Bukefalos 28 år!

Bullterrier.

E

ecssory

Hej på er.

Jag har gjort lite efterforskningar angående Bullterriern då det är en hund jag och sambon funderar på.

Det största problemet verkar vara att hitta en seriös uppfödare som föder upp hundar på ett målinriktat och proffessionellt d.v.s. att avla fram sunda individer på alla nivåer.

Jag har genom mina egna efterforskningar och samtal lyckats hitta En Enda uppfödare som verkar "korrekt".

Nu undrar jag om det finns någon här som har Bullterrier och vilken uppfödare som står bakom.
Samt om ni är nöjda och har en frisk hund utan de rastypiska sjukdomarna som envetet hänger fast....
 
Inget svar på din fråga, men vilka rastypiska sjukdommar dras rasen med? Jag har trott att det var en ganska sund ras. :confused:
 
jag har inte bullterrier men mina hundars uppfödare förder även upp bullar.

Bullterrier är en ganska "osund" ras. de har ganska mycket problem. Så det bästa är att försöka hitta en uppfödare och lijer som ni vill ha och som inte har så mycket problem.

Det är en underbar ras :love: :love: :love: skulle haft en men uppfödaren hade ingen tik att lämna ut på foder, då frågade hon om jag ville komma och titta på en tik av den andra rasen hon har. och så blev jag med foxterrier som jag aldrig hade tänkt mig :eek: :D
 
Min gris är köpt från en privat uppfödare, och hon har tack och lov klarat sig från allt vad hudsjukdomar, patella och hjärtfel heter. De seriösa uppfödarna testar sina hundar enligt klubbens hälsoprogram, och de resultaten är officiella så att valpköpare kan (och bör!) kolla på dem.

Jag vet ju vilka uppfödare jag skulle kontakta om jag skulle köpa en bulle till, så jag skickar ett privatmess till dig med namnen. (Tror inte man får lägga ut namn såhär?)
 
Även om det ligger lite framåt i tiden för vår del så är jag också väldigt intresserad av de små grisarna :love: och försöker att redan nu börja kolla upp uppfödare och allt annat som kan vara viktigt...
Skulle därför bli jätteglad om du ville skicka ett sånt där privat mess till mig också. Tack på förhand!
 
Just öronproblem trodde jag dessa hundar var förskonade från dvs att de inte har mer problem än andra raser :confused:.

Jag har iaf inte hittat någon info om att detta skulle vara ett större problem.
 
Helt eller delvis döva hundar förekommer, men bra uppfödare gör BAER-test på sina hundar, och deras avkommor!
 
Ja, just det hjärnstillestånd...det var syn jag tänkte på som mindre allvarligt problem och där är det främst minivarianten som drabbas.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 371
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 262
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 570
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 215
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp