Bukig/Tjock häst? :I

K

_K_89

Hej!
Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir rätt. I sommras gick hon tillsammans med 5 andra lite större hästar på ett stort bete med väldigt mkt gräs ;) vilket egentligen inte passar min ponny något vidare direkt. Hon blev då självklart rätt "tjock", men reds ändå regelbundet 6 dagar i veckan, ganska så hårt. Hon fick då mellan 1,5 -2kg hö och ett par nävar havre och betfor på kvällen, (hästarna fick vara inne på nätterna.) Dom gick på betet ändå tills mitten på oktober men fodrades med på morgon i hagen och em vid insläpp. Min ponny gick ner i vikt och blev fin i kroppen igen som innan sommaren, nästan finare ;). Nu går dom i en sand hage där det inte finns något att äta.Sen är det så att det skulle bytas strö i stallet ( ingår i hyran) från spånbädd till halmbädd. Vilket ja var väldigt orolig för :S till min matglada häst. Vilket inte funkade alls, hon kunde käka upp allt i hela boxen, vilket kunde variera från 5-15 kg halm om dagen :cry: Försökte med allt för att få henne att sluta äta sånna enorma mängder halm. Hade på ättika på halmen, tjära och la in så mkt att det inte kunde vara rimligt att hon kunde äta upp. ( alla tips av en mkt duktig häst människa. ) men inget funkade. Hon åt ättika om man gav henne det handen, tjäran som vi spädde ut med vatten och vattnade på, grimaserade hon åt, när hon åt det men käkade upp det ändå. Inget funkade så att jag fick lov av stall ägaren att få byta tillbaka till spånet igen :) Hon tyckte tillslut synd om mig :P.
Hon har nu efter all halm ätade blivit "tjock" igen eller kanske rättare sagt buk-fet. Det jäser ut på sidorna och är som en liten hängmage under :P. Det var nu 1 vecka sen ja slutade med halmen och gick över till spån igen, kommer hennes bukiga mage försvinna nu när ja slutat med halmen? Hur får ja lättast henne fin i kroppen igen? Hon rids 5-7 dagar i veckan varierade ridning 40 min-1,5 timma. Hon går nog på minimun på grovfoder(skulle kanske behöva ge henne mer ) och lite krafft foder om jag gemför med andra år. Hon får nu: 4kg hö, 0,5kg havre, 0,25 betfor och 0,25 krafft pluss, b-vitamin.( Andra höst/vintrar har hon ätiti; 6kg hö, 1kg havre, 0,5kg krafft pluss, 3dl betfor) plus att hon nu får en liten tuss halm på max 0,5 kg på kvällen för att hon ska ha något att pyssla med när dom andra hästarna står och plocka i halmen innan det är kvällsfodring.
Så vad är det smartaste sättet att få henne "smal" på igen? Hon är den grova typen så att få henne smal för mig är att få bort det som jäser ut på sidorna. Hon är en c-ponny. Kom med förslag, tips ideer eller synpunkter på allt. Glad för alla svar ja kan få!
Hoppas nån orkade läsa färdigt allt.
Mvh _K_89
 
Sv: Bukig/Tjock häst? :I

4kg hö till en C-ponny är FÖR LITE - förutsatt att hon inte får åtminstone 1-2kg halm också? Hästen väger väl minst 300kg och MINST 1.5kg hö per 100kg är att rekommendera för att de ska må bra - det blir 4.5kg på 300kg häst. Helst mer!

Bukig kan hon förstås ha blivit av HALMEN eftersom hon åt så stora mängder PLUS att halm ger proteinbrist - för att det innehåller ingen protein. Proteinbrist i sin tur ger BUKIGHET.

Det bästa för att ha koll och ändå kunna ge henne allt hon behöver är att analysera grovfodret (höet) och räkna ut allt hon ska få (hur många kilon hö och vad/hur mkt av tillskott).
 
Sv: Bukig/Tjock häst? :I

Det bästa är om du kan analysera grovfodret dvs. höet för att se mer exakt vad hon får i sig. Du kan ju beräkna en foderstat med höet samt att du kan räkna på vad hon får i sig ungefär per dyngn av halmen , och så räknar du i det i din foderstat. Halmen innehåller ju inget smältbart råprotein överhuvudtaget, men däremot mer energi och det är ju precis som milly skriver därför som hon blir bukig, hon får i sig för mycket energi men för lite protein, men du skulle ju kunna ge henne hö, halm och så komplettera med t.ex. lucern, linfrö eller sojamjöl så att du får en mer balanserad giva.


4 kg låter för lite för en c-ponny, hon kan säkert få 6 kg hö eller åtminstone 4 kg hö + ett par kg halm, däremot - beroende på vad ditt hö innehålller - är det ju inte säkert att du behöver ge det kraftfodret hon får idag. Min häst som arbetar lätt-medelhårt, och väger 600 kg får över 12 kg grovfoder per dag och står på halm och hon är inte tjock. Vi har även mindre ponnyer på 'min' ridskola som står i halmade boxar utan att de äter 'ihjäl-sig'.
 
Sv: Bukig/Tjock häst? :I

Min häst som arbetar lätt-medelhårt, och väger 600 kg får över 12 kg grovfoder per dag och står på halm och hon är inte tjock. Vi har även mindre ponnyer på 'min' ridskola som står i halmade boxar utan att de äter 'ihjäl-sig'.

Kan bara säga det för det första att min ponny är absolut inte som någon annan häst :/ Hon kan alltså äta och äta o äta.. tills det tar slut och tar det aldrig slut fortsätter hon bara att käka.. Hon är inte riktigt "normal" eller hur man ska säga med sitt mat ätande. Innan jag köpte henne hade dom ägarna fri tillgång på hö :I p.ga jobb och dyligt så att dom ej kunde fodra lunch+ em, och åt alltså konstant från morgon till kväll när hon skulle komma in. Så hon såpg ut som en tjock fotboll. Samt att när hon får mat vräker hon i sig det snabbast möjliga som att hon är rädd att någon ska ta det ifrån henne.. :( Så att jämföra henne med andra små ponnyer är nästan omöjligt då hon är enorm. Vi har andra stora/små hästar i vårt stall, allt från 90 cm till 165cm och ingen annan äter dom mängder som min gjorde. :S
Tack för ditt svar! Ville bara tillägga det här så ni förstår att hon är enorm i sitt ätande!

---------------------------

Okejj, kan väll hålla med om att det äre för lite att ge henne 4 kg hö om dagen nu när dom inte går kvar på betet.. Men är samtidigt så rädd att hon ska lägga på sig ännu mer, JAG VET att det inte är grovfodret dom blir tjocka utav, utan ev. krafftfodret.
Har tyvärr ingen analys :S och kan tyvärr ej fixa nån heller då hö ingår av stallägaren. Men det är ett fint och bra hö säger dom. Dom köper ett bättre hö som är dyrare än ett smäre å billigare.
Jag ska sakta börja öka hennes grovfodergiva, eftersom att jag har tiillgång till både halm och hö, vad är bäst om jag har min enormt matglada ponny som lätt lägger på sig, eller rätare sagt som en vanlig lättfödd ponny :P .
Att öka upp hennes hö giva till 6 kg hö som jag vart rekomenderad av en foderrådgivare att hon borde äta + krafftfoder. eller att ge henne mindre än 6 kg hö och ett par/något kg halm istället? tillsammans med den lilla mängd krafft hon äter? :P
Skriv gärna vad ni tycker låter som det bästa alternativet för en enormt matglad ponny :) som hetsäter när hon får sin mat.
:)
 
Sv: Bukig/Tjock häst? :I

Bukighet tyder på en brist av protein, grovfoder i sig gör inte hästen bukig bara brister som te x protein.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 599
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp