Burka i Sverige

Lampan

Trådstartare
Jag såg just ett inlägg på FB om förbud mot burka.

Vad tycker ni?
Ska vi ha ett förbud i Sverige mot burka?
Skulle ett förbud gör kvinnor friare?
 
Nej, inget förbud
Och nej, jag tror inte någon blir mer fri för att man förbjuder ett klädesplagg. I den mån de burkabärande kvinnorna är mindre fria än kvinnor utan, så är det betydligt djupare rotat än att vad ett klädesplagg visar.
 
Att förbjuda ett klädesplagg är en av de dummaste idéerna jag har hört.

Då är det bättre att arbeta mot förtrycket. Här uppstår för övrigt en paradox. De som är högljuddast i debatten om förbud mot burka är ofta motståndare mot feminismen.
 
Det finns en bild som cirkulerat då och då, som visar två kvinnor på stranden där den ena har minimal bikini och stora tuttar, medan den andra är täckt. Båda tänker i sitt stilla sinne att den andra stackars kvinnan gör allt för männens skull. Typ.
Den är ganska talande, för båda har ju rätt...
 
Att förbjuda ett klädesplagg är en av de dummaste idéerna jag har hört.

Då är det bättre att arbeta mot förtrycket. Här uppstår för övrigt en paradox. De som är högljuddast i debatten om förbud mot burka är ofta motståndare mot feminismen.
Precis.
Rent bortsett från att jag inte tror att det skulle hjälpa alls så vore det svårt att genomföra.
Vem ska bötfällas? Om man vill ha ett förbud för att en del kvinnor tvingas bära burka ska man bestraffa henne med böter som extra sten på bördan? Var drar man gränsen? Får man klä ut sig till spöke med ett lakan över huvudet utan att få böter?skidsmask u backen? Mchjälm?
 
Nej, jag tror inte på förbud. Hur ska det genomföras? Polisen har väl annat att göra, tänker jag. Man får försöka hjälpa kvinnorna på något annat sätt, om de nu vill bli hjälpta.
 
Att förbjuda ett klädesplagg är en av de dummaste idéerna jag har hört.

Då är det bättre att arbeta mot förtrycket. Här uppstår för övrigt en paradox. De som är högljuddast i debatten om förbud mot burka är ofta motståndare mot feminismen.
Intressant
Är det verkligen så att motståndare mot feminismsem är för att förbud
Jag får det inte att gå ihop.. extrema "feminister" brukar ju demonstrerar med att slänga av sig tröjan och visa brösten. Varför skulle en "bröstvisare" inte vara emot burka?
 
Jag tänkte skriva ett solklart "förbud burka". Men så funderade jag en stund och är i skrivande stund mycket kluven. Antagligen på att jag vet för lite om användandet :o
T.ex varför har man burka? av vilken anledning? får man ta av den? om inte, varför? om man får det, i vilka sammanhang?

Personligen tycker jag att det är otäckt att möta människor som jag inte ser ansiktet på. Jag får ingen bäring på om personen är god eller ond, eller vad den tänker...
Jag skulle t.ex inte släppa in en främmande person som jag inte får se ansiktet på i mitt hem...
 
Det finns en bild som cirkulerat då och då, som visar två kvinnor på stranden där den ena har minimal bikini och stora tuttar, medan den andra är täckt. Båda tänker i sitt stilla sinne att den andra stackars kvinnan gör allt för männens skull. Typ.
Den är ganska talande, för båda har ju rätt...
Ja det är verkligen tänkvärt.
 
Jag är emot ett förbud. Om kvinnan bär burkan frivilligt straffas hon. Om kvinnan bär burkan för att hon tvingas av sin make eller en far kommer problemet inte lösas med ett förbud. Risken är alldeles för stor att kvinnan istället inte får gå ut alls eftersom hon nu inte kan vara täckt.
 
Jag tänkte skriva ett solklart "förbud burka". Men så funderade jag en stund och är i skrivande stund mycket kluven. Antagligen på att jag vet för lite om användandet :o
T.ex varför har man burka? av vilken anledning? får man ta av den? om inte, varför? om man får det, i vilka sammanhang?

Personligen tycker jag att det är otäckt att möta människor som jag inte ser ansiktet på. Jag får ingen bäring på om personen är god eller ond, eller vad den tänker...
Jag skulle t.ex inte släppa in en främmande person som jag inte får se ansiktet på i mitt hem...
Javisst har myntet två sidor.

Frågan är. Om vi i Sverige ska "sjunka lika lågt " som i dom länder där det är förbjudet att visa ansiktet?
Inför vi ett förbud, är vi ju inte "bättre" själva...tänker jag.
 
Jag såg just ett inlägg på FB om förbud mot burka.

Vad tycker ni?
Ska vi ha ett förbud i Sverige mot burka?
Skulle ett förbud gör kvinnor friare?
Nej jag tror inte på ett förbud även m jag skulle önska att den typen av klädesplagg inte fanns.
I våras när jag var i Iran så berättade våran svenske guide att när Shaen förbjöd kvinnor att bära slöja så resulterade det i att många kvinnor inte lämnade sitt hem alls. Jag kan inte se hur en sådan utveckling på något sätt skulle gagna vare sig de enskilda kvinnorna, deras barn eller samhället i övrigt.
 
Det är ju sant
Kruxet med burka är ju att det anses som kvinnan är tvingad av någon man/tradition att bära burkan.
Burkan är inte fri vilja enligt motståndarna

Javisst, men dels upplever inte alla med burka att de är tvingade och dels har jag svårt att se att det skulle lösa problemet att förbjuda det även om det är så att de känner sig tvingade. Då har ju mannen en sådan makt över dem att han troligtvis inte låter dem gå ut istället. Bättre att i såfall jobba på att nå ut med information om rättigheter och möjligheter att ta sig ur en sådan destruktiv relation. Tänker jag.
 
Kvinnor i Sverige är mer eller mindre tvingade att dölja brösten, på ett sätt som inte män behöver. Ska vi då förbjuda bikinitoppar?
Jag tycker folk ska få klä sig i det de själva är bekväma med.
Problemet med män som tycker sig ha rätt att antasta/begränsa kvinnor med "för lite" kläder är knappast något som löses med ett burkaförbud..
 

Liknande trådar

Mat Varför ska det vara så svårt o få tag i vettig kvarg i större förpackning i sverige? Jag vill ha en god, lättsötad och smaksatt kvarg i...
2
Svar
33
· Visningar
2 033
Senast: bollen__
·
Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 470
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 880
Senast: Fetaost
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 963
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp