Bupac oralt till eländig katt.

Lena Furberg

Trådstartare
Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har länge haft lite hosta, som vi först tolkade som hårbollar men sen misstänkte var nåt annat. Sen började han andas konstigt, som om nåt var ivägen i halsen. Hostade och kraxade.

Lungröntgen visade ingenting. Vet kunde heller inte höra nåt konstigt från lungorna. Problemet satt tydligen högre upp.

Bengi sövdes och man gick in och kollade svalg etc etc men såg fortfarande inget. Konstigt nog lät hans andning helt ok under sedering/sövning.

Han kom hem igen med kortison men blev bara sämre. Slutade äta, låg under en säng och gömde sig. Efter 2 dar, veterinär igen, som inte hittade något. Nästa steg skulle bli en CT scan i Helsingborg, men då hamnar prislappen på 12 000:- och jag har inte de pengarna. Enligt vet skulle en scan ändå bara visa på ev tumör eller liknande och inte ge lösningen.

Bengi fick vätska under huden (rejält uttorkad) och Bupac i injektionssprutor som vi istället ska ge under tungan 2 ggr dagligen.

Efter en dag är han betydligt bättre, äter och dricker och går runt ibland för att hälsa på oss. Idag gick han en runda runt huset. Väldigt mager men piggare. Rosslar inte lika mycket.

Men hur länge kan man ge Bupac? Det är ju ett sederande smärtstillande som egentligen ska ges intravenöst efter operation typ. Så i själva verket är han väl lite drogad och mår bra pga det. Någon här som har erfarenhet? Jag var HELT övertygad om att kisse skulle få somna in före helgen, då jag inte vill att han ska kvävas av nåt som växer i hans nos, men nu blir jag ställd. Kortisonet trappar vi ner på nu då det inte hjälpte alls.

Nån med liknande erfarenhet? Jag har en känsla av att något sitter längst bak i nosen och irriterar och är ivägen och gör honom illamående. Men vet kan inte se något. Polyper/cancer kanske?

Nån som gett Bupac oralt till katt?

Jag vet att jag är en usel kattmänniska som inte har honom försäkrad men den erfarenheten är gjord och inget jag kan göra nåt åt nu. (Min hund är helförsäkrad hos Agria...) men nu vill jag bara hjälpa honom så gott det går.
 
Senast ändrad:
Vi har också haft oförsäkrade katter. Jag tycker det låter som du gjort bra ansträngningar för en äldre katt. Blir han dålig igen och veterinären inte har någon vettig idé, då skulle jag nog ta bort katten. Lycka till!
 
Bupaq är ett opioidpreparat som endast ska ges under kort tid. Om katten är beroende av preparatet för att må bra är det skäl för avlivning. Ge det några dagar och om ingen förbättring sen eller försämring kommer när preparatet sätts ut är nog avlivning det bästa eftersom möjligheten för vidare utredning inte finns.
 
Bupaq är ett opioidpreparat som endast ska ges under kort tid. Om katten är beroende av preparatet för att må bra är det skäl för avlivning. Ge det några dagar och om ingen förbättring sen eller försämring kommer när preparatet sätts ut är nog avlivning det bästa eftersom möjligheten för vidare utredning inte finns.
Tack! Det var detta jag funderade mest kring; en hund eller katt kan ju gå på anpassade doser smärtlindring (min gamla hund får Canidryl) livet ut för exvis artros och liknande, om det gör dem smärtfria och ger dem livskvalitet. Men Bupaq är mao en annan femma. Vi har fått Metacam också som jag ska prova, idag fick han nämligen sista dosen Bupac så vi får se hur han reagerar.
 
Uppdatering: Det är förmodligen polyper han har i nosen, kan inte se andra alternativ. Nu snörvlar och kraxar han nästan oavbrutet och äter inte - han vill äta men "kan" liksom inte. Vi ger honom tunt uppblött blötfoder direkt i munnen med spruta, det slickar han i sig. Men så kan han ju inte ha det.

Någon här som opererat bort polyper i nosen på en katt??

Han ska, självklart, till veterinär imorgon. Det känns bara så bedrövligt.....
 
@Lena Furberg det kan vara tumörer i nosen snarare än polyper, då brukar förloppet gå väldigt snabbt.

Är det inte kanske dags att låta kisse få avsluta? Den är gammal och har ju varit dålig länge nu? :(
 
Nu sover han. Vet trodde att det var cancer i nosen, som förmodligen var spridd. Njurarna var också enorma, vet bad att få röntga kisse sedan han somnat, för att se hur det såg ut, och det var ganska illa. Fanns inget att välja på. Nu vilar kisse i trädgården under krokusarna :heart Fina, fina Bengi!!
 
Nu sover han. Vet trodde att det var cancer i nosen, som förmodligen var spridd. Njurarna var också enorma, vet bad att få röntga kisse sedan han somnat, för att se hur det såg ut, och det var ganska illa. Fanns inget att välja på. Nu vilar kisse i trädgården under krokusarna :heart Fina, fina Bengi!!

Usch vad tungt! Men det låter som helt rätt beslut på alla sätt och vis. Starkt av dig!
:heart
 

Liknande trådar

C
Utrustning Har en liten fundering. Tänkte ev. ge mig ut o rida själv imorgon. Men det var tyvärr ett bra tag sen jag var helt själv. Funderar på...
Svar
6
· Visningar
1 278
Senast: bigganl
·
Hästvård Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under...
2
Svar
25
· Visningar
19 770
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp