Bukefalos 28 år!

Burfunderingar...

Jenka

Trådstartare
Jag vill ha en bilbur till Sigge! Kruxet (och anledningen till att vi inte har någon) är att vi inte har egen bil (än) så hemma behövs det ju ingen, utan det är när vi är bortresta, hos våra föräldrar etc.

Det ultimata vore alltså att ha en hyfsat lätt, hopfällbar bur som passar till de flesta bilar. Går det öht att hitta? Hur säkra är tygburar? (och hur de att fälla ihop?).

Det är en dvärgschnauzer vi pratar om, ifall det spelar någon roll.
 
Sv: Burfunderingar...

Ska du ha den i bil går tygbur och ihopfällbar bur bort av säkerhets skäl, de håller inte hunden på plats och en ihopfällbar bur kan till och med orsaka mer skada vid ev. krock/hastig inbromsning.
I så fall behöver du titta på något mer stabilt, vad kan jag tyvärr inte tipsa om men jag hoppas andra kan mer. :)

Behöver du ha en bur? En bältessele duger inte? En sån har jag till min golden då vi saknar kombi och den är ultrasmidig att ta med sig på resor.
 
Sv: Burfunderingar...

Funkar inte hopfällbar bur heller? Det trodde jag, de ser ju så säkra ut (har kompisar med sådana...).

Hmm ja bälte kanske är nåt att fundera på, kan inte så mycket om dem. Är det lika eller i alla fall hyfsat säkert?

Det är ju just hundens säkerhet jag tänker på. Vi kör inte ensamma med honom i bilen så att han stör är inte problemet (eftersom någon annan håller i honom).
 
Sv: Burfunderingar...

En ihopfällbar bur kan ju, om smällen tar på "fel ställe" fällas ihop och klämma hunden. Tanken är inte bara att hålla hunden på plats i bilen utan också att ge den fyra säkra väggar att sitta mellan om olyckan skulle hända (eftersom hunden inte är fastspänd).

Hundbilbälte finns i många olika varianter och modeller och kvaliteter. Den jag har ser ut som en sele med ett mycket brett band över bröstkorgen och ner från den mellan frambenen. Den är gjord i samma material som vanliga bilbälten och fästs vid det i bilen. Det blir ju lite knöligare att fästa hunden och så, men rent logistikmässigt känns det som ett bra alternativ till den som bara behöver det ibland och inte har egen bil/kombi.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 353
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 695
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 866
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp