Burdus och stor

FlinkaFinkist

Trådstartare
Jag tönkte prova lite NH på min unghäst, men behöver lite tips på övningar om man säger rent grundmässigt och anpassade f´ör det vi har problem med! Han är väldigt stor och vääldigt burdus av sig, han drar som d´fram lite hur han känner för ibland.
Han är 1,70 mkh. Till saken r´hör att han varit dålig under några månader och inte hade någon ork. Nu har han börjat bli sig sj´älv o då åker allt han kan ut genom fönstret.. ex att leta honom: helt normalt har han gått intill en och som mest försökt ta tag i grimskaftet(vill tugga o äta på Allt som barn gör)..
NU försöker han ge tjuvnyp i armen och sen se sådär sjukt förnärmad ut när man blir arg.. använder ordet "nej" för sånt han inte får göra.
Ibland vill han som till att skutta intill en, små små bakbenshopp av sprittande energi ex. Inte för att vara dum- men jag vill inte att det blir en vana eller andra ska känna sig otrygg då vi står i kollektiv. Jag har nu börjat backa honom varje gång han gör det och sedan bjuda fram honom igen.
Eftersom han är stor så är han stark och vill han gå till vänster så går han till vänster liksom- så jag vill ändå att det ska gå att leda honom lugnt och stilla utan att det uppstår situationer.

Nästa grej jag tycker kan komma ivägen är att han vägrar stå till. Han har INGET tålamod alls. Står han två minuter på stallgången utan att man gör ngot med honom så börjar han krafsa.
När vi ska rida så måste jag ha hjälp att hålla honom då han vägrar stå still. Jag använder pall och den är han inte rädd för, vid inridningen stod han blickstilla vid uppsittning tills han fick gå.
Nu ålar han sig, kråmar och backar.. han kan backa sig själv hur långt som helst.
På stallgången övar jag på "stanna"... dvs att han inte ska backa varje gång jag går någonstans eller liksom "följa efter" mig med kroppen då han blir väldigt trampig. det går men såklart så är han väldigt ung och vill inte alls riktigt för det är så mycket han vill pilla på runtomkring.

´Han är en 09:a så han är i månader 3,5 och så¨klart han kommer vara valpig. Men vart föreslår ni att jag börjar övningsmässigt eller specifika taktiker för scenarion.
Gärna övningar så han får använda skallen lite och trötta sig en smula då han går ensam och är lite understimulerad i hagen..
Jag är inte jätteduktig på NH så jag välkomnar alla tips och trix på hur jag kan ha roligt samtidigt fostra min häst.:bow:
 
Sv: Burdus och stor

Om man inte "kan så mycket" så finns det självklart en massa roliga övningar att "pröva". Men om han har problem och vill använda "NH" för "uppfostring och problemlösning" så behöver man vara ganska erfaren, och ha hjälp av någon som är erfaren.

Jag tycker att det låter som att du har en ganska så stor bit understimulerad och pigg unghäst, och då skulle jag absolut rekommendera dig att börja med att ta grunderna med en bra tränare. Var i Sverige bor du?
 
Sv: Burdus och stor

Jag tycker du ska lösa det problem du uppenbarligen har med en understimulerad unghäst som går ensammen hela dagarna istället för att blanda in ytterligare moment som bara kommer leda till bådas frustration.

Varför går din häst ensammen? Han är ung, valpig och barnslig, ge honom lekkamrater så kommer du märka att hanteringen kommer fungera mycket bättre. Att ta till NH för att försöka lösa problemet känns som att börja både i fel ände och med helt fel metoder.

Unghästar som har andra hästar behöver inte ta ut understimulans och överskottsenergi på människor i sin omgivning, de blir inte understimulerade och uttråkade.
 
Sv: Burdus och stor

Unghästar ska inte gå ensamma! De ska ha minst en lekkompis och gärna också en häst som lär dem vett och etikett.
 
Sv: Burdus och stor

Sällskap är verkligen prio ett!

Och jag hade verkligen inte backar honom som tillrättavisning om det är vad han själv tar till när du vill något annat.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp