Bukefalos 28 år!

Bur- och bil-funderingar

Silver Girl

Trådstartare
Har hittills tänkt att jag ska ha bältessele till min blivande hund och låta den åka i sätet, för att slippa byta bil. Men efter att nu varit på brukshundsklubben ett par kvällar och sett alla kombi som står där inser jag att hunden ju även kommer att behöva kunna lämnas i bilen och då vet jag inte längre om sele är det bästa alternativet. Ni som har bältessele, fungerar det att lämna hunden i bilen? Kan den ligga bekvämt?

Vill också gärna ha tips på hur man ska tänka kring bur till bilen, förutom stabilitet och krocktest. Passar alla burar i alla kombibilar? Om inte, ska jag välja bil eller bur först?
Vilka bilar är bra/dåliga hundbilar eller spelar det ingen större roll?

Hunden kommer bli en mittelspitz, så en ganska liten hund om det spelar roll.
 
Till en så pass liten hund borde du kunna välja bil först, sedan bur.

Fördelar med bur vs bälte är flera
- Hunden kan inte tugga i sönder bilen när den sitter i bur
- Hunden kan inte trassla in sig i sin sele om den går bananas för att du gör nåt annat kul.
- Du kan låsa buren och ha luckan öppen, alltså kunna lämna hunden i buren även om det är lite varmare än 10 grader ute.
 
För några är sedan när det var dags för ny bil valde jag bil efter bur. Jag hade då en stor dubbelbur. Fram med måttbandet och gå in till bilhandlare och mäta. Jag hade sett ut 2 bilmärken, och den som jag helst ville ha föll på några centimeter.
 
Du ska inte lämna hunden i selen, utan då kopplas den lös. Jag tror(?) det finns med som instruktion till alla bilselar, det finns en risk att hunden snor in sig i bältet eller selen om den lämnas ensam med den på.

Jag använder inte sele längre, men när jag hade det så funkade det bra. Även på riktiga långresor, han kunde vända sig, sitta och ligga som han ville.
 
Jag föredrar bur alla gånger framför sele. Jag har en allsafesele till min hund och det är den enda selen som är krocktestad och godkänd. Övriga selar är bara för syns skull och går sönder redan vid en kraftig inbromsning om man har otur. När hunden sitter i selen måste du ha sätet hunden sitter bakom så långt fram som möjligt för att hunden inte ska slå i sätet vid en inbromsning vilket innebär att människan som sitter där framme varken kan sitta säkert eller bekvämt. Det är knöligt och tar tid att få på selen varje gång man ska iväg och det blir skitigt i bilen och det sliter på sätet. Enda orsaken till att jag gick ifrån bur till sele var för att jag hamnade i rullstol och därför behövde bagaget till rullstolen och jag hittade ingen vettig bur att ha i baksätet. Annars hade jag aldrig bytt till sele.
Man ska inte lämna hunden fastspänd i selen och en hund lös i bilen vill jag inte heller ha därför har jag aldrig lämnat min hund ensam i bilen sedan han började åka i sele.
 
Byt bil! :p
Näh då men jag skulle inte välja att ha sele av flera skäl (som några här varit inne på) men den absolut simplaste andningen till varför en kombi är att föredra i hundsammanhang är: HUR I HELA FRIDEN SKA ANNARS ALLA GREJER FÅ PLATS?! :nailbiting:
Misstänker att det kanske är hund av mindre ras du funderar på MEN Hundsporten är en prylsport oavsett, det går aldrig att sluta och man har alltid för lite grejor med sig och bilen är alltid fylld till bristningsgränsen. Selar, halsband, koppel, linor, apporter (en metall, en tung, en trä, och så alla spårpinnar), bollar, kamptrasor, pipleksaker, GODIS, vattendunkar, vattenkoppar och minst 3 par täcken... Sedan kanske du dessutom börjar intressera dig för exempelvis rallylydnad och då ska du plötsligt också få plats med en hög med skyltar i bilden så att du spontat kan stanna på vilken parkering som helst efter vägen och bygga bana :p. Eller (gudförbjude detta prylvansinne) bli intresserad av skyddsarbete och plötsligt är det skyddsarmar, kuddar, piskor, belastningsstockar, munkorgar mm mm och då räck inte ens en buss till längre :angel::o

Hahaha inte konstigt folk tror man är galen :love:
Men för att vara seriös, om du inte redan har en bur ser jag ingen anledning att köpa den först och bil sedan. Bra burar finns i mängder, bra kombibilar är det inte alltid fullt så många av (kanske beroende på vad man har för ekonomi men iaf). Och om du dessutom har någon runt omkring dig som är lite händig går det faktiskt ganska enkelt att svetsa ihop en BRA bur som passar bilens exakt.
 
Tack för alla svar. Att man ska koppla loss hunden från selen när man lämnar den visste jag inte. Vill ju inte ha lös hund i bilen. Så jag får nog börja leta kombi. Lite surt då jag gillar min bil i övrigt. Har en volvo C30 och då jag är ensam har jag ofta minst halva baksätet ständigt nerfällt, så platsbrist har jag inga problem med. Tyvärr är bakluckan utformad så att det är en kant nedtill som gör att man inte kan ha en bur intill öppningen då det i så fall inte går att öppna dörren till buren.
Kanske går om man kan sätta buren en liten bit in... Ska nog mäta och räkna på det först och se om det går, annars ny bil. Har ju ännu lite tid på mig, då hund kommer i augusti.

Nästa dumma fråga; hur fäster man en bur? Brukar det finnas fästen till spännband eller liknande och var i ett bagage hittar man i så fall dessa (så jag vet vad jag ska titta efter)?
 
Spännband fäster man buren med finns oftast lastöglor i bagageluckan. Har noll koll på hur hög kanten vid backluckan på din bil är men vet att vissa sätter en "upphöjning/klossar" undertill på buren för att den ska fungera.
Köpte själv förs bur sedan bil & snart hund ;) gick det med :)
 
Vi provade ha bältessele, men min hund var inte alls förtjust i den utan låg i baksätet och försökte typ klamra sig fast i kurvorna trots att vi (sambon) körde försiktigt däremot verkar han väldigt nöjd med sin bur och antar att han helt enkelt lägger sig så han ska kunna ligga still på bästa sätt och så det där att kunna lämna han i buren och veta att han inte skadar sig på något
 
Tack för alla svar. Att man ska koppla loss hunden från selen när man lämnar den visste jag inte. Vill ju inte ha lös hund i bilen. Så jag får nog börja leta kombi. Lite surt då jag gillar min bil i övrigt. Har en volvo C30 och då jag är ensam har jag ofta minst halva baksätet ständigt nerfällt, så platsbrist har jag inga problem med. Tyvärr är bakluckan utformad så att det är en kant nedtill som gör att man inte kan ha en bur intill öppningen då det i så fall inte går att öppna dörren till buren.
Kanske går om man kan sätta buren en liten bit in... Ska nog mäta och räkna på det först och se om det går, annars ny bil. Har ju ännu lite tid på mig, då hund kommer i augusti.

Nästa dumma fråga; hur fäster man en bur? Brukar det finnas fästen till spännband eller liknande och var i ett bagage hittar man i så fall dessa (så jag vet vad jag ska titta efter)?
Om du har ena baksätet nedfällt går det kanske att ställa en bur där? Så hunden hoppar in från andra hållet istället för mot bagaget. För mittelspitz är väl ganska små?
Vet inte hur C30 ser ut, men vi har V40 och också en kant. Hittade ingen bur som passar så vi har jeppegrindar i den. Men jag har en större hund och använder baksätet så kan inte fälla ett säte och få in en bur på så sätt.
 
Det finns förresten burar för bil med "kant" där bak. Tror bla. MIM har en. Tyvärr passade den inte i vår bil, men du kan ju jämföra måtten med din bil :)
 
@Silver Girl
Det finns förresten burar för bil med "kant" där bak. Tror bla. MIM har en. Tyvärr passade den inte i vår bil, men du kan ju jämföra måtten med din bil :)

Jepp. Jag kör med en mim compact xl heter den. Den har en kant nertill som gör att den går öppna som vanligt. Ingången är lite mindre men buren är bra rymlig endå. Tipset är att ta med bilen till en djuraffär som kan hjälpa dig prova kanske? Dom på zoogiganten i lomma hjälpte mig.
 
Måste väl vara ganska enkelt att dela av en burdörr så buren får en tröskel också? Svetsa på två stadiga lister och kapa, typ?
 
Måste väl vara ganska enkelt att dela av en burdörr så buren får en tröskel också? Svetsa på två stadiga lister och kapa, typ?

Kom och tänka på det när jag läste det du skrev, minns inte om det var Robust el nån annan burtillverkare som gjorde buren i 2 delar för bilar med tröskel, så man lyfte först i botten och sen resten sas, för att få plats med större bur.
 
När hunden sitter i selen måste du ha sätet hunden sitter bakom så långt fram som möjligt för att hunden inte ska slå i sätet vid en inbromsning

Vanta nu ... men nar hunden sitter i en bur vid haftig inbromsning, vad hander da? En sa liten bur som mojligt har jag hort recommenderas.

Jag har tva olika fordon. En Range Rover med dubbel burar langst bak. Tjejerna sitter sitter bra dar bak, men trivs battre i det andra fordonet, min pick-up truck. Pick-upen har ett stort baksate dar man kan vika upp sitsen. Da de sitter i sakerhets balte dar bak och jag inte vill att de ska kunna trassla in sig byggde jag ett "fonster" bara sa "lillan" inte kan hoppa in bakom Mandy for att gomma sig, och da trassla in sig.
Mina hundar foredrar sakerhets baltet. Sjalv tycker jag att de har lite for stora omraden da de darmed kastas runt mer vid en haftig inbromsning eller olycka. Jag har byggt en tra platta sa att de anvander bade 'underredet' under sitsen i bak och ytan som golvet anvander.

Har kan man se sakerhets baltet jag har till mina tjejer. Det ar gjort av sakerhetsbalts material med riktiga spannen. Jag satter bilens sakerhets balte bakom nackstodet och faster hundens balte mitt emellan stoden for nackstodet.

IMG_1495_zpsketqwo1h.jpg


har ser man hur jag satt stolarna sa de bilder en "uppfangare" utifall att det behovs. Mina bada gillar battre att aka har i baksatet ...

IMG_1505_zpskog0h3s2.jpg


Miss Mandy verkligen alskar att sitta och vila hakan nar jag tankar, tittar in i husvagnen nar den ar med, eller bara titta pa vad som hander runt omkring.

IMG_1496_zpswrrhngnn.jpg
 
@hastflicka Ett bälte till en sele ska vara så kort som det bara möjligtvis går. Hunden ska kunna sätta sig och lägga sig men absolut inte kunna gå omkring som dina hundar kan. Det enda dina bältesselar gör är egentligen att förhindra att hundarna hoppar ut, vid en krock skyddar de inte med så långa bälten. Det blir en rejäl smäll och tvärstopp när man smäller med en bil och att då ha ett bälte som först ska vecklas ut i sin fulla längd för att därefter ta stopp finns det inget bälte i världen som håller för. Det är därför det är så enormt viktigt att ens egna bälte verkligen sitter tajt mot kroppen, inte har några snurror eller tjocka jackor mellan kropp och bälte för då kan bältet omöjligt göra sitt jobb. Det kan räcka med en snurra på bältet så går det mycket enklare av och på dina hundars bälte blir det väldigt många snurror. Det bältet som går ifrån min hunds sele till det vanliga bältet är i flera lager just för att hålla och för att inte bli snurrat. Det är alltså det bältet som ska vara så kort det bara möjligtvis går. Dessutom är risken enormt stor att dina hundar slår ihjäl sig mot sätet framför redan vid en panikbromsning och vad det gör med de som sitter i sätena vill jag inte ens tänka på. Det är därför det ska vara så långt mellanrum mellan hunden och sätet framför som möjligt för hunden klarar knappast att slå i framförvarande säte i den kraften som blir vid ett tvärstopp och det blir stora skador även på människan som sitter där om en hund kommer farande i ryggen på henom.
 
Vanta nu ... men nar hunden sitter i en bur vid haftig inbromsning, vad hander da? En sa liten bur som mojligt har jag hort recommenderas.

Anledningen till en liten bur är ju just att då finns det mindre plats för hunden att kastas runt i buren (idealiskt så ligger hunden redan emot burväggen). Med ett bälte vill man att hunden ska bromsas av just bältet, alltså inte alls slå i något (helst). Nu är det ju jättesvårt att avgöra något från bara några bilder, men det ser ut som att dina hundar inte kommer att fångas upp av bältena utan smälla i sätet framför (och den som åker i det sätet) innan bältet stramats åt.
 
Jag hade en Seat Ibiza tidigare, halvkombi med tröskel, och jag hade en bur specialgjord för en Peugeut 206 i den :) Fungerade hur bra som helst. MIM gör krocktestade burar och har en modell som heter Variocage Compact, med tröskel :) Även Robust gör burar med tröskel.
 
Stort tack för alla svar! Ser ut som jag slipper byta bil!:banana:

Har tittat på MIM:s compact-modell och den går troligen in, lite beroende på hur de mäter höjden. Räknas de två svarta "knopparna" ovanpå med i höjdangivelsen eller ej? Kan inte hitta det på hemsidan, och om de är utöver lär inte den modellen fungera.

Ska också maila Robust för att se vad det skulle kosta att specialtillverka en bur. Det lär ju oavsett pris vara billigare än att byta bil.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 516
Fordon Jag är sugen på att byta bil. Krav: - fyrhjulsdrift - elhybrid med minst 4 mils räckvidd - så stort bagage som möjligt - bra...
2
Svar
22
· Visningar
1 535
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 462
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp