Buller i matbutik

TheRedLightning

Trådstartare
Jag va i den lokala matbutiken här och handlade, de håller på och bygger om. Vilket i sig inte är något konstigt. Det jag dock reagerade på idag var att någon av byggarna använda någon form av maskin för att få upp det gamla betong golvet, det ekade något kopiöst. Jag såg inte att det erbjöds några engångs hörselproppar eller liknande när man gick in, inte heller någon skylt som talade om att de kunde förekomma höga ljudnivåer.
Såg att kassörskan satt med små hörselproppar i öronen, alla byggarbetarna gick med hörselkåpor, men vi andra då?

Den ljudnivån som den där maskinen fick till inne i den lokalen var hemsk, jag fick gå och hålla för båda mina öron. Förstår att de måste göra det, men finns det några regler de måste följa när det gäller t ex. matvarubutik? Det lät ungefär som i ett ekande tomt badrum i kombination med den maskinen, vet inte om det kan ha varit något slagborr av något slag.

Det jag råkade ut för idag, fick mig att börja fundera på vad som egentligen är okej när det kommer till sådant, det var lite svårt att undvika. Var tvungen att gå ca 1-2m förbi där personen som använde maskinen stod för att komma till kassorna.
Jag kommer inte handla där förrän till helgen (då är inte arbetarna där), men blev som sagt nyfiken på va som gäller eller är inte de som handlar hörsel lika viktig som de som vistas i det hela tiden? Hade det varit på en industri/företag med samma bullernivå hade det skyddsombudet fått fnatt, men va gäller i en matbutik egentligen? Hur funkar det? Någon som vet?

Många frågor men få svar.
 
Borde iallafall sitta uppe någon lapp om ursäkta röran/bullret vi bygger om så de som handlar har ett val om de vill gåin eller inte.

Bila upp ett golv är inte det tystaste direkt och jag vet att de flesta försöker göra sådant när det är som minst folk men det går ju inte alltid att efterfölja heller då arbetstiden är styrd
 
är inte de som handlar hörsel lika viktig som de som vistas i det hela tiden?
Jag reagerade på bara den här meningen, svaret är ju liksom självklart: givetvis anstränger sig arbetsgivaren/lokalägaren att i mycket högre utsträckning för att skydda de anställdas hörsel, som precis som du säger inte kan freda sig mot ljudet utan måste vistas i det i kanske flera veckor. Du kan ju i praktiken välja huruvida du vistas där eller inte, det kan inte dem.
 
Tycker inte det är något att lägga energi på.
Tycker man att det låter för mycket går det att välja en annan butik eller skynda sig på.
Ett besök i en affär tar ju inte många minuter, värre för de som jobbar där.

I förra veckan bila de bort golvet i min närmsta grannes badrum, lät som de var i mitt vardagsrum 😅
Men inte mycket att säga om det. Det måste ju göras.
 
Jag reagerade på bara den här meningen, svaret är ju liksom självklart: givetvis anstränger sig arbetsgivaren/lokalägaren att i mycket högre utsträckning för att skydda de anställdas hörsel, som precis som du säger inte kan freda sig mot ljudet utan måste vistas i det i kanske flera veckor. Du kan ju i praktiken välja huruvida du vistas där eller inte, det kan inte dem.
Det är inte det jag undrar över heller för det är självklart, min fråga riktade mer sig mot kunderna. 🙄 De anställda hade hörselproppar, ingen av oss kunder hade det och ljudet från den där maskinen var riktigt högt. Jag hörde det fortfarande väldigt tydligt trots att jag höll för öronen väldigt hårt.
 
Tycker inte det är något att lägga energi på.
Tycker man att det låter för mycket går det att välja en annan butik eller skynda sig på.
Ett besök i en affär tar ju inte många minuter, värre för de som jobbar där.

I förra veckan bila de bort golvet i min närmsta grannes badrum, lät som de var i mitt vardagsrum 😅
Men inte mycket att säga om det. Det måste ju göras.
Klart som sjutton det behöver göras, det är inte det jag undrar över. Utan snarare va det är för regler som gäller.
I mitt fall finns det ingen annan butik. Jag visste inte när jag åkte dit idag att de skulle "bila golv", jag har redan nu undvikit att handla så gott det går. Men det är inte det jag undrar över, utan mer va det finns för regler, liknande de som ett skyddsombud följer på arbetsplatser, finns det något liknande angående buller i affärsmiljöer. Mest nyfiken på om det ens finns regler kring det och inte så intresserad va olika personers personliga tyckande är. Finns det ens regler som reglerar det? Det är det jag vill veta och det vill jag veta för jag är nyfiken, inget annat. :)
 
Klart som sjutton det behöver göras, det är inte det jag undrar över. Utan snarare va det är för regler som gäller.
I mitt fall finns det ingen annan butik. Jag visste inte när jag åkte dit idag att de skulle "bila golv", jag har redan nu undvikit att handla så gott det går. Men det är inte det jag undrar över, utan mer va det finns för regler, liknande de som ett skyddsombud följer på arbetsplatser, finns det något liknande angående buller i affärsmiljöer. Mest nyfiken på om det ens finns regler kring det och inte så intresserad va olika personers personliga tyckande är. Finns det ens regler som reglerar det? Det är det jag vill veta och det vill jag veta för jag är nyfiken, inget annat. :)

Som @Happimess skrev, är det oljud under kortare tid och inte över en viss nivå får man faktiskt stå ut som allmänhet. Det går ju också att välja att gå till en annan butik om det är ett så stort problem för en.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp