Bukefalos 28 år!

Bulor i pannan.

D

Dragonfruit_

En häst i stallet har två bulor i pannan, som om det skulle växa ut horn.. Funderar starkt på om pappan är en tjur.. ;) Men har nån varit med om nåt liknande?? :confused:
 
Inte 2 bulor men 1 bula, och ur den kom det en pinne som var gott och väl 3 cm lång. Denna pinne hade vandrat i 2 år från ett framben, som den skadade på ett träd. För att 2 år senare komma fram ur pannan. :crazy:
 
Ur pannan?? Men det var ju tur att den kom ut där skulle jag vilja säga.. Kunde ha gått väldigt olyckligt till. Det enda som skulle kunna komma ut på Acke är - :devil:
 
Jag red en stackars misskött häst på ett ridläger för en massa år sedan. Hon hade två bulor i pannan men det berodde på att hennes förra ägare inte hade tagit ut vet och sytt en sårskada hon hade fått. Sårkanterna läkte inte ihop som de skulle utan det belv två knölar.

Undrar än i dag vart denna häst är nu...var så synd om henne!
 
Det är två som sitter på pannan på varsin sida, jättehårda små bulor.. Som ben alltså.. Veterinären hade aldrig sett nåt liknande, men det är ju inget farligt..
 
Inte 2 bulor men 1 bula, och ur den kom det en pinne som var gott och väl 3 cm lång. Denna pinne hade vandrat i 2 år från ett framben, som den skadade på ett träd. För att 2 år senare komma fram ur pannan. :crazy:

hur kunde den "vandra genom kroppen"?
 
Ja hur vet man ju inte, bara att den gjorde det. Skadan i benet såg över av vetrinär, man sydde inte då man var osäker på att alla delar var ute. Men såret läkte ihop fint utan komplikationer, sen var allt frid och fröjd igen.

2 år senare dök bulan upp i pannan, det mest troliga är att pinnen kommer ifrån denna tidigare skada. Att den antagligen hamnat ganska djupt, iom att ingen infektion dök upp kunde pinnen sen vandra från benet genom halsen för att slutligen komma ut ur pannan.

Nu kom den inte självmant, för vetrinären kom dit och skar upp bulan. Och ut kom pinnen hel och oförverkad såg det ut som. :D
 
den här hästen är inte ädel.. hn ser ut som en förvuxen kalv.. Men alltså det ser ut som om det ska växa ut horn.. alltså små små horn.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Corax
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 601
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 716
Senast: Freazer
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 493
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp