Bukefalos 28 år!

J

jessa_1

Hej

Jag har köpt en fölunge (sto storhäst) på 6 månader. Jag har haft henne hemma i tre veckor. Har påbörjat vaccinering (stelkramp + hästinfluensa) och så avmaskade jag henne för två veckor sedan med Axilur. Problemet är att hon har en bukig mage samt att man ser revbenen (under pälsen och de känns tydligt också. Tog inget träckprov innan avmaskning efter rådet från veterinären. Ska dock göra detta nu i januari. Om hon nu var full av mask, tar det lång tid innan hon blir av med bukmagen och lägger på sig hull? Har endast sett en liten spolmask i hennes avföring. Eller kan det vara något annat skäl till bukmagen med de synliga revbenen? Har analyserat hennes hö och hon får dagligen fri tillgång till hö vilket blir ca 7 kg, Krafft pluss grön 1 kg, krossad havre 0,6 kg, betfor 0,1 kg samt 100 gram mineraler. Det som fattas när jag gjorde foderstaten på hippocampus är lite mer protein samt kalcium (har tänkt tillsätta sojamjöl samt foder kalk). Hon står i box nattetid och går ute ca 13 timmar varje dag ihop med en 1 1/2 åring. Tacksam för svar.
 
Sv: Bukmage

Föl behöver äta massor. Känner du revben är den för mager.

Om du räknat ut att hon har lite proteinbrist enl programmet så kan det vara så att hon i verkligheten har en rejäl proteinbrist! Föl är individer med ganska olika behov.

Min erfarenhet efter många föl och av allt jag studerat mig till (Bl.a. på SLU) så är det inte helt enkelt att få föl som ganska nyss avvants att hålla hullet. Då behövs grova artilleriet med mat.

Föl ska vara "runda, blanka och inte helt lätta att tas med" sa en foderguru för länge sedan och det stämmer fortfarande. När du lägger handen på ryggen och gnuggar ska du inte känna ngot vasst. Det ska vara platt!

Det din fölis lider av är undernäring - om man ska vara rakt på sak. Mer mat dvs mat som innehåller mer näring. Det är ingen fara alls att ge rejält med protein till en unge, du kan int eöverutfodra med protein om du ger bra mat. Lucern, pelleterat foder anpassat till föl eller annan välbalanserat foder.
Jag tror du kan prova att höja Krafften medi alla fall ett par kilo och se vad det ger enligt hippocampus.

Mer mat!

Lycka till!
 
Sv: Bukmage

Varför ska du vänta till januari för att kolla masken, det är skitviktigt att avmaska fölungar, det kan vara bråttom, jag skulle avmaska nu"""" Vänd dig sedan till någon för att få hjälp med foderstat, fölisar behöver mycket mer mat än man tror och då speciellt smältbart protein.
 
Sv: Bukmage

Om du redan vet att proteinet är något i underkant när du lagt in fodret i hippocampus så kan jag säg att det är ganska mycket proteinbrist ditt föl riskerar att lida av, eftersom det programmet räknar ganska snålt tycker jag. Krafft plus grön är ett bra foder för unghästar, öka till 2 kg om dagen och se vad som händer.
 
Sv: Bukmage

Jag avmaskade henne för två veckor sedan. Kan jag göra träckprov redan nu för att se om hon fortfarande har mask och vilken sort? Har inte haft henne hemma så länge och fick nu i dagarna analys svaret på hennes hö så det är ju först efter detta man kan sätta ihop en bra foderstat samt hålla koll på henne om det fungerar.
 
Sv: Bukmage

Du sa att du avmaskade med axelur, det tar ju bara spolmasken. Du har fölmask och blodmask och bekymra dig över, jag skulle avmaska med ivomec. Ring en clinic så kan dom berätta om avmaskning för föl, det är så otroligt viktigt med regelbunden avmaskning för dessa. Skador på grund av oavmaskning av föl följer med hela livet.
 
Sv: Bukmage

Tycker hon får i sig en ganska liten mängd hö för att vara fri tillgång. Ger du henne 7 kg eller hur vet du att hon får i sig så mycket?

Om hon är bukig och du känner revbenen har hon rejäl proteinbrist. Öka proteinet massor. Det kommer inte ta lång tid innan hon ser bättre ut i kroppen.

Min häst efter semestern. Jag erkänner att jag slarvade med mängden mat när hon vilade (jag tar in henne varje dag så hon får äta ett par timmar).
21 november


Efter ett par dagar med ordenligt med mat. Ungefär 16 kg ensilage och ökad kraftofodergiva:
25 november


Nu var ju detta inte så svår proteinbrist som din häst har men ändå.
 
Sv: Bukmage

Det är i första hand proteinbristen du behöver rikta in dig mot!
Och med en 6-månaders fölunge måste man, utöver att täcka behoven, också tänka på att fölets tarmflora inte är färdigutvecklad förrän bortåt 8 månaders ålder och innan dess kan fölet inte tillgodogöra sig näringsämnena ur grövre foder. Eftersom fölet visar bristsymptom bör du nog byta ut kraftfoderdelen i foderstaten mot mjölkpulverbaserat fölfoder, som är lättare för fölet att tillgodogöra sig! Det är många tillverkare som har såna foder, dock inga av de svenska (tyvärr). Jag själv brukar ge av Dodson & Horrells "Foal Creep pellets", de har funkat bvra för mig och ligger vettigt i pris.
 
Sv: Bukmage

Tycker hon får i sig en ganska liten mängd hö för att vara fri tillgång. Ger du henne 7 kg eller hur vet du att hon får i sig så mycket?
Tänk på att detta är ett FÖL!
Jag skulle snarare säja att om fölet trycker i sig 7 kg/dag så är det mycket för att vara ett föl. Jag har sällan fått i mina hbl-föl mer än 5-6 kg grovfoder.
 
Sv: Bukmage

Ja jag vet att det är ett föl. Min erfarenhet är att de äter lite mer åtminstånde men kan ju variera. Har bara vana av fjordingar och vlb-travare.
 
Sv: Bukmage

Som de andra säger så är det med största sannolikhet proteinbrist.
Möjligt att det oxå kan vara mask.

Var det verkligen veterinären som rekommenderade Axilur, nu vid denna tiden på året, på ett föl ????

Eftersom du nu redan gett det så skulle jag ta en dos med ivermectin
(ivomec/noreomectin ) oxå, faktiskt utan att göra någon träckprov först.

I vanliga fall har jag börjat använda mig av Equimax ( tror det heter så ) till föl/unghästar på hösten. Den tar ALLT !!

Fölets tarm är inte utvecklad helt för att tillgodogöra sig grovfoder/kraftfoder förrän den är närmare 10 månader så som någon sa: Ett foder speciellt utvecklat för just föl är nog en väldigt bra idé.
Jag har inte tänkt på det själv heller förrän jag lärde mig just detta med 10 månader men ett mjölkpulverbaserat kanske inte är så dumt.
Prova går ju alltid :)

Och protein i alla ära men en växande unghäst behöver oxå energi så glöm inte bort det i sammanhanget.

Jag undrar oxå hur du vet att hon får i sig ca 7 kilo hö.
Är det vad du ger och hon äter upp allt så kan du ge mera.
Ett föl brukar ha svårt att få i sig tillräcklig mängd dock, kanske just pga deras tarm och mage inte är utvecklad, jag vet inte.

Du får nog räkna med att det tar ett bra tag innan hon blir "som hon skall" men förhoppningsvis blir hon fin så småningom :)
 
Sv: Bukmage

I vanliga fall har jag börjat använda mig av Equimax ( tror det heter så ) till föl/unghästar på hösten. Den tar ALLT !!
Sanning med modifikation - det finns spolmaskstammar som är resistenta mot ivermectin, då tar Equimax dem inte. Jag har själv såna spolisar här (de fanns kvar i träckprov taget 10 dagar efter Ivomec...)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 701
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har en 6 åring m tyskt blod som rids ca 4 dgr per vecka, lätt- medel arbete. Är mycket nerv i henne och hon spänner till lätt. Hon står...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 500
Senast: Amelia
·
Hästvård Hej allihopa! Behöver lite hjälp.. Kan ju börja med att jag tagit träckprov för alla sorters mask och det var inget.. Kollat tänder...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Gimlan
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 748
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp