Bullerskador, kan det förebyggas av att vara beredd?

Stinaelin

Trådstartare
Jag hamnade i en diskussion med en veterinärkompis om hundar och deras skall, inspirerad av min skällande sheltie. Hur får hon inte ont i huvudet själv liksom?

Jag berättade att jag hört/läst någonstans att hundar kan skydda sina egna öron mot sitt eget skall, på något sätt.
Detta hade inte min veterinärkompis hört talas om, och vi misstänker att det kanske bara är hörsägen (hehehe).

Iaf; Jag har även hört att öronen är mer utsatta för ev bullerskada om ljudet är plötsligt, mot att en är beredd på ett högt ljud, och det känns ju då att det skulle kunna finnas ett fysiskt skydd som en kan lägga på sina egna öron. Att man spänner sig och något fysiskt händer i hörselapparaten.

Så; Finns det någon sanning i detta? Kan kroppen skydda öronen (någon litet) mot höga ljud?
 
Enligt en audionom jag frågade för inte så länge sedan, så är svaret nej. Buller är buller och skadar långsiktigt hörseln oavsett vad det är för ljud, om man är van eller förberedd spelar ingen roll.

Hur det är med hundar vågar jag inte svara på, de hör ju dessutom mycket bättre än människor.
 
Risken/sannolikheten för bullerskada påverkas inte av huruvida man är beredd eller ej.
Med det sagt finns en mekanism, stapediusreflexen, som skyddar i begränsad omfattning genom att dämpa mellanörats överföringsfunktion. Den är dock inte viljestyrd utan triggas av starkt ljud, överstigande ca 80-90 dB SPL.
 
Risken/sannolikheten för bullerskada påverkas inte av huruvida man är beredd eller ej.
Med det sagt finns en mekanism, stapediusreflexen, som skyddar i begränsad omfattning genom att dämpa mellanörats överföringsfunktion. Den är dock inte viljestyrd utan triggas av starkt ljud, överstigande ca 80-90 dB SPL.

Tack för svaret! Intressant. Jag vet ju att jag hört talas om detta, troligtvis här på Buke (kanske av dig?)

Bukefalos är så bra! :banana:
 
Vad jag har lärt mig om buller så är lång exponering för lågfrekvent buller (tex bo bredvid motorväg) det mest hälsofarliga. Och sådant buller är man ju väldigt beredd på.
 
Att man bättre kan skydda sig mot högt buller om man är beredd handlar mer om att man hinner hålla för öronen ;)

@Breaktown ja precis, lågfrekvent buller är farligt för att det stressar kroppen, så man kan få problem med blodtrycket och massa annat. Detta gör ju högt buller också, skillnaden är att man kan ta bort det med hörselskydd.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 075
Senast: Migo
·
Övr. Barn Bakgrunden till den här tråden är ett verkligt, aktuellt fall, som fått mig att fundera på hur systemet fungerar i verkligheten. Tanken...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
703
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
45 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp