Bullet journal

chiliconcarne

Trådstartare
Jag har precis börjat läsa om bullet journal och hur det fungerar. Är det några här som använder sig av det som vill berätta vilken nytta ni haft av det och hur det fungerar?

Är osäker på om tråden hör hemma här eller på Hem och hobby.
 
Jag har en väldigt low maintenance bullet journal inspirerad stil. Min bok är inte på när lika snygg och prydlig som de man ser på instagram, men den funkar superbra för mig och mitt liv.

De principerna jag använder mig av mest är:
*Skapa dedikerade sidor - främst i början av boken, men jag slänger också in sidor när det passar - presenter till jul, planera semesterdagar etc.
*variera hur jag använder lång och korttidsplanering - jag har både översiktssidor för hela året, brukar göra ett månadsuppslag med de stora sakerna som händer en viss månad, och använder höger sida till större "att göra" grejer för en viss månad, sånt som inte måste ske på en viss dag etc.
* föra över att göra grejer - det är lätt att skanna en sida och se om allt har blivit gjort, då jag ar ett system med "avklarat", "ej relevant längre" och "omplanerat/fört framåt"
* regelbundna att göra - jag har en sida med sånt som jag vill göra veckoligt eller månatligt - byta lakan, tvätta handdukar och städa badrummet, så är det lätt för mig att se när jag gjorde vissa grejer senast.

Så en del skulle säkert säga att jag inte har en riktig bukletjournal, men jag har tagit de principer som funkar för mig, och min bok är nu ovärderlig!
 
På grund av den här tråden låg jag vaken alldeles för länge i natt och kollade på filmer på youtube ;).

Det verkade himla trevligt och det skulle nog vara ett bra system för mig, men sen blir jag alldeles vimmelkantig av de där som tycks lägga ner supermycket tid och gör det så himla dekorativt och fint. Jag inser ju att jag inte skulle nöja mig med att bara skriva utan skulle lägga mer tid än vad jag har på den där journalen.

Men jag bleb bra sugen :)
 
En till som nu blev väldigt intresserad! Det gäller bara att lägga det på en rimlig nivå känner jag... hmm... jag som letat anledning att köpa nya fina pennor.
 
Jag har haft min sen i november och trivs med den. Jag tror att det absolut viktigaste tipset jag kan ge är att vara ärlig med sig själv i vad du vill/kan/orkar av pyssel med kalligrafi och utsmyckningar. Det är jättekul att svepas med de första veckorna och sitta med linjaler och färgpennor varje kväll - gör det! Men kom ihåg att en bullet journal inte plötsligt kommer göra dig mer kreativ och pysslig än vad du var innan.

För att orka fortsätta förbi de där första veckorna (så till vida du inte tillhör en av dem som genuint gillar pysslet dvs) så måste man försöka få fatt i varför man väljer en tom bok istället för en färdigtryckt kalender. Se till att du kan grunderna (www.bulletjournal.com) och börja därifrån. Vad vill du ha ut av din bok? Vilka funktioner behöver du? Vissa grejer tror man att man behöver tills man provar. Förenkla, modifiera och låt bli allt som inte fungerar. Det finns väldigt många varianter och specialanpassningar man kan inspireras av och till slut är det bara du själv som, genom trial and error, kan komma fram till vad som fungerar för dig.

Lite exempel på vad jag gör i min:
- Calendex istället för Future log
- Specialanpassad monthly log för att få mer plats vid varje datum
- Att göra listor (task lists) sorterade efter projekt istället för månader
- Enbart tre olika bullets men istället färgkodning
- Tidslinje vid varje dagsanteckning

Tre månader in och den blir både fulare och fulare och mer och mer ovärderlig :D
 
För mig är grejen med en bulletjournal att det är en kalender som jag skräddarsyr efter mina egna behov allteftersom året går, istället för att "tvingas" in i en färdig mall som någon annan gjort.

Ibland behöver jag stora veckouppslag med massor med plats för varje dag, ibland skriver jag inte ens upp en vecka! Ibland behöver jag fokusera 2 sidor på ett visst ämne, och eftersom jag bara bygger ett par sidor åt gången, så går det att göra vadsomhelst.
För mig har min "bullet journal" konsoliderat en massa att göra listor, kalender och annat "bra att ha" i en bok. Min bok innehåller också massa viktigt lösenord (jag vet att det finns delade åsikter om att skriva upp lösenord!), en lista på kläder som jag behöver köpa, och en lista på alla ställen jag behöver kontakta vid addressändring.

Jag håller dock inte alls på med dagboksaspekten av en bulletjournal, utan min är mer för planerande än dokumenterande!

Jag har bara hållt på sedan i juni 2016, men ser ingen anledning att sluta!
 
Kan någon förklara vad bullet journal är för något? :D Bildgooglade och det är ju någon färgglad kalender? Men vad är grejen?
Det allra bästa är att gå in på http://www.bulletjournal.com och titta på videon på första sidan.
För mig handlar det om att jag har en jobbkalender, en vanlig anteckningsbok för hemmalivet (och hästarna) och en kalender för skolan.
Har 300 listor, många dubletter och väldigt, väldigt svårt att få en bra överblick om det inte samlas på ett ställe. :)
 
Spännande. Det här ska jag kolla mer på. Försöker lära mig att jobba med Outlook men det är inte min grej att ständigt fippla med mobil eller dator. Tyvärr måste jag ju ändå ha outlook. Men med detta system så kanske det kan vara värt att ha en bok också.
 
Såklart att Buke levererar :D Inser dessutom när jag nu hittade denna tråd vid sökning av Bullet Journal att jag tydligen var in och läste redan i februari... Jag har i varje fall gillat inlägg tidigare, men har noll minne av detta :angel:

I varje fall, har länge känt ett behov av en bättre planeringsstruktur för mig och hoppas nu jag hittat vad jag söker! Kalender är för styrt, jag får ju inte plats med alla mina listor, beräkningar, skisser mm. ToDo-listor tenderar att dels sprida sig på många små och dessutom inte vara närvarande när jag behöver dem. Ekonomi, planering för häst, hund, semestrar, böcker att läsa, saker jag vill göra, vänner jag ska komma ihåg att uppmärksamma pga något speciellt, planering inför flytt, möblering av lägenhet, saker att fixa inför flytt... Det känns som jag kan fylla min BuJo bara genom att tanka ur allting ur huvudet :p :love:

Är det fler som kommit igång under senaste året?
Ni som varit igång ett tag, vad är er bästa do and don´t?
 
Såklart att Buke levererar :D Inser dessutom när jag nu hittade denna tråd vid sökning av Bullet Journal att jag tydligen var in och läste redan i februari... Jag har i varje fall gillat inlägg tidigare, men har noll minne av detta :angel:

I varje fall, har länge känt ett behov av en bättre planeringsstruktur för mig och hoppas nu jag hittat vad jag söker! Kalender är för styrt, jag får ju inte plats med alla mina listor, beräkningar, skisser mm. ToDo-listor tenderar att dels sprida sig på många små och dessutom inte vara närvarande när jag behöver dem. Ekonomi, planering för häst, hund, semestrar, böcker att läsa, saker jag vill göra, vänner jag ska komma ihåg att uppmärksamma pga något speciellt, planering inför flytt, möblering av lägenhet, saker att fixa inför flytt... Det känns som jag kan fylla min BuJo bara genom att tanka ur allting ur huvudet :p :love:

Är det fler som kommit igång under senaste året?
Ni som varit igång ett tag, vad är er bästa do and don´t?


Den enda generella rekommendationen jag kan ge ar att ta lite tid innan du borjar och tanka igenom vilka slags sidor du vill ha i boken, ungefar hur mycket plats de behover, och var i boken du vill ha dem - jag tycker inte om att ha alltfor mycket losa sidor i min "kalender del" av boken, aven om det saklart ar en del av nyttan med boken - men isafall vill jag ofta att det ska vara nagot som relaterar till den tiden i kaleder delen - till exempel sa tog jag en sida till att planera julklappar nar jag kom upp till December, och har ocksa lagt in extra sidor relaterat till t.ex. resor etc, men jag skulle inte vilja ha min weekly tracking mitt i boken, utan den ligger i borjan, tillsammans med andra mer oversiktliga sidor!
 
Såklart att Buke levererar :D Inser dessutom när jag nu hittade denna tråd vid sökning av Bullet Journal att jag tydligen var in och läste redan i februari... Jag har i varje fall gillat inlägg tidigare, men har noll minne av detta :angel:

I varje fall, har länge känt ett behov av en bättre planeringsstruktur för mig och hoppas nu jag hittat vad jag söker! Kalender är för styrt, jag får ju inte plats med alla mina listor, beräkningar, skisser mm. ToDo-listor tenderar att dels sprida sig på många små och dessutom inte vara närvarande när jag behöver dem. Ekonomi, planering för häst, hund, semestrar, böcker att läsa, saker jag vill göra, vänner jag ska komma ihåg att uppmärksamma pga något speciellt, planering inför flytt, möblering av lägenhet, saker att fixa inför flytt... Det känns som jag kan fylla min BuJo bara genom att tanka ur allting ur huvudet :p :love:

Är det fler som kommit igång under senaste året?
Ni som varit igång ett tag, vad är er bästa do and don´t?

Jag höll igång det ett tag, men det blev för mycket pyssel för min del. Jag tycker om det, men tog mig inte tid till det och min bullet journal blev bara en anteckningsbok.

Jag är inte heller nöjd med en vanlig almanacka, dock, så jag tänkte tipsa om en gyllene medelväg. :D Jag har köpt mig en Filofax (man kan köpa vilken systemkalender som helst) som jag håller på att skräddarsy. Finns hur många som helst som lagt ner asmycket tid på att göra alla möjliga sorters almanackor, listor, projekt, scheman för hushållssysslor/mat/träning/you name it osv osv som man betalar några tior för och laddar hem och skriver ut (eller beställer printade och klara). Kolla t.ex. på etsy.com (sök på t.ex. planner inserts) och sök på planner setup på youtube.

Jag tycker det är gött att kunna ha t.ex. en veckoalmanacka som grund, men när jag ska ha semester kan jag nog bara printa ut en månadsöversikt, medan intensiva dagar på jobbet kanske kräver att jag pillar in några blad där jag bara planerar en dag åt gången. Ska jag göra något större projekt avsätter jag bara en flik för det, fyller på med vad som behövs och när jag är klar kan jag ta väck det igen.
 
Den enda generella rekommendationen jag kan ge ar att ta lite tid innan du borjar och tanka igenom vilka slags sidor du vill ha i boken, ungefar hur mycket plats de behover, och var i boken du vill ha dem - jag tycker inte om att ha alltfor mycket losa sidor i min "kalender del" av boken, aven om det saklart ar en del av nyttan med boken - men isafall vill jag ofta att det ska vara nagot som relaterar till den tiden i kaleder delen - till exempel sa tog jag en sida till att planera julklappar nar jag kom upp till December, och har ocksa lagt in extra sidor relaterat till t.ex. resor etc, men jag skulle inte vilja ha min weekly tracking mitt i boken, utan den ligger i borjan, tillsammans med andra mer oversiktliga sidor!
Bra tanke med att samla sidor lite mer strukturerat! Jag tänker att jag kommer vilja ha framför allt månadsplaneringen i början, så att de är lätta att hitta tillbaka till, flytta mellan osv. Men bra tanke att ha sina planeringssidor där de händer också! Känns som att min BuJo kommer utvecklas över tid, om jag kan se till att hålla i och fortsätta efter den första rosa tiden :D
 
Jag höll igång det ett tag, men det blev för mycket pyssel för min del. Jag tycker om det, men tog mig inte tid till det och min bullet journal blev bara en anteckningsbok.

Jag är inte heller nöjd med en vanlig almanacka, dock, så jag tänkte tipsa om en gyllene medelväg. :D Jag har köpt mig en Filofax (man kan köpa vilken systemkalender som helst) som jag håller på att skräddarsy. Finns hur många som helst som lagt ner asmycket tid på att göra alla möjliga sorters almanackor, listor, projekt, scheman för hushållssysslor/mat/träning/you name it osv osv som man betalar några tior för och laddar hem och skriver ut (eller beställer printade och klara). Kolla t.ex. på etsy.com (sök på t.ex. planner inserts) och sök på planner setup på youtube.

Jag tycker det är gött att kunna ha t.ex. en veckoalmanacka som grund, men när jag ska ha semester kan jag nog bara printa ut en månadsöversikt, medan intensiva dagar på jobbet kanske kräver att jag pillar in några blad där jag bara planerar en dag åt gången. Ska jag göra något större projekt avsätter jag bara en flik för det, fyller på med vad som behövs och när jag är klar kan jag ta väck det igen.
Hmm... bra back-up :up:
Jag hade Filofax på 90-talet, men tyckte inte då att jag riktigt fick vad jag nu behöver. Men som med det mesta annat så lär det finnas mer tillbehör och skräddarsydda sidor nu, det är nog jag som fastnat i förra årtusendet :D
 
Bra tanke med att samla sidor lite mer strukturerat! Jag tänker att jag kommer vilja ha framför allt månadsplaneringen i början, så att de är lätta att hitta tillbaka till, flytta mellan osv. Men bra tanke att ha sina planeringssidor där de händer också! Känns som att min BuJo kommer utvecklas över tid, om jag kan se till att hålla i och fortsätta efter den första rosa tiden :D

Ja, man lar sig vad man gillar och hur man anvander den!
Ytterligare ett rad fran mig ar val: Gor det inte for svart! Tycker du om att pyssla och mala sa kan det ju saklart gora din bullet journal till mer av en hobby - men san ar inte jag. Min bullet journal ar darfor valdigt enkel - svart penna pa rutigt papper, dar jag anvander rutmonstret for att dra linjer och se till att saker o ting blir jamna och lika pa olika sidor (typ, min linje for rubriker ar 8 rutor lang, och borjar 4 rutor ner och 7 rutor in pa sidan etc)
 
Ja, man lar sig vad man gillar och hur man anvander den!
Ytterligare ett rad fran mig ar val: Gor det inte for svart! Tycker du om att pyssla och mala sa kan det ju saklart gora din bullet journal till mer av en hobby - men san ar inte jag. Min bullet journal ar darfor valdigt enkel - svart penna pa rutigt papper, dar jag anvander rutmonstret for att dra linjer och se till att saker o ting blir jamna och lika pa olika sidor (typ, min linje for rubriker ar 8 rutor lang, och borjar 4 rutor ner och 7 rutor in pa sidan etc)
Nja, det är nog mer i min fantasi jag gillar att pyssla och måla :angel: Men jag ÄLSKAR att planera :love: Och gör gärna det lite lätt "ostrukturerat" - ritar snarare än pysslar och målar, drar streck, gör ringar och moln runt områden och gärna i olika färger. Däremellan använder jag linjal och delar upp framtidsloggen i 3 EXAKT lika stora delar per sida, så 6 månader per uppslag, alla ska få millimeter-rättvist med plats :p
Detta kan bli hur nördigt som helst känner jag... men förhoppningsvis också tillräckligt enkelt, så att jag orkar hålla igång när jag inte har riktigt lika mycket tid som under julledighet
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 045
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag läser numera vad som skrivs om mig i journalanteckningar på 1177. Jag måste säga att det är skrämmande så mycket fel som antecknas...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 794
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 382
Senast: Avalbane
·
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
725
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp