Bussen körde förbi

Monkie

Trådstartare
Tonåringen stod fullt synlig på busshållplatsen, bussen kom, och körde förbi. Hon ringde och var ledsen, nästa buss gick om två timmar och jag hade ingen bil hemma att hämta med.

Jag ringde bolaget och klagade, men de kunde inte svara för om man får ersättning för taxiresa utan det fick man ansöka och skicka in om.

Nu löste det sig med en bekant som skulle förbi, men jag är lite nyfiken på om någon varit med om samma och om ni fått kompensation för taxi ? Detta har hänt henne en gång innan och även hänt den äldre en gång, men då har det varit en halvtimme till nästa buss så inte lika jobbig väntan så då har jag inte ringt och klagat.
 
Det är väl absolut läge att skicka in till den instans som driver bussarna (inte entreprenören utan motsvarande Skånetrafiken här).

Det kan ju finnas ett svar som att det var för fullt p g a Corona etc. Men det ska ju uppmärksammas att det sker.
Det var dem jag kontaktade. Jag fick ett så dåligt svar på om de kunde stå för ersättning så jag vågade inte testa att beställa taxi. Beror det på att bussen är full tycker jag att han kunde stannat bussen och informerat!
 
Det var dem jag kontaktade. Jag fick ett så dåligt svar på om de kunde stå för ersättning så jag vågade inte testa att beställa taxi. Beror det på att bussen är full tycker jag att han kunde stannat bussen och informerat!
Fast bussarna har ju ett rätt pressat tidsschema som det är, så kan förstå om busschauffören i så fall inte stannar vid varje hållplats, men de som styr över bussarna borde informera på något sätt.
 
Fast bussarna har ju ett rätt pressat tidsschema som det är, så kan förstå om busschauffören i så fall inte stannar vid varje hållplats, men de som styr över bussarna borde informera på något sätt.
Här så står det "Fullt" fram på bussarna när de inte kan stanna p g a det (vanligt förekommande under icke coronatider).
Jag har fått ersättning från SL när jag tog taxi p g a att inga bussar gick när det var snöstorm.
 
Så här det varit för mig ett par gånger när jag bodde så att det inte fanns busshållplatser. Man stöd vid vägen med reflexer och ficklampa på morgonen och kvällen så stannade bussen. Men det var svårt på dagtid att veta om man bara stöd vid vägen eller ville med bussen.
Ville man av så plingade man så stannade den vid närmsta infart. Men busschauffören kände alla så den stannade ändå.

Ja, det var norrländska inlandet..
 
Det var dem jag kontaktade. Jag fick ett så dåligt svar på om de kunde stå för ersättning så jag vågade inte testa att beställa taxi. Beror det på att bussen är full tycker jag att han kunde stannat bussen och informerat!
En enskild medarbetare har ju inte mandat att fatta sådana beslut.
Att stanna och informera kan jag inte tänka mig det finns tid till, däremot brukar det ju stå på hemsida att det kan ske.
 
Tonåringen stod fullt synlig på busshållplatsen, bussen kom, och körde förbi. Hon ringde och var ledsen, nästa buss gick om två timmar och jag hade ingen bil hemma att hämta med.

Jag ringde bolaget och klagade, men de kunde inte svara för om man får ersättning för taxiresa utan det fick man ansöka och skicka in om.

Nu löste det sig med en bekant som skulle förbi, men jag är lite nyfiken på om någon varit med om samma och om ni fått kompensation för taxi ? Detta har hänt henne en gång innan och även hänt den äldre en gång, men då har det varit en halvtimme till nästa buss så inte lika jobbig väntan så då har jag inte ringt och klagat.
Stackare. Det där har hänt mig flera gånger på väg hem från stallet i Värmlandsskogarna, trots fullutrustad med reflexer och med ficklampa. Fick lära mig att jag nästan var tvungen att ställa mig i vägen så att bussens enda alternativ var att 1) stanna 2) köra över mig. Det handlade inte om att jag inte var synlig, utan att busschaufförerna låg efter i schemat. Någon gång ringde jag och klagade i efterhand och de gjorde faktiskt en utredning, men chauffören nekade bestämt till att inte ha stannat utan påstod att han visst stannat vid den nämnda hållplatsen. Alltså, va?
 
Stackare. Det där har hänt mig flera gånger på väg hem från stallet i Värmlandsskogarna, trots fullutrustad med reflexer och med ficklampa. Fick lära mig att jag nästan var tvungen att ställa mig i vägen så att bussens enda alternativ var att 1) stanna 2) köra över mig. Det handlade inte om att jag inte var synlig, utan att busschaufförerna låg efter i schemat. Någon gång ringde jag och klagade i efterhand och de gjorde faktiskt en utredning, men chauffören nekade bestämt till att inte ha stannat utan påstod att han visst stannat vid den nämnda hållplatsen. Alltså, va?

Där är vårat system bra, man kan gå in i efterhand och se om bussen stannade. Till och med om dörren öppnades. Jag råkade ut för det motsatta förra sommaren, flera ringde och påstod att jag inte gått från starthållplats. Jag hade lastat folk där, så det var ju bara skitsnack. Men tack vare vårt system kunde jag också bevisa det och "resenärerna" blev utan ersättning.
 
På rutten jag åkte för några år sen var det ofta som chaufförerna bara körde halva rundan. Ringde och klagade men då påstod de att de åkt hela. Fick erbjudande om kompensation för taxi, men det hjälper inte direkt om man dels inte har pengar tillgängliga, och taxin dessutom är dyrare än kompensationen. Ger inte mycket för UL utanför stan.

Men som svar på frågan; det var här inga frågetecken om att få taxi kompenserad, men det betalas i efterhand och det finns ett tak.
 
Där är vårat system bra, man kan gå in i efterhand och se om bussen stannade. Till och med om dörren öppnades. Jag råkade ut för det motsatta förra sommaren, flera ringde och påstod att jag inte gått från starthållplats. Jag hade lastat folk där, så det var ju bara skitsnack. Men tack vare vårt system kunde jag också bevisa det och "resenärerna" blev utan ersättning.
Wow, ja det är ju faktiskt ett jättebra system! Tryggt för både resenärer och chaufförer!
 
Wow, ja det är ju faktiskt ett jättebra system! Tryggt för både resenärer och chaufförer!

Ja, det är verkligen ett win-win. Används flitigt vid ev försäkringsbedrägerier också, folk som påstår att deras bil blivit påkörd. Då kan man gå in och kolla om nån buss var där vid den tidpunkten. Även klagomål på fortkörning kan kollas i historik.
Vissa förare gillar den förstås inte, eftersom vi loggas personligen, men jag tycker den är bra.
 
Hänt ett flertal gånger inom familjen. SL har alltid varit snabba med att betala ut ersättning. Det är inte ovanligt att kvällsbussarna från lantstället är fulla och att bussen piper förbi, men ingen blir sur för det nu när vi vet att ersättningspolicyn fungerar bra. Dessutom slipper man byta i stan och kan ta taxin ända hem. Men jag förstår att man blir chockad om bussen bara drar förbi en när man inte är beredd på det!
 
Det var dem jag kontaktade. Jag fick ett så dåligt svar på om de kunde stå för ersättning så jag vågade inte testa att beställa taxi. Beror det på att bussen är full tycker jag att han kunde stannat bussen och informerat!

Kundtjänst kan aldrig lova sånt på telefon oavsett trafikbolag.
På hemsidan kan du hitta information upp till vilket belopp de ersätter för resa med egen bil eller taxi. Sen får du skicka in kvitton så görs en utredning i varje enskilt fall.

Jag har full förståelse för att chaufförerna inte stannar vid fullsatt buss, folk tenderar till att kunna bli riktigt otrevliga när de inte får åka med.
 
Hänt ett flertal gånger inom familjen. SL har alltid varit snabba med att betala ut ersättning. Det är inte ovanligt att kvällsbussarna från lantstället är fulla och att bussen piper förbi, men ingen blir sur för det nu när vi vet att ersättningspolicyn fungerar bra. Dessutom slipper man byta i stan och kan ta taxin ända hem. Men jag förstår att man blir chockad om bussen bara drar förbi en när man inte är beredd på det!

Jag träffade en man för många år sen som hade satt undan då 800 kr för att ha. Det betalade han taxin med, sen när ersättningen kom så satte han tillbaka dom pengarna. Så han hade en buffert för sånt 😁
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 634
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 591
Senast: alazzi
·
Relationer Klisterkarlsson har magknip. Klisterkarlsson förstår inte varför klistret smetar ut i en ojämn sörja där en ordentlig smörja med balans...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 449
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp