Bukefalos 28 år!

bygelnosgrimma.

M

Molvi

intesomdu


någon som har någon erfarenhet utav den ?
just till islandshästar bara.
någon som rider med en sådan.
hur funkar den ?
vad är visten med att rida med den ?
va gör det för skillnad osv.
berätta allt ni vet om den :D


molvi
 
Sv: bygelnosgrimma.

Jag själv rider inte med sådan på min häst, men en häst jag brukade rida förut användes en dylik på. Egentligen är ju bygelnosgrimman en korrektions-nosgrimma. Då byglarna stoppar hästen från att lägga käkarna på sne. Detta för att komma undan bettet. Dock använder de flesta den idag för att (Det folk har sagt till mig) den är snygg eller så, och inte för dess ursprungliga syfte. Personligen tycker jag inte alls om den, då jag tycker att man fullständigt stänger igen hästens mun så mycket det går! Och folk som säger att man bara spänner den lite löst, då kan man väl lika gärna rida utan, eftersom den inte verkar då?! :mad: Det enda + jag tycker att den har är att den ger fri väg för bettet, och inte sitter ivägen. Men jag har heller aldrig träffat på någon som har ett bra argument för varför de använder den! Satt någon får gärna ge mig svar på tal!:D :D
 
Sv: bygelnosgrimma.

okej !
tack, jag har själv inte tänkt att ha den.
men en kompis till mig tänkte testa den.
och bad mig om tips så jag frågar er :p
men fungerar dom som ett hackamoor ?
kan man tillexempel ha den för hästar som är känsliga i munnen ?

molvi
 
Sv: bygelnosgrimma.

Jag brukade rida med sån nosgrimma på hästen jag tävlade med förut.
Han har tävlat MYCKET med sin ägare och blir fruktansvärt stark inne på banan. För att komma undan bettet la han käkarna på sned och sen sprang han järnet.:D

Hemma red/rider jag honom alltid med remontgrimma, men just på tävling hade jag inte en susning att hålla honom utan bygelnosgrimman. Även hans ägare tävlade honom med bygelnosgrimma.

I övrigt har jag bara använt sånna på hästar som fått tillfälliga sår där remonten annars skulle ha suttit. Typ skav mellan bettet och nosgrimman.
 
Sv: bygelnosgrimma.

Molvi skrev:
okej !
tack, jag har själv inte tänkt att ha den.
men en kompis till mig tänkte testa den.
och bad mig om tips så jag frågar er :p
men fungerar dom som ett hackamoor ?
kan man tillexempel ha den för hästar som är känsliga i munnen ?

molvi

okej:D hur menar du? ett hackamore är ju "snällare" eftersom man inte har ett bett i hästens mun. Bygelnosgrimman är ju just en nosgrimma som man använder till ett bett. Jag kanske missupfattade dig, men om du menar om man kan använda bara den så är svaret nej! :D
 
Sv: bygelnosgrimma.

:D
Okej tack !
Aa jag menade så om man kunde ha det utan bett.
Men asså så det är för starka hästar ?
 
Sv: bygelnosgrimma.

de jag förundras över är att varför är islänningens utrustning helt annorlunda i överlag??

Konstiga stigbyglar..Måste man ha sånna stigbyglar?? vad händer om man nu vill ha en "vanlig" med en gummisnodd i sidan ist?

Varför måste man ha remontgrimma?? skulle islandshästen gå sämre om den fick på sig en "vanlig" nosgrimma eller om man tog helt bort den??

Varför har islänningarna speciella islandsstångbett??
Skulle en islänning gå sämre med ett "vanligt" trensbett??

Varför har islandshästen speciella tyglar där det är en hake?? varför heter den just islandstygel och inte bara lädertygel med karbinhake??
Går en islänning dåligt om man har vanlig tygel??

Måste man rida en islänning med superlånga stigläsrar?? varför kan amn inte rida i den längd man känner sig bekväm i?
Skulle en islänning gå sämre om man red med "normal" allround längd?? dvs mittimellan hopp och dressyr

Jag vet att om jag rider i superlånga läder hamnar jag superlätt i stolsits vilket jag ser väldigt ofta bland ryttarna på islänningarVilket leder till ovikt och bakvalvet på sadeln slits fel!

Varför är allt så speciellt hos denna ras??
Varför heter de islandsridbyxor och inte vanliga jodpuchridbyxer som de faktiskt är:smirk:

Den islänningen jag köper kopmmer iaf få vanligt bett vanligt träns vanliga stigbyglar och jag kommer rida i den längd jag ahr till min nuvarande häst=)
 
Sv: bygelnosgrimma.

jag kan tala om för dig att det har inte vi bestämt.
sedan har jag saker till min häst som en vanlig ponny skulle haft.
iaf en del.
sedan skulle jag haft den vanliga längden skulle det se och kännas förförligt i tölten, det kan du väll tänka själv ?
det enda jag har til min issis som kanske är typiskt för islandshäst är väll, min stubben island sadel och boots som är rätt vanligt, men det har ju "vanliga" hästar med så.
jag har vanliga ridbyxor.
jag har i och med försig stigbyglar som är krokiga på utsidan,
och jag skulle tycka det kännas obehagligt att ha de med gummisnoddar på så..
sedan var ju det så, att jag hittade den bygeln på en islandssida, och min kompis har en islandshäst och det är spexciellt utformad för islandshästen, så det var därför.
det kan ju du starta en egen tråd om och fråga.

molvi
 
Sv: bygelnosgrimma.

Molvi skrev:
:D
Okej tack !
Aa jag menade så om man kunde ha det utan bett.
Men asså så det är för starka hästar ?

okej:D a, asså, det är för hästar som lägger käkarna på sned och därmed minskar bettets inverkan och drmed blir dom starka..haha, hängde du med? Alltså ungefär som, en häst som "tar bettet" blir ju stark. samma sak med en häst som lägger käkarna på sned! :rofl:
 
Sv: bygelnosgrimma.

Gazzan skrev:
de jag förundras över är att varför är islänningens utrustning helt annorlunda i överlag??

Konstiga stigbyglar..Måste man ha sånna stigbyglar?? vad händer om man nu vill ha en "vanlig" med en gummisnodd i sidan ist?

Varför måste man ha remontgrimma?? skulle islandshästen gå sämre om den fick på sig en "vanlig" nosgrimma eller om man tog helt bort den??

Varför har islänningarna speciella islandsstångbett??
Skulle en islänning gå sämre med ett "vanligt" trensbett??

Varför har islandshästen speciella tyglar där det är en hake?? varför heter den just islandstygel och inte bara lädertygel med karbinhake??
Går en islänning dåligt om man har vanlig tygel??

Måste man rida en islänning med superlånga stigläsrar?? varför kan amn inte rida i den längd man känner sig bekväm i?
Skulle en islänning gå sämre om man red med "normal" allround längd?? dvs mittimellan hopp och dressyr

Jag vet att om jag rider i superlånga läder hamnar jag superlätt i stolsits vilket jag ser väldigt ofta bland ryttarna på islänningarVilket leder till ovikt och bakvalvet på sadeln slits fel!

Varför är allt så speciellt hos denna ras??
Varför heter de islandsridbyxor och inte vanliga jodpuchridbyxer som de faktiskt är:smirk:

Den islänningen jag köper kopmmer iaf få vanligt bett vanligt träns vanliga stigbyglar och jag kommer rida i den längd jag ahr till min nuvarande häst=)

starta en egen tråd så ska det bli kul att diskutera det! :p :D
 
Sv: bygelnosgrimma.

Konstiga stigbyglar..Måste man ha sånna stigbyglar?? vad händer om man nu vill ha en "vanlig" med en gummisnodd i sidan ist?

Man får väl använda vilka stigbyglar man vill, men varför påfresta knäna om man inte måste?

Varför måste man ha remontgrimma?? skulle islandshästen gå sämre om den fick på sig en "vanlig" nosgrimma eller om man tog helt bort den??

Den vanligaste nosgrimman och den snällaste, är remontnosgrimma så vad menar du med vanlig?

Varför har islänningarna speciella islandsstångbett??
Skulle en islänning gå sämre med ett "vanligt" trensbett??

Majoriteten rider men "vanligt" bett, islandsstångbett är ett gångartsbett som kan användas bl a vid tävling för ryttare som kan rida med förfinade hjälper.

Varför har islandshästen speciella tyglar där det är en hake?? varför heter den just islandstygel och inte bara lädertygel med karbinhake??
Går en islänning dåligt om man har vanlig tygel??

Nej, men människor som rider islandshäst har valt att göra livet enkelt för sig. Vid en tur kan ryttaren enkelt sitta av, knäppa upp en hake och låta hästen få bli mer ledig under vilan. Att detta inte förekommer så mycket bland andra raser, beror nog mera på att man inte rider på detta sätt.;)

Måste man rida en islänning med superlånga stigläsrar?? varför kan amn inte rida i den längd man känner sig bekväm i?
Skulle en islänning gå sämre om man red med "normal" allround längd?? dvs mittimellan hopp och dressyr

Den här kommentaren visar bara på ren okunskap, återkom när du sett en tävling i dressyr på Grand Prix nivå eller annan duktig dressyrryttare på lägre nivå. Då kommer du att kunna tala om hur långa stigläder dessa ryttare rider med. Sen skall ju naturlligtvis inte lädren vara så långa att benen spretar rakt ut, då har man tappat allt säte. För korta läder, den ryttaren rider inte alls med sätet.

Varför är allt så speciellt hos denna ras??
Varför heter de islandsridbyxor och inte vanliga jodpuchridbyxer som de faktiskt är

Det heter jodpursridbyxa, däremot används överlag av just islandsryttare även om en och annan storhästryttare börjar intressera sig för dem.

Den islänningen jag köper kopmmer iaf få vanligt bett vanligt träns vanliga stigbyglar och jag kommer rida i den längd jag ahr till min nuvarande häst=)

För mig får du faktiskt stå på huvudet när du rider, hur du bär dig åt för att rida din häst är det nog ingen som bekymrar sig om.;)

Ang bygelnosgrimman, så är den inte ett isländskt påfund. Bygelanhalter har sitt ursprung från latinamerika, som sedan togs sig vidare till tyskland och spred sig sen över europa.
 
Senast ändrad:
Sv: bygelnosgrimma.

Hej
jag kan rek denna nosgrimma
de e helt fel där du skriver läste inte så noga men men.
Vi nadvänder dom inte pga att de ska se snyggt ut eller något o dom gör inte så att de inte kan flytta käken åt sidan utan de är till för att inte ligga ivägen för bettet!
de e av den andledningen bygelnosgrimman finns!
många nosgrimmor gör så att bettet hamnar fel o skaver!
så jag rek denna nosgrimma till alla
 
Sv: bygelnosgrimma.

mazarein skrev:
okej:D a, asså, det är för hästar som lägger käkarna på sned och därmed minskar bettets inverkan och drmed blir dom starka..haha, hängde du med? Alltså ungefär som, en häst som "tar bettet" blir ju stark. samma sak med en häst som lägger käkarna på sned! :rofl:


Okej, tack nu förstår jag alldeles utmärkt :D
 
Sv: bygelnosgrimma.

Ang bygelnosgrimman, så är den inte ett isländskt påfund. Bygelanhalter har sitt ursprung från latinamerika, som sedan togs sig vidare till tyskland och spred sig sen över europa.[/QUOTE]

jag sa inte att den bara var för islandhästar.
uatn jag hittade denna på en islandsida,
och då var det speicllt för att passa islandshästar.
 
Sv: bygelnosgrimma.

milla_n skrev:
Vi nadvänder dom inte pga att de ska se snyggt ut eller något o dom gör inte så att de inte kan flytta käken åt sidan utan de är till för att inte ligga ivägen för bettet!
de e av den andledningen bygelnosgrimman finns!

Vad tror du då att metallbågen skall fylla för funktion? En rätt spänd nosgrimma ligger inte vägen för bettet, det gör däremot en felaktigt spänd dito.
 
Sv: bygelnosgrimma.

milla_n skrev:
Hej
jag kan rek denna nosgrimma
de e helt fel där du skriver läste inte så noga men men.
Vi nadvänder dom inte pga att de ska se snyggt ut eller något o dom gör inte så att de inte kan flytta käken åt sidan utan de är till för att inte ligga ivägen för bettet!
de e av den andledningen bygelnosgrimman finns!
många nosgrimmor gör så att bettet hamnar fel o skaver!
så jag rek denna nosgrimma till alla

för det första: du sa att du inte läste så noga, gör gärna det innan du kommenterar!:crazy: för det andra så skrev jag att de erfarenheter jag har är folk som sagt till mig att de använder denna nosgrimma för att den ser snygg ut och att de egentligen inte vet vad dess egentliga syfte är.
Det du säger om att den inte är till för, vad jag skrev, skeva käkarna, varför tror du det är en metallbåge?
En dylik med kanske lite förändrat utseende och med bara läderremmar eller liknande vore säkert ypperligt eftersom det blir en nosgrimma som inte ligger ivägen för bettet. Dock gör ju inte en rätt spänd nosgrimma av vilket slag som helst inte det heller...men DENNA nosgrimma har metallbyglar som är till för att korrigera hästar som lägger käkarna på sned.
//Anna
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: bygelnosgrimma.

*kl*

Har svårigheter att få remonten att sitta korrekt. Hästen har en väldigt "kort" mun vilket medför att remmen över nosen ligger långt ned på nosryggen. Har funderat på en bygel, men är osäker på konsekvenserna. Kan ngn tala om för mig om möjliga tråkiga verkningar efter en sådan nosgrimma.
 
Sv: bygelnosgrimma.

Den är till för att se till så att hästen inte kan lägga käkarna på sne å på så sätt komma undan bettet. Man måste vara otroligt nogran när man spänner den, den får verkligen inte vara för hårt spänd.
Mamma använde sådan på sin islänning, tror inte att hon visste vad den var till för riktigt, numera har hon blivit övertalad att rida utan.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 138
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 063
Senast: villhöver
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Cs218
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp