Bula under knät på 1-åring

M

MagnoliaZ

Jag upptäckte för en vecka sedan att mitt 1åriga varmblodssto har en bula under precis under knät på insidan av frambebet. Hon har annars väldigt bra ben o är pigg o frisk. Hon har växt fort o är redan ganska stor. Bulan är skarp(alltså inte vätskefylld) o ömmar inte för tryck.
Vet någon vad detta kan vara?
Jag talade med en hästkarl som sa att det var ett "överben", ett extra ben, en broskknut som kan komma på föl. Det går enligt honom enkelt att bränna bort hos veterinären.
Ja känner mig orolig, är tacksam för svar!
 
Sv: Bula under knät på 1-åring

Det låter som ett överben men de brukar väl inte göra nån skada utan finns bara där... Så du kan nog vara lugn..;)
 
Sv: Bula under knät på 1-åring

det kan bli på unga hästar som växer fort eller tränas för hårt för snabbt, kan även bli om benställningen är väldigt fel. det är en "förstärkning"(ett överben) som blir för att inte hästen ska få problem. har för mig att det kallas "remont hälta" och det sitter alltid stax under knät på insidan.
 
Sv: Bula under knät på 1-åring

Vad borde jag göra åt det? Ska "bulan" behandlas på något sätt eller tas bort?
 
Sv: Bula under knät på 1-åring

Min unghäst hade likadant, ett överben pga av att han hade felaktig benställning. Kroppen kompenserar det då genom att skapa ett överben, skelettet behöver förstärkas just där. Tror inte att du ska behöva göra något åt det, det ses mest som ett skönhetsfel, såvida hästen inte får problem, dvs kanske skrapa upp det ofta, slå sig på det mm. Ingen fara, du behöver troligtvis inte alls vara orolig! Växer den mkt kan det var värt att kolla, annars inte, skulle jag säga iaf..
 
Sv: Bula under knät på 1-åring

nej, låt det vara . har aldrig hört att det blivit problem av den typen av överben.
 

Liknande trådar

X
Hästvård Jag vet att det är något som inte står rätt till hos min häst, men vad som är fel, vet jag inte. :confused: Stackars min lilla...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 001
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp