Bukefalos 28 år!

Bur mot separationsångest?

Lotus

Trådstartare
Min dobermannhane lider av separationsångest och vill inte vara ensam i den lägenhet jag bor i sedan i juli föörra året. Det går bra en stund, men sedan börjar han gnälla och yla, och det gör både honom, mig och grannarna stressade. Tidigare, i min gamla lägenhet när jag var sambo gick det betydligt bättre, men min nuvarande lägenhet har större rum som jag tror han blir orolig i, även om jag stänger in honom i ett, och han är även mer mammig och vill vara med mig än han är beroende av sin husse, som han bor hos hälften av tiden.

Jag funderar nu på att prova med en bur, eftersom han utan problem kan koppla av då jag lämnar honom i buren i bilen. Hur stor ska buren vara för att inte vara så stor att den blir för stor för honom, och hur liten kan den vara? Han är som sagt normalstor dobermann och är ca 72 cm hög och väger runt 40 kg.

Hur gör ni andra, har ni vatten i buren?
 
Sv: Bur mot separationsångest?

jag tycker synd om honom känenr jag.. hur länge är han ensam? vissa säger att de funkar att ha dom på mindre ytor.. jag vet ej men jag tycker inte man ska ha dom ensamna så mkt. speciellt inte om de inte klarar av det.. jag tycker att de e bra att lagen kom att dom inte får vara ensamna mer än 6 timmar..

jonas och kiara
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Ja visst är det synd om honom, men jag tror ett av problemen är att han är ensam för sällan faktiskt.
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Jag insåg dessutom att det ju nog finns en ny lag numera, som gör att man inte får ha hundar i bur annat än vid särskilda tillställningar. Jättebra, hundar ska inte bo i bur, men hur i h-e ska man bete sig för att få till det hela, kan man ju undra? Slå upp lite nya väggar i hyreslägenheten, så att rummen blir mindre och känns tryggare :crazy:? Nä, ibland vete gudarna om inte lagarna får motsatt effekt kan jag tycka. Jag försöker ju MINSKA oron, för hundens bästa....
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Å andra sidan så finns ju sånna här käcka tyghus, som innehundkojor att köpa, och det är ju inte olagliga. Sen kommer man långt med kompostgaller, du får bygga dig en liten hage.

Lagen är ju för att undvika att människor förvarar sina hundar i bur.
För övrigt så bör buren vara i höjd hundens mankhöjd plus 10 cm.
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Tack för ditt svar.
Jag har hittat burar som varit 80 höga och breda, och 120 långa ungefär. En sådan bör inte bli för trång iallafall, om jag nu bestämmer mig för att vara en hundplågare och prova med en stålbur ändå. Kompostgaller är liksom lite för vekt för herr Dobermann, jag tror inte de miinskar stressen heller.

För övrigt är hunden alltså fyra år och det handlar om att han ska kunna vara ensam någon timme här och där, det är inte en daglig lösning utan ett komplement till hunddagis, om matte mot förmodan skulle ha fräckheten att vilja lämna honom för en fika.
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Ja visst är det synd om honom, men jag tror ett av problemen är att han är ensam för sällan faktiskt.

Så han borde lämnas varje dag en 1 timma o köp ett citrushalsband, de gör att han garanterat slutar yla o jaga upp sig. Du får inte stopp på det beteendet med en bur. Googla på aboistop!
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Citrushalsband funkar inte på honom, har provat. Och ett DAP-halsband har han, blir lite lugnare men han jagar fortfarande upp sig.

Visst borde jag lämna oftare, men har man delad vårdnad så har man. I den bästa av världar....

Han har ju kunnat vara själv tidigare, i förra lägenheten och den före det, men då hade han ett "eget" rum som var ganska litet med hans soffa i, och nu har jag tyvärr inte råd att ha en trea för att hunden ska få ha eget rum. Letar dock nytt boende, men tills dess.... Och det är ju inte säkert nya lägenheten faller herrn bättre i smaken heller, det vet man ju inte förrän man flyttat in verkar det som.

Jag gör vad jag kan.
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Så han borde lämnas varje dag en 1 timma o köp ett citrushalsband, de gör att han garanterat slutar yla o jaga upp sig. Du får inte stopp på det beteendet med en bur. Googla på aboistop!

På vilket vis löser det problemet? Det påverkar bara symptomet. Om hunden skäller för att den känner sig osäker över att bli lämnad så tycker du man ska spruta citrondoft i nosen på den när den ger uttryck för det?

Bättre med bur av något slag så hunden känner sig trygg och inte behöver/vill skälla alls.
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Jag håller med. Citronhalsbandet har han inte haft hemma utan provat på dagis där han tror sig behöva vakta bygget, men han bestämmer sig för att det är värt att fortsätta skälla ändå och jag vill hellre att han försöker koppla av och går och lägger sig när han är ensam. På dagis har man försökt lösa det så att han inte är i rummet närmast dörren när det är hämtning och lämning och då fungerar det bättre eftersom han inte ser allt som händer.

Jag har tittat på canvasburar nu också, de ser ju rätt mysiga ut och kanske kan fungera som säng/koja också, om man har dem öppna alltid? Är det någon som använder en sådan hemma så som jag skulle vilja prova?
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Jag har en hund med seperationsångest. Ganska jobbig sådan, har en metallbur, stl XL (typ grand danios-stl) och det är det enda som funkar.

Tygburar käkar hon upp.

Citronhalsbanden hjälper ju bara mot att de skäller och hennes syskon (samma problem) kom på att det är ju bara att skälla som sa*an så tar ampullen slut ganska fort.

Min kan öppna fönster och dörrar så munkorg etc hjälper inte heller.

För oss är bur den bästa lösningen och jag pusslar väldigt mycket för att det inte ska blir långa stunder. Men hon älskar sin bur och vet när vi börjar göra oss i ordning och då går hon själv in i den.
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Tack för ditt svar!
Okej, jag misstänkte att tygburar kan vara ätbara om man har otur.... Min brukar iofs inte äta på saker, men jag såg att i min förra bil hade han gnagit lite på en kant i bagageutrymmet, därav är det nu bur i den nya. Och vad gäller halsbandet så har min ju samma metodik, tyvärr ;-)

Jag ser så rysligt dåligt, men är det en Weimaraner du har? Isåfall borde jag också kunna använda den största modellen av bur, avsedd för GD.

Andra tips? Jag har alltid "mysbelysning" och radio på låg volym, och drar för persienner för att minska intryck, och det dämpar något, plus DAP-halsbandet som jag införskaffade för ett par veckor sedan, men det räcker inte ända fram...

Och bilburen går ju bra, min älskar att åka bil och har aldrig visat någon aversion mot buren, trots att den är relativt ny.
Hoppas detta är min räddning nu!
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Citronhalsbanden hjälper ju bara mot att de skäller och hennes syskon (samma problem) kom på att det är ju bara att skälla som sa*an så tar ampullen slut ganska fort.

Jag har sett en golden som kom på ett flertal olika ljud som "smet" förbi halsbandet. Hon gnydde, pep, knorrade - allt utom att skälla.
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Jag har weimis ja, vet flera som sagt att de är väldigt lika dobber i många delar faktiskt, kanske detta också? Är nämligen ganska rastypiskt hos W...

Som sagt, testa bur, du kanske kan få låna någonstans eller släpa upp bilburen så att du slipper lägga ut en 1000-lapp om det inte funkar..?
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Jag har sett en golden som kom på ett flertal olika ljud som "smet" förbi halsbandet. Hon gnydde, pep, knorrade - allt utom att skälla.

Jaså, funkar det? Vet när Loka var valp satt hon och skällde en bit ifrån en hund med citronhalsband och den stackars hunden fick flera pys trots att hon inte sa ett ljud. Och då var det flera meter mellan hundarna, så jag trodde de var känsligare.
 
Sv: Bur mot separationsångest?

delvis kl
Dessa halsband finns i olika märken, och den jag haft var just aboi stop, och min dobberblandis tik ylade utan den och kunde blitt vräkt från min lägenhet utan den. Ja, även hon kunde några ljud som halsbandet inte reagerade på, men dessa var inte höga- dvs inget som störde grannarna och efter få pip gav hon sig och gick o la sig för att sova. Vilket citrushalsband hade du?

Det är visst många hundägare som har problem m att lämna själva, och läser ofta att det är dobberhund - som här med. Bur provades på kompisens tik, hon tog sig ur buren o rev inredningen, lika m bilar som hon lämnades i blev demolerade. Dagmatte är det enda som funkar där. Hon ylade i buren o det lät mkt illa så en ny bur blev det ju inte. :crazy:

Hoppas du löser din vovves problem utan bur. :)

Dap halsband? vad är det? :)
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Jag har aldrig använt ett citrushalsband och jag har heller inga separationsproblem med min hund.
DAP är feromoner som fungerar lugnande på hund.
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Du får inte stopp på det beteendet med en bur.

Hur kan du vara så säker på det? Här i norr är det vanligare att folk har oroliga hundar i bur när de lämnas ensamma, och de blir lugnare! Istället för att vakta en hel lägenhet behöver de bara vakta buren.

Jag förstår iofs dina funderingar, var själv emot bur fram till nån månad sen. Jag har själv haft stora problem att ensamträna min hund, vilket beror även hos mig på att jag varit borta för lite (studerar på universitet). Syrran som bott mycket i norr (som ni kanske kan räkna ut så kommer jag ursprunligen inte från Luleå) rekommenderade mig däremot redan när jag skaffade min hund att skaffa en bur. Tyckte själv inte att det kändes bra. Skaffade alltså inte bur. Idag, snart 1,5 år senare kan han vara ensam några timmar, händer nån olycka ibland att han tuggat i sig en penna men ofta inte värre än så. Men vägen dit har inneburit många glas vin för att lugna mina nerver innan jag ens kunnat titta på honom. Han har tuggat sönder en hel del under första året.

Varför bur nu för då? jo för att jag och sambon har skaffat en hund till. En som tidigare bott hela livet i hundgård (draghund). Och hon tuggar ännu mer än vad min hund gjorde när han blir lämnad. Jag kände nånstans att jag inte orkade längre, att aldrig vilja åka bort, för rädslan att komma hem. Hur mycket är förstört? Vi skaffade alltså en bur som nu vi håller på och introducerar för hundarna, och de blir hela tiden lugnare i den. Det blir som deras egna lilla lya. Den mindre ytan gör att de inte har lika mycket yta att oroa upp sig på. Och då är buren ändå stor, 110x70x80 för en hund på 20 kg. Våra båda hundar får lätt plats i den tillsammans.

Så, jo hundar blir visst lugnare i bur, det kräver dock även det viss träning....
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Jag insåg dessutom att det ju nog finns en ny lag numera, som gör att man inte får ha hundar i bur annat än vid särskilda tillställningar. Jättebra, hundar ska inte bo i bur, men hur i h-e ska man bete sig för att få till det hela, kan man ju undra? Slå upp lite nya väggar i hyreslägenheten, så att rummen blir mindre och känns tryggare :crazy:? Nä, ibland vete gudarna om inte lagarna får motsatt effekt kan jag tycka. Jag försöker ju MINSKA oron, för hundens bästa....

Ja det finns en lag, du får inte ens ha en öppnad bur hemma. Men vem skulle anmäla? Tyvärr tillkommer vissa mindre genomtänkta lagar pga att vissa missbrukar burar och håller hundar inne typ jämt....
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 244
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 848
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 730
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 754
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp