Bussen körde förbi

Det kan nog vara olika från bolag till bolag. Hos oss syns inte föraren alls på bild. Bara utrymmet utanför förarhytten.

Det är möjligt. Vi har en kamera ovanför föraren som filmar påstigande, men även en ovanför framdörren som är riktad mot oss. Måste kolla mer exakt vad den filmar, den över dörren.
 
Det är alltid resenärens ansvar att synas. Jag kan inte sakta ner till 30 på 90-väg vid varje hållplats för att hinna stanna om det står nån där, det är både tidsödande och kan bli trafikfarligt. I större städer kör förarna sällan samma rutt hela tiden. Vi har 65 linjer i mitt område, svårt att lära sig var alla kliver på då. Jag kör på litet ställe och har koll på hållplatserna där det är 50-60, men över det är det resenärens ansvar.
Oj då. Skönt med egen bil så man slipper den ångesten varje morgon på vinterhalvåret..... :up:
 
Det är alltid resenärens ansvar att synas. Jag kan inte sakta ner till 30 på 90-väg vid varje hållplats för att hinna stanna om det står nån där, det är både tidsödande och kan bli trafikfarligt. I större städer kör förarna sällan samma rutt hela tiden. Vi har 65 linjer i mitt område, svårt att lära sig var alla kliver på då. Jag kör på litet ställe och har koll på hållplatserna där det är 50-60, men över det är det resenärens ansvar.
Men lite måste väl föraren ha blicken vaksam för att det kan finnas busstoppsskyltar utmed vägen?
Man måste väl inte sakta ner till 30 liksom men lätta på gasen när man ser en skylt längre fram?

Visst att det kan stå folk där som inte ska på men hellre stanna till än köra förbi?
Jag tänker rent serviceyrkesmässigt, man vill ju inte missa nån resenär i onödan? 🙃
 
Har också blivit förbiåkt, bussar som inte dykt upp, bussar som kört fel så jag fått gå x antal kilometer och missat anslutande färjor osv så många gånger att jag typ blivit traumatiserad. Tack gud för mitt körtkort, aldrig att jag håller på så igen för det är ju tur man hittar själv och inte är turist. Behöver inte ens vara mörkt utan kunde vara mitt på blanka dagen och ringde man fick man bara höra att "jo men den stannade där". 💁‍♀️
 
Men lite måste väl föraren ha blicken vaksam för att det kan finnas busstoppsskyltar utmed vägen?
Man måste väl inte sakta ner till 30 liksom men lätta på gasen när man ser en skylt längre fram?

Visst att det kan stå folk där som inte ska på men hellre stanna till än köra förbi?
Jag tänker rent serviceyrkesmässigt, man vill ju inte missa nån resenär i onödan? 🙃

Klart man kan göra det. Men jag kan inte göra en säker inbromsning på 90-väg på 20-25 m avstånd. Eller ja, du är välkommen att provstå i en buss som jag bromsar från ens 70 till 0 på 20-25 m.
Men det är väl lite det här som är grejen. Ni ser min upplysta buss på 100 m avstånd och tror att jag ser er utan reflexer på samma avstånd. Det för jag inte. Ni tycker jag ska kunna stanna på jättekort avstånd för att ni "får ångest av att använda reflexer" samtidigt som ni gnäller på att det tar för lång tid att åka buss och gnäller på att bussen bromsar hårt.

Jag vill gärna veta vad ni tycker är så himla läskigt med att använda reflex? Eller varför det är så himla jobbigt att göra tecken åt bussen? När jag semestrade på Gran Canaria, så missade vi flera bussar. De stannade inte om vi inte vinkade. I Sverige kan man knappt ens tänka sig att använda reflexer?
 
Nej då. Reflexer använder jag. Men att veta på hur långt håll man syns med "x" reflex?
Är man osäker vinkar man till busschauffören med reflexen. Då blir det ju väldigt tydligt att man vill med. Reflexen syns bättre om den är i rörelse och chauffören behöver inte gissa om du vill med just den bussen eller nästa. Easy peasy. ;)
 
Är man osäker vinkar man till busschauffören med reflexen. Då blir det ju väldigt tydligt att man vill med. Reflexen syns bättre om den är i rörelse och chauffören behöver inte gissa om du vill med just den bussen eller nästa. Easy peasy. ;)
Där jag bor hade det nog inte funnits en nästa buss förrän ett par timmar senare, så den biten är nog inte så svårgissad...... :D
 
Klart man kan göra det. Men jag kan inte göra en säker inbromsning på 90-väg på 20-25 m avstånd. Eller ja, du är välkommen att provstå i en buss som jag bromsar från ens 70 till 0 på 20-25 m.
Men det är väl lite det här som är grejen. Ni ser min upplysta buss på 100 m avstånd och tror att jag ser er utan reflexer på samma avstånd. Det för jag inte. Ni tycker jag ska kunna stanna på jättekort avstånd för att ni "får ångest av att använda reflexer" samtidigt som ni gnäller på att det tar för lång tid att åka buss och gnäller på att bussen bromsar hårt.

Jag vill gärna veta vad ni tycker är så himla läskigt med att använda reflex? Eller varför det är så himla jobbigt att göra tecken åt bussen? När jag semestrade på Gran Canaria, så missade vi flera bussar. De stannade inte om vi inte vinkade. I Sverige kan man knappt ens tänka sig att använda reflexer?
Men jag har aldrig pratat om reflexer i mitt inlägg? Eller ens mörker.

Jag älskar reflexer och tycker att om man ska uppehålla sej vid vägen SKA man ha det på sej, folk är ju inte direkt så självlysande som de tror att de är 🙄

Det går väl åt båda håll menar jag. Busschauffören har väl ändå rimligen ögonen på om det kommer busshållsplatser? Särskilt om man kör okända rundor?
Eller det förutsatte jag iallafall..

Och resenärer gör sej redo när de ser bussen. Och förhoppningsvis Vinkar/reflexar eller liknande.
Jag menar inte osynliga 'tysta' resenärer svartklädda i mörker.
 
@Monkie Håller till i Västtrafiks område? Har blitt iväg körd av de och hört andra med när jag bott i område med de. Då går ju inte bussarna stup i ett heller.

Tal om ersättning med Taxi, vet ej hur blir ifrånkörd. Tänkte på de som skrev inte kan få svar i telefon om hur kan ersätta dock gäller SL trafiken:
Jag har ringt SL när jag såg va på g missa min anslutning pga buss som inte kan hålla tid alls, (och skulle bli mer än 20min sen pga pendeltågengick går var 30e min på helgmorgornar). De såg på en gång att jag skulle missa godkände förseningen på fläcken mot skicka mina uppgifter + kvitto
Har fått skicka en gång tidigare då använde mig av formulär, inga problem där heller. Så SL har knappt inget ont säga föurtom dendära förbenade bussen jag måste ta tidiga morgornar, vet inte var som felas :meh:
 
Kanske skulle man kunna införa ett system med en lampa på hållplatsskylten som man tänder när man vill på bussen? Eller något system så att en knapp på hållplatsen ger en signal i bussen? Som forna tiders signaler vid Vaxholmsbåtarna, men nu har tekniken utvecklas och man kan konstruera det så att lampan kanske släcks automatiskt efter 30 minuter.

Det är inte så troligt att någon står ute i åävla och roar sig med att knäppa på knappar vid busshållplatsen och det är ett riktigt problem att bli lämnad av bussen när trafiken är gles och hållplatserna osäkra (när jag åkte landsortsbuss fanns sällan en riktig ficka, dvs när du väntade stod du vid/på 70-väg)
 
Sånna finns fortfarande. Men flera län har gått över till blipp-kort som man kan ha i fickan/i i plånboken osv. Så många har dom inte uppe ändå.
När jag köpte Jojokort förut fick jag med en genomskinlig plastficka till kortet, men de plastfickor med reflex fanns också för en del år sedan här i Skåne. Nu när jag köper de nya korten sedan bytet får man inte ens en plastficka. Jag vill ha med reflex! Har alltid tyckt det var otroligt begåvat!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Relationer Klisterkarlsson har magknip. Klisterkarlsson förstår inte varför klistret smetar ut i en ojämn sörja där en ordentlig smörja med balans...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 448
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp