-18 har börjat rasa i vikt. och det går...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 245
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej! Min 4 åriga D-ponny på 144cm har nu, sedan han gick in från sommarbetet varit väldigt lös i magen. Tog och skickade in ett...
Svar
6
· Visningar
1 343
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 165
Kropp & Själ Först och främst vill jag bara börja med att säga TACK! Tack för allt som Buke och ni har givit mig. Allt stöd och alla fina och...
Svar
15
· Visningar
1 968
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp