Buköpppning av häst, erfarenheter?!

huggabugga

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst som för lite över 2 veckor sedan fick akut buköppnas pga förstoppning och kolik. Vi valde att buköppna då hästen är ung och frisk och skulle enligt veterinären ha goda förutsättningar. Operationen gick bra och inget behövde tas bort utan det räckte att få ur gas ur tunntarmen och sedan lösa förstoppningen. Nu står han på boxvila och har mått bra sedan ingreppet och vi hoppas allt kommer fortsätta på rätt bana.
Jag skulle gärna vilja veta mer om ni som gått igenom samma process som jag och min häst. Hur gick eran rehab, vad gör ni idag ,hur var vägen tillbaka? Delar gärna med er av era erfarenheter 🤗
 
Stallkompis halvblod buköppnades förra vintern. Rehab gick helt enligt plan och kom ändå relativt snabbt tillbaka till fullt arbete. Jag blev positivt överraskad över hur smidigt det flöt på ändå. Men många timmars promenader blev det, tur vi har ridhus!
 
Stallkompis halvblod buköppnades förra vintern. Rehab gick helt enligt plan och kom ändå relativt snabbt tillbaka till fullt arbete. Jag blev positivt överraskad över hur smidigt det flöt på ändå. Men många timmars promenader blev det, tur vi har ridhus!
Kul att höra 👍
 
En fråga! Buköppning, innebär det att de gör titthålsoperation? Beror ju såklart på varför buken ska öppnas såklart men generellt?
 
En fråga! Buköppning, innebär det att de gör titthålsoperation? Beror ju såklart på varför buken ska öppnas såklart men generellt?
Nej, det vanliga vid buköppning pga akut kolik söver man hästen och öppnar i bukens mittlinje, och sen får man se vad man hittar och vad man behöver göra (tex ta bort någon ledsen del av tarmen eller öppna och tömma ut innehåll tex vid en förstoppning, eller helt enkelt bara trassla ut tarmarna).
Det finns beskrivet en del ingrepp som gjorts på stående häst mha flanksnitt, men det hör verkligen inte till vanligheterna.

Däremot finns det en del planerade ingrepp som med fördel görs mha titthålskirurgi, tex plocka bort äggstockstumör, kastration av kryptorchid mm.
 
Min häst öppnades akut pga kolik/förstoppning. Han Sövdes och den snittade magen ca 30 cm. Ingen tar togs bort. Dem tömde och lade tarmen till rätta.
 
Nej, det vanliga vid buköppning pga akut kolik söver man hästen och öppnar i bukens mittlinje, och sen får man se vad man hittar och vad man behöver göra (tex ta bort någon ledsen del av tarmen eller öppna och tömma ut innehåll tex vid en förstoppning, eller helt enkelt bara trassla ut tarmarna).
Det finns beskrivet en del ingrepp som gjorts på stående häst mha flanksnitt, men det hör verkligen inte till vanligheterna.

Däremot finns det en del planerade ingrepp som med fördel görs mha titthålskirurgi, tex plocka bort äggstockstumör, kastration av kryptorchid mm.

Tack för svar :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 873
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 880
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp