Buköppningar

Maris_

Trådstartare
Hej!

Jag vill veta allt om buköppningar. Konvalecenttid, faror, ja, allt. Anledningen är att min häst fick kolik i helgen och de var tvungen att öppna henne för att rätta till det. Hon står kvar nu på strömsholm och vi får se hur det går med henne. Det låter väl ganska hoppfullt, men vi vet inte än hur utgången av det hela blir.

Håll tummarna för att min älskade häst blir frisk igen!

/ Maris
 
Ingen som vet något? Eller var jag kan hitta information?

Lilla O mår lite bättre nu, eller vad man ska säga. Har visserligen blivit lite bukhinneinflammation och hennes hjärta var oregelbundet, men de tror att hon kommer att klara sig!

/ Maris
 
Tummarna hålles stenhårt!

Stackars Lilla O! Jag brukar läsa på din hemsida om dig och din häst och jag håller verkligen tummarna för att hon snart blir pigg och frisk igen. Tyvärr har jag ingen bra information att ge dig men du får väl ringa och stöta på veterinärerna. Lycka till och skriv och berätta hur det går för din söta pålla!
 
Re: Tummarna hålles stenhårt!

Tack! Hon verkar piggare nu! Var och hälsade på henne idag och hon var huuungrig! Hon skulle få 2-3 kg hö idag, i små tussar, flera gånger om dagen, och hon var så hungrig så hungrig. Så det ser jag som ett gott tecken! Jag saknar henne så! Jag vill att hon ska vara frisk och hemma nuuu!

Sammetsmule skriver jag dagbok om det som händer, och på lillans hemsida kan man läsa mer om henne!
/ Maris
 
Användarna smulis27 och breccia vet en del om buköppningar, kontakta dem för mer info.

Jag håller tummarna hårt för ett snabbt tillfrisknande för din Lilla O!
 
Konvalecenttid är beroende på hurpass stort ingreppet är.
Vid större ingrepp kan det röra sig om ca 12 veckor.
Hästens inälvor är vädigt tunga och vid större ingrepp förstärks ofta bukväggen med ett "nät",som skall minska risken för komplikationer.
Jag tror inte att du behöver vara orolig,för gick operationen bra,och inte blodförsörjningen till tarmslingan varit avsnörd,så fixar sig resten också.
 
Re: Tummarna hålles stenhårt!

Låter ju jätttebra! Du ska se att allt fixar sig till det bästa så att du snart får hem din sötnos till pålla!
 
Hästens inälvor är vädigt tunga och vid större ingrepp förstärks ofta bukväggen med ett "nät",som skall minska risken för komplikationer.

"Ofta" är väl att ta i, men visst kan man göra så.
Det är i princip omöjligt att uttala sig om prognosen för din häst, det är t.ex. stor skillnad på om det bara var en enkel lägerättning eller om man behövde öppna tarmen. Prata med ditt djursjukhus i första hand, där får du säkert bäst besked.

Överlevnadsstatistiken för buköppningar går stadigt uppåt, och själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig att låta buköppna en häst (om jag hade ekomoni till det).

Hoppas att allt går bra med din häst!
 
Hej!

Tänkte bara berätta att Lilla O är hemma nu igen och mår skapligt. Hon fick ju bukhinneinflammation efter öppningen och nu är febern nere iaf. Hon hostar fortfarande en hel del, som antagligen beror på lite vätska i lungorna. Det upptäcktes även att hon har ett blåsljud på hjärtat så därför blir det ingen ridning i framtiden. Men hon är iaf hemma, och det ser hoppfullt ut nu! I morgon är sista dag med penicillin (minns inte vad det hette) och Finadyne, och så ska hon äta Hippotrim i några dagar till.

Hon står nu i boxhage om dagarna och ska göra så i tre veckor till. Alltså blev det ungefär sammanlagt fem veckors boxvila/boxhage. Vi promenerar lite varje dag.

Stygnen är tagna och såret ser fint ut!

Hon blev kvar på Strömsholm i 13 dagar. Fy så det kan bli helt plötsligt. Jag är så glad över att hon piggar på sig nu!
:banana:

/ Maris
 
Hej,
Skönt att din söta pålla är hemma igen! Tänkte bara på det där med blåsljudet på hjärtat. Jag var med en kompis på djursjukhuset med en till åren kommen häst som också hade kolik. Han hade också blåsljud på hjärtat när vi kom in och det blåsljudet försvann sedan när han hade fått vätska och smärtstillande. Enligt veterinären var blåsljud på hjärtat något som kunde höras på äldre hästar när de t ex hade kolik och som jag fattade så var det kanske inte ett egentligt hjärtfel utan mer att det blev en så stor belastning och att det försvann sedan. Kanske värt att kolla vid en senare tidpunkt om blåsljudet fortfarande finns kvar?

Hoppas i alla fall att pållan nu fortsätter att friskna till!
 
Ja, jag vet inte riktigt, men det var iaf kvar hela tiden hon var där, så det sitter nog i. Fick lyssna på hennes hjärta där borta, och nu har jag köpt ett stetoskåp o ska se om jag hittar hjärtat, det var så härligt att höra på det! :) Det verkar iaf som om hon piggar på sig, hon hostar lite mindre nu. I dag är första dagen utan någon medicin, så jag är lite nervös, men det borde gå bra!

/ Maris
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 539
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp