Bukefalos 28 år!

Bulor under sadel å andra sadel problem

nekko

Trådstartare
Hej. Har en arab med sadel problem. Har haft många sadlar genom våra tre år. Har provat flera sadlar som enl utprovare ligger korrekt, men när man rider en längre stund blir det mjuka bulor precis jämte ryggrad i början av manke. Vad kan dessa bero på?
Jag har nu en arabian saddle som min instruktör säger inte passar, att den enl henne förhindrar hästen höja ryggen. Men den gnuggar inte, inga tryckfläckar, jämt svettig under, inget tryck mot ryggrad och inga bulor. Ända problemet är att den är lite lång. Enl en sadelutprovare kan man lägga en pad under så att det bakersta av sadeln inte ligger emot. Helt fel säger instruktören...
Vad tror ni om bulor? Långa sadlar?
 
Säker att det inte är värmeknölar? Min har bulor av värmen, blir liksom lite irriterat i huden när hon svettas under schabraket. Jag badar henne med Hibiscrub flera ggr i veckan sommartid, på vintern använder jag handsprit, ordentligt, och gnuggar efter ridning, samt sommartid också efter varje pass där jag av nån anledning inte badar med Hibiscrub. Det gör susen.
Viktigt att alltid ha rena schabrak, använder mina max 2 ggr.

På vintern har jag renskinn närmast hästen, med pälssidan neråt. Det gör det luftigare och bättre, men tycker det är för varmt sommartid.
 
Det kan vara så att din häst har en bred manke och det blir ett punkttryck där.
Ni kan behöva en sadel som är byggd på en mer öppen bom framtill än vad marknaden kan erbjuda. Hur många centimeter är det mellan bossorna på din nuvarande sadel?
Santa Cruz octavia ska vara byggd för hästen med bredare manke och ska vara mer öppen framtill.
Jag har själv inte ens sett en i verkligheten, men har du möjlighet att prova så kan det kanske vara värt ett försök? Tänk på att det märket är små i bomvidd, skulle tippa att du behöver gå på en xw eller xxw men rådgör med den som säljer.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 853
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 714
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 371
Senast: Badger
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 231

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp