Bukig häst

B

BancoB

Ska snart få hem min foderhäst, en 11 årig halvblodsvalack på 163 cm. Han är rätt omusklad över ryggen men det ska ändras på med rätt mat, välpassande sadel och motion.

Han är just nu väldigt bukig. Han får bara 6-7 kg hö (MJ 8,6 Smrp 75 ca 2,3 P 1,9 Mg 1,4). Jag vet att han får krafftfoder, ett musli utan havre, och skulle gissa på att han får säkert runt 1,5-2 kg.

Men visst kan jag få han mindre bukig med mkt mer hö och mindre krafftfoder? Värdena på höet är ju bra. (Han ska få samma hö)

Eller är jag helt ute och cyklar? :crazy:
Hömängden är just nu på tok för liten enligt mig. De säger att; Ja han är tjock men vi kan ju inte minska på höet mer. Men ändå ger de han så mkt krafftfoder för att tillgodose behoven, eller jag vet inte riktigt hur de tänker. :confused:

Rikligt med hö, motion och endel kraftfoder vore väl det bästa för att få bort magen? Kan de bli bukiga av för lite hö?
 
Sv: Bukig häst

Nu är jag ingen expert, så inga påhopp tack :smirk:
Men vad jag har lärt mig så finns det många anledningar till att en häst är "bukig"

En sak kan vara att den inte får rätt mat så det blir som på dom stackars svältande barnen, stor mage men magra iaf.

Eller, den mest troliga anledningen: Lite mer motion :)

Man kan aldrig banta en häst smal ..
 
Sv: Bukig häst

6-7 kg hö är inte mycket till en så stor häst.
har du värden på höt så kan du gå in på hippocampus och räkna ut en foderstat som hästen mår bra av.
 
Sv: Bukig häst

orientalkatten:
Räkningen kan jag :D No problems. Alla våra har uträknad foderstat.
Det är bara det att han är så bukig, eller inte bukig heller utan mer tjock mage utan att den putar..

Jag förstår inte heller hur de tänker riktigt. De är alldeles för snåla på höet, jag tror vi ska ge minst 8 kg (mer gärna) och sedan lite kraft (eller inget?!) på det, samt mineraler eftersom det inte täcker behovet annars.

Hans mineralbehov kan inte vara täckt, inte ens 10 kg hö + 1 kg kraftfoder täckte det behovet för t.ex Eddie.
De hade ju ingen analys på mineralerna på sitt hö så den tog jag själv i år. Så de vet eg. inte vad sitt hö innehåller för mineraler.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukig häst

Jag skulle vilja ha reda på mer om det där, varför hästar blir bukiga. Bukiga av för lite grovfoder, i så fall varför? Hur kommer det sig?
Protein -eller energibrist har hästen inte om man ser till siffror och med ögat, förutom den där bukigheten.

Edit: En teori, kan vara att han får för mycket lättsmält näring ur kraftfodret, samtidigt som han får för lite hö (med, för hästar, rätt sort av mer svårsmält protein mm.). Kan det vara där bukigheten kommer?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukig häst

hästar läser inte tabeller....

dvs att han kan ha ett proteinbehov långt högre än vad tabellen säger!! tycker det helt klart låter som proteinbrist.

lusern lusern lusern... :p
 
Sv: Bukig häst

Kan mycket väl bero på protein brist. Först och främst mycket mer hö sen eventuellt lusern, men jag har svårt att tro att det skulle behövas då höet är såpass bra ;) Inte konstigt man har kulmage när man får 6-7 kg hö och är en riäl halvblodskille :crazy:

Vicious: Jag litar på dig syster :D Du har ju lyckats få fint hull på många hästar.
 
Sv: Bukig häst

Jag menar inte att man ska gå efter tabeller, kanske verkade så men jag skrev lite luddigt.

Menar snarare att han har grundbehovet tillgodosett om man ser utifrån rekommenderad lägsta giva.

Ingen av våra går efter tabellerna utan ligger långt över dessa.

Men ja visst han kan ha proteinbrist, lusern nja, mer hö till att börja med. Sen kanske lusern. Det KAN räcka att öka på höet eftersom kvoten ligger på 8,6. Tycker bara det vore vettigt att prova det först. Detta bara för att lusern är dyrt så det kan vara värt att prova det vi har först om det kan räcka! Självklart får han lusern eller motsvarande sen om det inte räcker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukig häst

dom blir ofata bukiga om dom har proteinbrist, dom tappar oxå överlinjen och pälsen blir glanslös och ja inte fin... Men med mer hö och ta bort muslin ocm han har för mkt hull, tror det är ganska mkt socker i musliblandningar ofast... (men är inte säker)
 
Sv: Bukig häst

Kan lägag till att när jag upptäckte att min häst fick proteinbrist låg han på 675 SmRp opch hans uträknade behov är 450 SmRp ungefär... Så han låg ju långt över i sånafall, men börjar nu bli osäker på om värderna stämemr på analysen....:crazy:
 
Sv: Bukig häst

1010100101
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bukig häst

Ja jag hoppas det, han får som sagt bara 6-7 kg av detta samt 2 kg musli :crazy: Och han promenadrids.
Så det blir nog bättre att dra av typ massor av kraftfoder, öka på hö och se vad som händer.
 
Sv: Bukig häst

Mm det låter som en snål foderstat. Jag tycker ni tanker helt rätt med tanke på hur ert hö är. Lagom giva på en 600 kiloshäst tycker jag är ca 1,5 kilo ts per 100 kilo, dvs 6*1,5/0,84=10,71 dvs 10-11 kilo hö till att börja med:) I pricip oavsett värde, sedan får man komplettera med lite kraftfoder om man har dåligt hö eller en häst som kräver mer konc. energi och protein pga träning. Men ni verkar ha bra koll. Bukigheten är nog brist på muskler iom för lite träning och mat.

I ert fall blir det ju runt 70-75 mJ och typ 800GSMRP. Kraftfodret kan ju vara lite havre och betforneller vad ni nu vill lägga till, kvoten är ju redan bra. Den foderstaten med mkt träning lär göra underverk.
 
Sv: Bukig häst

Av foderstaten han får nu (6-7 kg hö och musli Marstall Freizeit)
78 MJ och 671 smrp

Endast 9 kg hö blir:
77,4 MJ och 675 smrp

Alltså nästan samma, men om man ger lite kraftfoder upptill kanske. Tänkte om man ger bara lite av något proteinrikt, så får man upp kvoten lite. Men det kanske inte krävs nåt mer proteintillskott utan det kan räcka med lite vanlig betfor som våra andra får.
De är ju jättefina och jämna på 9-10 kg hö (stora hästar också, dock lättfödda).
 
Sv: Bukig häst

Det låter bra. Jag skulle nog börja med bara betfor och sedan lägga på nåt mer om det känns som det behövs. Kan ju vara bra att ha lite krubbskrammel hemma så kan man öka och ge mer när man känner att det är dags om ni börjar träna mer. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 476
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 425
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp