Bussen körde förbi

Där är vårat system bra, man kan gå in i efterhand och se om bussen stannade. Till och med om dörren öppnades. Jag råkade ut för det motsatta förra sommaren, flera ringde och påstod att jag inte gått från starthållplats. Jag hade lastat folk där, så det var ju bara skitsnack. Men tack vare vårt system kunde jag också bevisa det och "resenärerna" blev utan ersättning.

Bra att veta! Och bra system för både chaufför och resenär.
 
Tonåringen stod fullt synlig på busshållplatsen, bussen kom, och körde förbi. Hon ringde och var ledsen, nästa buss gick om två timmar och jag hade ingen bil hemma att hämta med.

Jag ringde bolaget och klagade, men de kunde inte svara för om man får ersättning för taxiresa utan det fick man ansöka och skicka in om.

Nu löste det sig med en bekant som skulle förbi, men jag är lite nyfiken på om någon varit med om samma och om ni fått kompensation för taxi ? Detta har hänt henne en gång innan och även hänt den äldre en gång, men då har det varit en halvtimme till nästa buss så inte lika jobbig väntan så då har jag inte ringt och klagat.
Om det gäller Skånetrafiken hade jag inte chansat på att de ersätter taxi. De är väldigt snåla. Jag hade inte lagt någon energi på det om det handlar om dem.

Dessutom de enda som drar in turer med tåg och buss nu under corona. De vädjar till och med nu till gymnasieskolorna att lägga ungdomarnas schema så det inte krockar med övriga pendlares så att det blir lite mindre fullt på tåg och bussar. Istället för att sätta in buss och tåg som var där tidigare, och sätta in extra just i den tiden.
 
Stanna och informera är inte en bra lösning - folk försöker tränga sig på då. Men är bussen full är det rimligt att skylta det.

Nä, stanna skulle jag aldrig göra vid full buss. Jag skyltar om jag kommer ihåg. Men kör man som jag, på samma lilla ställe så vet jag ungefär när bussen kommer vara halvfull igen och handlar det om några hållplatser (skolbarn) skiter jag i det. Rapporterar in till trafikledningen bara.
 
Tonåringen stod fullt synlig på busshållplatsen, bussen kom, och körde förbi. Hon ringde och var ledsen, nästa buss gick om två timmar och jag hade ingen bil hemma att hämta med.

Jag ringde bolaget och klagade, men de kunde inte svara för om man får ersättning för taxiresa utan det fick man ansöka och skicka in om.

Nu löste det sig med en bekant som skulle förbi, men jag är lite nyfiken på om någon varit med om samma och om ni fått kompensation för taxi ? Detta har hänt henne en gång innan och även hänt den äldre en gång, men då har det varit en halvtimme till nästa buss så inte lika jobbig väntan så då har jag inte ringt och klagat.
Här händer det lite titt som tätt, även om det har blivit bättre efter alla gånger jag har ringt, mejlat och skrivit på facebook. Jag har dock aldrig begärt ersättning utan antingen har barnen fått tagit bussen som går 30 min senare eller så har vi löst det med skjuts. Jag ringer trots att det bara handlar om 30 min väntan på nästa. Mina ungar syns med både reflexväst och ficklampa när det är mörkt och reflexväst övrigt. Dessutom är vår busshållsplats tydlig, man ser på långt håll om det står någon där. Men det är tvåfiligt och vid några tillfällen har bussen gått ut på omkörning strax före busshållsplatsen och ja då blir det svårt att stanna. Busshållsplatserna ligger relativt tätt här i och med att det inte går att ta sig emellan de olika ställena utan att riskera livet.
 
Så här det varit för mig ett par gånger när jag bodde så att det inte fanns busshållplatser. Man stöd vid vägen med reflexer och ficklampa på morgonen och kvällen så stannade bussen. Men det var svårt på dagtid att veta om man bara stöd vid vägen eller ville med bussen.
Ville man av så plingade man så stannade den vid närmsta infart. Men busschauffören kände alla så den stannade ändå.

Ja, det var norrländska inlandet..
Igenkänningsfaktor hög :D :up:
 
Om det gäller Skånetrafiken hade jag inte chansat på att de ersätter taxi. De är väldigt snåla. Jag hade inte lagt någon energi på det om det handlar om dem.

Dessutom de enda som drar in turer med tåg och buss nu under corona. De vädjar till och med nu till gymnasieskolorna att lägga ungdomarnas schema så det inte krockar med övriga pendlares så att det blir lite mindre fullt på tåg och bussar. Istället för att sätta in buss och tåg som var där tidigare, och sätta in extra just i den tiden.
Det är branchorganisationen för kollektivtrafiken som vädjar.
 
Det samma hände mig. Jag stod och väntade på busshållplatsen i Bollnäs med katt och resväska mitt i vintern - mycket synlig under gatlampa med reflexer. Bussen piper förbi. För mig var det katastrof eftersom det var den 23 dec och jag skulle fira jul i Stockholm och hade ett tåg från Söderhamn att passa - fanns inte på kartan att jag skulle kunna boka om det.

Ringer till x-trafiks kundtjänst och för första gången är jag riktigt ohövlig och skriker i panik. Stackars kundtjänstmedarbetaren blev helt matt på mig. Hon lovade att skicka en taxi (från Bollnäs till Söderhamn) så jag skulle hinna. Som tur var, så var jag så paranoid att jag kunde ta nästa buss och ändå komma på tåget. Så vi kom överens att jag skulle återkomma om den inte kom inom en viss tid. Sagt och gjort den kommer, och jag hoppar ut mitt på vägen och viftar som en galning med armarna så han tvingades stanna eller köra över mig :crazy: Frågade varför hans kollega inte stannat och han var ettersur och påstod att jag inte synts vilket var BS.

Hade jag missat mitt tåg då hade det ärligt tagit hus i helvete. Det var definitivt inte en full buss utan jag och två äldre män som högt, intensivt och inlevelsefullt pratade om Bonde Söker Fru och hade uppenbarligen sett varenda avsnitt. Var lite paff eftersom, fördomsfull som jag är, inte trodde att det var demografin som kollade.
 
Det samma hände mig. Jag stod och väntade på busshållplatsen i Bollnäs med katt och resväska mitt i vintern - mycket synlig under gatlampa med reflexer. Bussen piper förbi. För mig var det katastrof eftersom det var den 23 dec och jag skulle fira jul i Stockholm och hade ett tåg från Söderhamn att passa - fanns inte på kartan att jag skulle kunna boka om det.

Ringer till x-trafiks kundtjänst och för första gången är jag riktigt ohövlig och skriker i panik. Stackars kundtjänstmedarbetaren blev helt matt på mig. Hon lovade att skicka en taxi (från Bollnäs till Söderhamn) så jag skulle hinna. Som tur var, så var jag så paranoid att jag kunde ta nästa buss och ändå komma på tåget. Så vi kom överens att jag skulle återkomma om den inte kom inom en viss tid. Sagt och gjort den kommer, och jag hoppar ut mitt på vägen och viftar som en galning med armarna så han tvingades stanna eller köra över mig :crazy: Frågade varför hans kollega inte stannat och han var ettersur och påstod att jag inte synts vilket var BS.

Hade jag missat mitt tåg då hade det ärligt tagit hus i helvete. Det var definitivt inte en full buss utan jag och två äldre män som högt, intensivt och inlevelsefullt pratade om Bonde Söker Fru och hade uppenbarligen sett varenda avsnitt. Var lite paff eftersom, fördomsfull som jag är, inte trodde att det var demografin som kollade.

(Hur ska förare nr två veta varför förare nr ett inte stannade?)

Gatuljus är förrädiska men när man kört ett tag så brukar man kunna ana även skuggorna av folk som tror att det syns för att det själva ser, svartklädda 😅
 
(Hur ska förare nr två veta varför förare nr ett inte stannade?)

Gatuljus är förrädiska men när man kört ett tag så brukar man kunna ana även skuggorna av folk som tror att det syns för att det själva ser, svartklädda 😅

Ingen aning, jag frågade hur vanligt det var att bussar inte stannar trots att passagerare är fullt synliga och det var då jag fick surt till svar att jag inte syntes. Så det var väl tur att jag hoppade ut på vägen. Det var dessutom mycket snö så även om jag var mörkt klädd borde väl de om något göra mig synlig.
 
Det samma hände mig. Jag stod och väntade på busshållplatsen i Bollnäs med katt och resväska mitt i vintern - mycket synlig under gatlampa med reflexer. Bussen piper förbi. För mig var det katastrof eftersom det var den 23 dec och jag skulle fira jul i Stockholm och hade ett tåg från Söderhamn att passa - fanns inte på kartan att jag skulle kunna boka om det.

Ringer till x-trafiks kundtjänst och för första gången är jag riktigt ohövlig och skriker i panik. Stackars kundtjänstmedarbetaren blev helt matt på mig. Hon lovade att skicka en taxi (från Bollnäs till Söderhamn) så jag skulle hinna. Som tur var, så var jag så paranoid att jag kunde ta nästa buss och ändå komma på tåget. Så vi kom överens att jag skulle återkomma om den inte kom inom en viss tid. Sagt och gjort den kommer, och jag hoppar ut mitt på vägen och viftar som en galning med armarna så han tvingades stanna eller köra över mig :crazy: Frågade varför hans kollega inte stannat och han var ettersur och påstod att jag inte synts vilket var BS.

Hade jag missat mitt tåg då hade det ärligt tagit hus i helvete. Det var definitivt inte en full buss utan jag och två äldre män som högt, intensivt och inlevelsefullt pratade om Bonde Söker Fru och hade uppenbarligen sett varenda avsnitt. Var lite paff eftersom, fördomsfull som jag är, inte trodde att det var demografin som kollade.

Undrar också varför du tror att föraren efter vet vad föraren före gör?
 
. Jag hade lastat folk där, så det var ju bara skitsnack. Men tack vare vårt system kunde jag också bevisa det och

Ett liknande system har till och med vara skolbussar. De kan kolla exact vilken hastighet man kort, vart man varit vid vilken tid, hur hart man bromsat, etc, etc, etc ... Da vi har elever och det kan bli lite stokigt i vissa omraden ar ocksa alla skolbussar utrustade med video kamoror i bussen sa det ar latt att se exact vad som hant efterat.
Definitivt en win/win i min asikt.
 
Ett liknande system har till och med vara skolbussar. De kan kolla exact vilken hastighet man kort, vart man varit vid vilken tid, hur hart man bromsat, etc, etc, etc ... Da vi har elever och det kan bli lite stokigt i vissa omraden ar ocksa alla skolbussar utrustade med video kamoror i bussen sa det ar latt att se exact vad som hant efterat.
Definitivt en win/win i min asikt.

Vi har också kameror, men bara polisen får tömma hårddisken. Händer inget, spelas de över efter 72 h.
Våra loggar också g-krafter som i svängar och inbromsningar. Vi får ut rapport varje månad, så vi kan se vad vi bör bättra oss på. Inga krav, mest om man vill utvecklas.
 
I skolbussarna har vi kvar alla filmer i 6 månader :crazy:Dessutom tittar sakerhets chefen eller den "riktiga" chefen pa en video "randomly", sa det galler att komma ihag att inte peta sig i nasan eller skalla pa schefen aven om man ar ensam i bussen.:p
Oj, den övervakningen skulle jag verkligen inte vilja ha. Alltså, att det filmas är en sak men filmen borde enligt mig endast kollas på om det uppstår en situation/någon påstår något, dvs främst polis/myndighetsärende
 
Jag tycker att det ar jattebra. Min chef ar super supportiv och aven om man gor misstag (som han som inte sag en bil som inte hann stanna och darfor korde pa bussen, eller han som svangde for snavt sa bakvagnen slog till en bil som fick ratt stora skador) chefen talar i sadana situationer lugnande med chaufforen och ar stodjande och vanlig ... och skickar ut dem pa nasta rutt igen.

En tonaring anklagade mig for att skrika at henne och upptrada hotfullt (nagot som aldrig hander. Jag talar lagmalt och vanligt aven om eleverna ar hysteriska) och hon och en hel grupp av hennes kompisar dessutom sa att jag tvarbromsade for att jaklas med dem. Foraldrar ringde till vart office, min chef och skoldistriktets representant akte efter min buss en hel dag ... sedan tittade de bada pa videos fran dagen i fraga och kallade in mig.
De borjade med att tala om att jag ar en mycket bra chauffor ... och skoldistriktet's representant var jatte nojd med hur artigt och vanligt jag motte aven de besvarliga eleverna ... och tog tva stycken av bussen direkt.:devil:
Jag ar inte speciell pa nagot vis ... men vi har precis hur mycket stod som helst fran var ledning och skoldistriktet.
 
Jag tycker att det ar jattebra. Min chef ar super supportiv och aven om man gor misstag (som han som inte sag en bil som inte hann stanna och darfor korde pa bussen, eller han som svangde for snavt sa bakvagnen slog till en bil som fick ratt stora skador) chefen talar i sadana situationer lugnande med chaufforen och ar stodjande och vanlig ... och skickar ut dem pa nasta rutt igen.

En tonaring anklagade mig for att skrika at henne och upptrada hotfullt (nagot som aldrig hander. Jag talar lagmalt och vanligt aven om eleverna ar hysteriska) och hon och en hel grupp av hennes kompisar dessutom sa att jag tvarbromsade for att jaklas med dem. Foraldrar ringde till vart office, min chef och skoldistriktets representant akte efter min buss en hel dag ... sedan tittade de bada pa videos fran dagen i fraga och kallade in mig.
De borjade med att tala om att jag ar en mycket bra chauffor ... och skoldistriktet's representant var jatte nojd med hur artigt och vanligt jag motte aven de besvarliga eleverna ... och tog tva stycken av bussen direkt.:devil:
Jag ar inte speciell pa nagot vis ... men vi har precis hur mycket stod som helst fran var ledning och skoldistriktet.
Det finns kameror på alla spårvagnar i Göteborg men de är inte riktade så att de spelar in vad som händer inne i själva förarhytten. Det är flera brott som polisen löst med hjälp av inspelningar men någonstans där går gränsen tycker jag. Att se om en förare petar sig i näsan när denne kör är ju långt över gränsen i min värld.
 
Det finns kameror på alla spårvagnar i Göteborg men de är inte riktade så att de spelar in vad som händer inne i själva förarhytten. Det är flera brott som polisen löst med hjälp av inspelningar men någonstans där går gränsen tycker jag. Att se om en förare petar sig i näsan när denne kör är ju långt över gränsen i min värld.

Fast det där med peta i näsan var väl ett skämt ändå?
I Sverige får vi inte ha så, vilket jag tycker är skönt. Vi är övervakade så det räcker ändå med flera gps-sändare i varje buss, minst 5 kameror (SL) i varje buss och filmande resenärer.
Men även jag brukar skoja om att jag hoppas att min buss inte är med i nått brottsligt om jag gör "tokigheter". Vilket jag gör rätt ofta.
 
Det finns kameror på alla spårvagnar i Göteborg men de är inte riktade så att de spelar in vad som händer inne i själva förarhytten. Det är flera brott som polisen löst med hjälp av inspelningar men någonstans där går gränsen tycker jag. Att se om en förare petar sig i näsan när denne kör är ju långt över gränsen i min värld.

Exact, det var sa klart ett skamt.
Da bussen ar lang har vi en kamera fram och en bak (och jag har talat om for mina hogstadie elever att det finns cameror utanfor ocksa som kan se om de inte gar ombord snallt och lugnt. :devil:) ljudet blir ganska daligt i mitten pa bussen anda, men funkar hyfsat med tva kameror.

Skolbussarna har ocksa mycket hoga ryggstod sa det ar lite svart att se eleverna mitt i bussen ibland och det gar absolut inte fran forarplatsen, sa kamerorna ar det enda som kan visa vem som ritade pa satet tillexempel. Har man ett 50 tal hogstadje elever i bussen, som man kor runt 30 minuter varje gang da man fokuserar pa att kora, har man inte en chance att lara kanna dem och kunna namnen.
Att ge dem speciella saten gar med de sma, men det finns nog ingen som tror att hogstadie elever skulle halla sig till sina "assign" saten om jag skulle forsoka halla dem dar jag kan overvaka dem (vilket ju inte heller gar nar jag ska konsentrera mig pa trafiken), sa kamerorna som sitter hogt ar helt nodvandiga.

Om nagon ritar eller pa nagot satt forstor satet blandas bade skola och foraldrar in och de blir skadestands skyldiga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 597
Senast: alazzi
·
Relationer Klisterkarlsson har magknip. Klisterkarlsson förstår inte varför klistret smetar ut i en ojämn sörja där en ordentlig smörja med balans...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 449
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp