BVC för in fel värden

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Sol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 826

Sol

Trådstartare
Jag antar att det inte är hela världen, men det är en sak som stör mig. Vi var på 18-månaderskontroll med E igår. Allt gick finemang, men han var "för lång". När vi mätte längden på honom mättes han till 88 cm. Läkaren meddelade detta och sköterskan skulle skriva in det i datorn. Vi fortsatte med vägning och mätning av huvudet när sköterskan plötsligt säger "Ni får väga om honom, han får inte vara 88 cm". Ja, hon sa alltså att han inte får vara 88 cm.

Han mättes om och han blev återigen "för lång". Vid båda mätningarna såg jag och Es pappa 87,5 cm. Läkaren frågade sköterskan hur lång E "får" varpå hon säger "inte längre än 86,5". Läkaren ser inte så nöjd ut men säger något i stil med att hon väl får gå med på det då. När vi undrade lite om detta mumlade sköterskan bara om att programmet inte gick med på hans längd eller något. Hon tyckte även att det hade varit konstigt om han var så lång för det skulle avvika kraftigt från hans stabila kurva.

Jag kan ju tycka att man kanske inte ska föra in värden bara för att kurvan ska se snygg ut utan att man faktiskt ska föra in de verkliga värdena, men här verkar det inte ha funkat så.

Som sagt antar jag att inte är någon fara på taket, men är det någon som har något förslag på varför de gör såhär? Är det så jäkla dumt att de faktiskt har programvara som inte tillåter att man för in faktiska värden?

Sv: BVC för in fel värden

Det verkar ju väldigt märkligt, att programmet "varnar" för att man ska uppmärksama verkar ju vettigt men att det inte går att skriva in verkar ju väldigt konstigt, å andra sidan så kan det vara så att data vanan inte är så stor, det har hänt att jag har fått hjälpa till att leta på datorn när jag har varit på vc, i tex Fass, eller tipsat om hur de ska komma åt att öppna något program.

Mina barn är så gamla/BVC lite segt att vi har fått allt på papper direkt, och där är det ju inga problem. Vi fick däremot höra att yngsta sonens huvud var för litet, ja inte till förhållande till hans storlek eller ålder utan till när de mätte på BB, när jag då på pekade att han är tagen med sugklocka och antagligen var svullen på BB så viftades det bort och vi blev skickade på röntgen för att kolla... Och som sagt inga problem alls och röntgen läkaren förstod inte riktigt varför de skulle kolla för det var ju ganska så vanligt att barnens huvud svullnad vid sugklocka...

Jag var med om en annan märklig grej...

Sonen mättes fel åt andra hållet. Jag såg att han låg fel (det var jag lade upp han på mätbordet. ord sköterska brukar alltid lägga till honom, men inte denna person) och påpekade det. Det innebar att han inte vuxit alls på tre månader.

Han följer kurvan sååå fiiiint sa sköterskan (sommarvikarie) och läkaren (det var till läkarundersökningen)

Jag var mest irriterad och lät det bero när sköterskan inte lyssnade på mig. Hur kan man sitta och säga att barnet växer som det ska när de inte vuxit alls och kurvar hoppat ett snäpp nedåt?

Två veckor efterår var ord. sköterska tillbaka och tänk på de två veckorna hade han vuxit allt han inte gjort de tidigare tre månaderna och han kom återigen upp på sin kurva. Tänk vad två veckor kan göra ibland :D

Ja, det är minst sagt lite märkligt beteende. Varför bemöda sig att väga och mäta alls när det liksom verkar duga med vilka siffror som helst så länge barnet verkar OK.

Snurrfian: Om programmet hade varnat hade det ju varit en sak, men hon fick det att låta som att det helt enkelt inte gick att föra in värdena och det är ju konstigt om det inte går att föra in avvikande värden. Om något är fel och det visar sig genom vikt, längd eller huvudomfång är det väl rätt viktigt att det förs in korrekta värden... kan jag tycka.

OK, det kanske inte är så vanligt att barn helt plötsligt skjuter iväg på det sättet men när det sker (för jag utgår ifrån att det faktiskt händer) kan man ju inte bara justera neråt för att barnet ska följa sin fina kurva.

Oj, det lät märkligt. Jag är så nördig, så även om jag förmodligen inte hade tyckt det var en stor grej för mig och mitt barn hade jag försökt ta reda på vad som låg bakom detta agerande. Jag har hört talas om detta fenomen i flera andra fall, både vad gäller vikt och längd. Vad jag vet används kurvorna som statistik sedan och är det då inte faktiska värden införda så riskerar ju slutresultatet bli skevt.

Jag håller med Pallas. Om du hinner och orkar tycker jag att du ska gå vidare med detta. Som nåt slags ideellt samhällsförbättrande arbete, om du fattar vad jag menar.:idea:

Om det endast går att föra in värden inom en viss gräns, borde de inte använda det programmet.

Eller så är de lata och undviker att föra in "varnings-värden" för att det innebär merarbete (extra undersökningar, extra papper att fylla i eller liknande).

Det var det dummaste jag har varit med om! Ungarna ska väl få växa så mycket de kan! :D:D :cool:
Men BVC kan man bli tokig på. :mad:
Här är det nästan tvärtom att lillfröken hela tiden verkar vara för kort. Jag märker på kläder och skor att hon växer så det knakar om det, visst vissa perioder mer än andra, men ändå och ändå kan de inte få till det på BVC, fast sist då ville inte fröken mäta sig :D
Vi får se ifall hon har lust att mäta sig vid två årskontrollen i sommar.

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en... 2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Habina
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11... 2
Svar
37
· Visningar
5 326
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 620
Senast: paradiset
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även... 2
Svar
28
· Visningar
14 449
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka