Bya skinn ovanpå sadeln

Plantan

Trådstartare
Då menar jag inte att skaffa en medryttare eller så... 🙄

Nä, men allvarligt.
Har nån här bytt ut det tunna skinnet på överdelen, själva sitsen på en sadel? Vad kostade det? Hur blev resultatet? Bilder?
Taxam för svar!
 
Jag har gjort, på Jaguar/Harry Dabbs. Skickades via svenska återförsäljaren till fabriken i England, blev supersnyggt. Kostade kanske 4000 allt som allt? och tog kanske två veckor eller så att få tillbaka sadeln, minns inte exakt pga var ett antal år sedan.
 
@PrinceFair
Tack för svaret! Det var alltså inte ett produktionsfel, utan ett slitage som gjorde att du bytte skinnet? Såg det ut som om det var från början eller var det stygn som syntes?
 
@PrinceFair
Tack för svaret! Det var alltså inte ett produktionsfel, utan ett slitage som gjorde att du bytte skinnet? Såg det ut som om det var från början eller var det stygn som syntes?
Det finns ett par olika sätt att fixa trasigt sitsläder.

Det ena är att sy ihop revan från utsidan, eller limma.

Det andra är att byta ut hela sitsskinnet. Då plockar man isär sadeln, byter ut det trasiga materialet med nytt och syr ihop alltihop igen. Man kan lämna in till Sadelmakare för lagning men oftast är det billigare att skicka till fabriken och byta eftersom de redan har alla mallar för att skära lädret.

Vilket man ska välja beror nog på sadelns ekonomiska värde. Är det en nyare dyr sadel så är det värt att byta men är det en billigare sadel så lönar det sig inte.

Kostar någon tusenlapp att sy skadan, men räkna med många tusen mer att byta skinn.

Ta en bild på din sadels skada och skicka till en sadelmakare eller återförsäljaren och be om ett prisförslag.
 

Liknande trådar

Ridning jag har precis skaffat min en medryttare. Det känns bra, men ändå inte. Jag har bara sett henne rida en gång, det var när hon...
2
Svar
21
· Visningar
3 758
Utrustning Nu har jag gett upp! Köpte en sadel (Anky Salinero) för kanske 1,5 år sedan, dock i rödbrunt eftersom den svarta kostade 3000kr mer och...
2
Svar
21
· Visningar
5 939
Senast: Centaur
·
G
Utrustning Ja, min nya breeeda bomsadel med en bomvinkel på 125 grader, alltså! :rofl: Ser ut som en pannkaka...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 607
Senast: Linduzz
·
Utrustning här tänkte jag göra en tråd där vi samlar folk som gått från bomsadel till bomlöst och nåt RESLUTAT! vill gärna se bilder om...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: Jayzon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp