Bulor mellan ögonen

H

Hippokondriker

En stallkompis häst har fått två hårda bulor, symmetriskt, i "nedre" pannan mellan ögonen. Ett öga har haft som lite exem eller skav runt (ovanför och framför) det och runnit ibland en längre tid. För några veckor sedan hade hästen lite lite men ihållande näsblod i 2-3 dagar (samma sida som ögat). Veterinär kontaktades löpande men kom aldrig ut. Hästen har nyligen börjat äta vetekli. Han verkar fungera som vanligt i ridningen och inte "må" dåligt. Tänder kollades igår (inget konstigt upptäcktes, och nej det var inte av en veterinär men det behöver inte diskuteras här), men bulorna fanns innan, har "vuxit" de senaste 2-3dagarna.

Någon som kan komma på hur och varför bulorna uppkommit, om det kan finnas något samband med övriga små "symptom" eller om det bara kan uppkomma sådana ibland?

Om man inte känner hästen hade man nog inte reagerat på bulorna utan kanske trott att det ska vara så, men det brukar inte se ut/kännas så på honom (6-årig halvblodsvalack).

(Ägaren kontaktar veterinär men jag är nyfiken på om någon varit med om något liknande.)
 
Sv: Bulor mellan ögonen

Inga svar:crazy: men om någon är intresserad så har hästen en lång spricka i skallen nästan öga till öga :(
Troligen hände det när han hade näsblodet och nu har det då blivit någon infektion som gjort att han svullnat upp. (Ägaren) skulle trotsat klinikens råd om att avvakta "lite näsblod kan man väl få ibland" :grin: och åkt in ändå. Hoppas verkligen detta går vägen nu - tydligen inte helt säkert.
Återbesök om 2 veckor om det inte förvärras, annars operation antar jag.
Gudasnäll häst, vilket nog inte varit till hans fördel.
Ja, tänkte bara uppdatera, även om jag bara "svarar" mig själv.
 
Sv: Bulor mellan ögonen

Bihåleinflammation? Har sett hästar med det förut och det brukar se ut på det viset.... Man jag antar att det finns 1000 andra diagnoser oxå. Jag hade åkt till klinik omedelbart, om det inte redan är gjort... Dom brukar ibland behöva ta hål för att få ut varet, OM det är bihåleinflammation...
 
Sv: Bulor mellan ögonen

Jo jag tänkte väl också på något med bihålorna även om jag inte är 100 säker på var de sitter... Men nu var det ju en spricka i skallen:eek:. De var ju på klinik igår. Om bihålorna blivit infekterade OCKSÅ vet jag inte.
 
Sv: Bulor mellan ögonen

TS skriver för att fråga om "sin stallkompis häst". Varför skriver ej ägaren själv, och varför skriver TS? Visst kan TS vara nyfiken, men borde ej frågan läggas ut av ägaren?

Spricka i skallen? Låter allvarligt, inget för oss amatörer att bedöma...

Kan det vara så att TS känner de naturligt förekommande knölarna mellan ögonen? De finns hos alla hästar. Via palceringen på dessa kan en avlivare veta var slaktmasken skall placeras. Mjuk håla bredvid...
 
Senast ändrad:
Sv: Bulor mellan ögonen

Kan ju vara så att TS är nyfiken på vad det kan vara eller att ägaren inte är på Buke, så varför ifrågasätta vem som skriver en tråd?

Till TS!
Jag tycker också att det hörs som bihåleinflammation och kanske att den spruckit upp. Det kan den göra av sig själv på både människor och djur så det är inget direkt konstigt med det. Men hästen lär behöva antibiotika och kanske även rensning av bihålorna för att bli bra. Men det så säker man i så fall på kliniken eller så om det hänt efter år så får man kontakta veterinär igen.
 
Sv: Bulor mellan ögonen

TS skriver för att fråga om "sin stallkompis häst". Varför skriver ej ägaren själv, och varför skriver TS? Visst kan TS vara nyfiken, men borde ej frågan läggas ut av ägaren?

Spricka i skallen? Låter allvarligt, inget för oss amatörer att bedöma...

Kan det vara så att TS känner de naturligt förekommande knölarna mellan ögonen? De finns hos alla hästar. Via palceringen på dessa kan en avlivare veta var slaktmasken skall placeras. Mjuk håla bredvid...

Jag själv gillar inte när man frågar om andras hästar och lämnar ut dessa på ett Forum utan de ska hästägaren själv göra .

Skulle själv bli fly förbannad om man satt här på Buke och diskuterade min häst utan att själv bett om det ....

Mia
 
Sv: Bulor mellan ögonen

Som uppdatering så mår hästen i fråga bra efter 3 klinikbesök för kontroll av läkning och diverse medicinering. Operation behövdes ej som tur var. Bulorna lär dock bestå tyvärr, plommonstora, men lite charmiga när man vant sig.

Jag hade inte läst de senare inläggen i denna tråden innan idag, då jag blev ganska förvånad. Men kan informera de som är illa berörda om att jag frågat om en häst som jag inte äger och tycker att jag lämnat ut denna stackars häst och ägare på något oetiskt sätt, att

1) Ägaren (en mycket god vän för övrigt) bad mig om råd och jag sa vad jag tyckte - att hon skulle kontakta veterinär - och att jag skulle se om jag kunde hitta någon information på nätet. Jag sökte bl.a. på buke men hittade ingenting om något liknande så startades således en egen tråd.

2) ägaren inte är aktiv på buke. (Jo det FINNS de som INTE är det:eek:)


3) jag tycker det är en underlig uppfattning att endast de hästar som man själv ÄGER skulle kunna få diskuteras. Tänk om man sålt en häst t.ex. "lämnar man ut" den hästen/nya ägaren om man skriver något om den. Man har en på foder, får bara ägaren skriva? Har en syster/ dotter / far t.ex. med en häst man är involverad i. Är medryttare på en häst. Rider på en häst på en ridskola. Skriver något om en grannes häst, något som hände med en häst man såg på en tävling/träning... :confused:
 
Sv: Bulor mellan ögonen

Haha herregud. Strunta i de där inläggen. :p

Du har ju knappast skrivit ut namn och svartmålat människan, du har ju bara frågat efter vad det skulle kunna vara osv.

Hoppas allt fortsätter gå bra för hästen! :)
 
Hej! Nu har ju denna tråd inte varit aktiv på 8 år, men försöker ändå, Hippokondriker, vad vae det för fel på hästen? Varför hade den fått bulor i pannan? Gick de tillbaka?
 
Hej! Nu har ju denna tråd inte varit aktiv på 8 år, men försöker ändå, Hippokondriker, vad vae det för fel på hästen? Varför hade den fått bulor i pannan? Gick de tillbaka?

Svaret står i trådens andra inlägg :)

Sv: Bulor mellan ögonen

Inga svar:crazy: men om någon är intresserad så har hästen en lång spricka i skallen nästan öga till öga :(
Troligen hände det när han hade näsblodet och nu har det då blivit någon infektion som gjort att han svullnat upp. (Ägaren) skulle trotsat klinikens råd om att avvakta "lite näsblod kan man väl få ibland" :grin: och åkt in ändå. Hoppas verkligen detta går vägen nu - tydligen inte helt säkert.
Återbesök om 2 veckor om det inte förvärras, annars operation antar jag.
Gudasnäll häst, vilket nog inte varit till hans fördel.
Ja, tänkte bara uppdatera, även om jag bara "svarar" mig själv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 481
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa Min ena katt har fått hudproblem. Jag upptäckte det första symtomet i helgen. Då var det ena bröstvårtan som var sårig. Eller typ som...
Svar
1
· Visningar
894
Senast: mackan
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp