Bukefalos 28 år!

Flipp

Trådstartare
Hur länge håller sig en öppnad kattmatsburk i kylen? Men sånt där plastlock på :p
 
Sv: Burkmat

Förvara inte kattmaten i den öppnade burken, lägg över i en plastburk eller annat istället.
Brukar hålla 2-3 dagar, tycker jag.
 
Sv: Burkmat

Konservburkar avger metaller och annat när de har öppnats. Kan, om man har otur, göra att katten får t ex nickelallergi.
 
Sv: Burkmat

Konservburkar avger metaller och annat när de har öppnats

Jasså :confused:
Varför just när de öppnats? Burken är fortfarande samma burk oavsett om den är stängd eller öppnad.

Har förkovrat mej lite i konservburkar genom google, burk utan lock håller inte länge, men det kan man ju räkna ut själv att människo och kattmat inte mår så speciellt bra av att vara ute i det fria.
Jag har dock inte hittat någonting om att burken skulle avge metaller.

Låt aldrig sardiner ligga kvar i en öppnad konservburk. Plåten och oljan kan ge upphov till mycket giftiga ämnen som ger svår och fruktad matförgiftning.
Källa: Smörgås Lexikonet ( :crazy: ).

Vad innehåller då sardiners olja? (gissar att det är den som reagerar med luft och plåtburk eftersom jag inte hittat någonting annat).
Enligt Paulins Näringslära innehåller det 2 mg zink per 100 g.
Rekomenderat intag/dag för människa är 10 mg/dag, över 45 mg och du riskerar biverkningar iform av kräkningar och illamående samt att du får svårare att ta upp koppar.
Jag gissar på att det är zinket som ger upphov till den fruktade matförgiftningen.

Katterna mina får i sej koppar 10 mg/kg av sitt torrfoder.. är det detta du menar är farligt, att om katterna får i sej för mycket zink kan dom inte ta upp koppar?.
Zinkhalten i torrfodret är noll (står iaf inte med på innehållsförteckningen). I blötmaten finns det varken koppar eller zink -det står "aska, mineraler 2,5 därav kalcium 0,3% och fosfor 0,2%".. ja det blidde ju bara 0,5% och vad det andra är står inte.

Öppnad kattmatsburk enligt Doggy.

Hållbarhet: Helkonserv. Öppnad burk ska förvaras i kyla (högst +8ºC) och förbrukas inom 2 dygn. Oöppnad burk kan förvaras minst fem år i rumstemperatur. Vitaminhalten garanteras 2 år från tillverkningsdatum, se burkens botten/lock.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Burkmat

2-3 dagar brukar det nog hålla.. Du märker ju när det börjar torka ut en del och kylen luktar illa :/
 
Sv: Burkmat

Nej, det stämmer inte. Buckliga burkar kan avge metall om man har otur, men det gäller även oöppnade.

Sassy-livsmedelstekniker
 

Liknande trådar

Mat Jag har en bag in box stående i min kyl som jag varken ville ha från första början eller har tänkt dricka upp nu i efterhand. Den...
Svar
11
· Visningar
501
Senast: Araminta
·
Övr. Katt Behöver köpa en kattlucka men det är ju värsta djungeln. Vill ha en bra pålitlig lucka, som öppnar och stänger som den ska, håller tätt...
Svar
16
· Visningar
864
Senast: KesoNeso
·
Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
590
Kropp & Själ Bet mig själv i kinden väldigt rejält för några dagar sen. Det är väldigt svullet och gör rejält ont. Har svårt sova pga smärtan, för så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 735
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp