Bur eller sele till hunden i bilen?

Mirre

Trådstartare
Har en diskussion med sambon angående det, jag hävdar att bur är det bästa och enligt mig det enda säkra alternativet. Han hävdar att hunden "inte tycker om att åka bur" (jäkla skitsnack, hon åker bur i min bil utan problem. Dessutom får hon ju helt enkelt vänja sig i så fall) Han tycker det är bättre att ha bältessele, jag är dock väldigt skeptisk till att de verkligen håller vid en kollision.
Så, vad har ni och vad föredrar ni?
 
Har bur. Hundarna trivs bättre där än i bälte som jag hade förut. Tycker dessutom att bur känns säkrare. Är väl tveksamt om de skulle klara sig i en ordentlig krock oavsett bälte eller bur men men.
 
Har bur,men använder bälte inom området av ren lathet men då kör jag inte så fort,mina hundar dör i bälte vid krock runt eller över 50.
 
Ser att ni är inne på samma spår som jag, bälte känns inte säkert för fem öre. (Ser framför mig hur både hund och sele lossnar och flyger genom rutan)
 
Håller med ovan. Bälte hade jag endast haft i akuta fall. Har en bur som vi är riktigt nöjd med, den känns något säkrare även om jag tror både bur och bälte har svårt att klara en rejäl krock. Men en riktigt bra(!) bur klarar nog bra mycket mer än ett bälte.
 
Håller med ovan. Bälte hade jag endast haft i akuta fall. Har en bur som vi är riktigt nöjd med, den känns något säkrare även om jag tror både bur och bälte har svårt att klara en rejäl krock. Men en riktigt bra(!) bur klarar nog bra mycket mer än ett bälte.

Framför allt så minskar ju risken betydligt att hunden slår i runt omkring i bilen.
 
Vad är det för burar ni har?
Vilken rekommenderar ni? Sambon hävdar att hunden far runt i en bur, att hon måste få åka med oss och gud vet allt :meh: Medan jag tycker att hon klarar sig fint en stund i buren eftersom hon ändå bara lägger sig och ligger helt lugnt och fint. Jag tror faktiskt inte att hon får traumatiska minnen av att inte vara precis vid oss 24/7 (ja jag är irriterad och tycker hans argument är lite fåniga ärligt talat:angel::meh:)
 
Vad är det för burar ni har?
Vilken rekommenderar ni? Sambon hävdar att hunden far runt i en bur, att hon måste få åka med oss och gud vet allt :meh: Medan jag tycker att hon klarar sig fint en stund i buren eftersom hon ändå bara lägger sig och ligger helt lugnt och fint. Jag tror faktiskt inte att hon får traumatiska minnen av att inte vara precis vid oss 24/7 (ja jag är irriterad och tycker hans argument är lite fåniga ärligt talat:angel::meh:)

Jag har bur från MIM, Variocage.
Mina hundar lägger sig ner och sover i sina burar. I bälte däremot slappnar de inte av på samma sätt.
 
Även jag har MIM Variocage och är mycket nöjd med den. Ni får ju anpassa burens storlek efter hunden, det är inte så bra med en för stor bur. Men inte åker de runt i en bur utan sitter/ligger ofta bekvämare än i sele är min uppfattning.

Jag tror jag fick tipset härifrån att köpa en badrumsmatta från ikea att lägga i buren, så det gjorde jag och det fungerar toppen. :)
 
Ska kolla in buren ni skriver om :up:
Vi har en lhasa apso så krävs ju ingen jättebur. Den vi har i min bil har hon och katten delat på (med avskiljare i mitten) båda lägger sig och ligger hur lugnt som helst.
 
Jag har helst bur. När bagageutrymmet var upptaget av rullstol användes en allsafesele, någon annan sele var inget alternativ då allsafeselen är det enda som mig veterligen är krocktestad men jag föredrar bur helt klart. Så mycket säkrare och så mycket smidigare.
 
Bur absolut. Vi har även allsafeselen men både vi eller Ascot föredrar buren. Vi har bur från robust, de gör måttanpassade burar. Skulle generellt rekommendera burar från Robust, mim variocage, artfex, hundgubben eller jeppe.
 
Bur här också. Vi har en MIM variocage precis som flera andra och är jättenöjda med den. Hunden gillar den också, lägger sig ner direkt och vilar/sover.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 060
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 871
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har ni några tips på sele till mindre hund(chihuahua ca 4kg) ? Tycker det är så svårt att hitta någon som sitter bra. Har provat många...
Svar
11
· Visningar
1 179
Senast: LECH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp