Bygga avelsstall?

rostad

Trådstartare
Står i planerna att bygga ett avelsstall där jag hade tänkt mig att ha 4 avelsston samt fyra boxar till unghästar. Men är osäker på om man ska göra 8 st godkända fölboxar, eller 4 godkända fölboxar och 4 mindre?
Om jag väljer 8 godkända fölboxar kommer det att finnas 11 fölboxar på gården. Inte för att jag hade tänkt mig att ha 11 ston i avel, men känns samtidigt dumt att begränsa sig.
Tanken med unghästboxarna är att det ska vara till fölen/1-åringar för att sedan ska flyttas över till ett annat stall på gården.
Hur hade ni gjort??

Tacksam för svar :)
 
Sv: Bygga avelsstall?

Jag hade nog byggt ordentliga fölboxar .då kan man kasta in föl/unghästarna tillsammans efter avänjningen .
 
Sv: Bygga avelsstall?

Har varit inne på det. De känner sig säkert tryggare med om de har en partner. Vet dock inte vad jordbruksverket säger om det? Har de några bestämmelse gällande två föl/unghästar i samma box? Är det samma mått som fölbox?
 
Sv: Bygga avelsstall?

Utrymme per häst i gruppbox
Hållningsform

Boxstorlek
Vuxna hästar: 100 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Sto med föl: 100 % av arean för fölningsbox
Unghästar 12-24 mån: 75 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 5-12 mån: 50 % av arean för vuxen häst i enhästbox

Här har du måtten för fler hästar i sama box
 
Sv: Bygga avelsstall?

Tack!
Så om man har 15 m2 box, bör det räcka till två "unghästar" t om 24 månader samt kan man ha sto med föl (ifall man skulle behöva)?
 
Sv: Bygga avelsstall?

Vi har haft alla unghästar två och två tillsammans och det har fungerat bra tycker jag, ibland har man behövt binda upp någon under tiden de äter kraftfoder för att den inte skulle ta av sin kompis. Några har också inte riktigt kommit överens och fått byta boxkompis men annars har det inte varit något problem.

Våra boxar var något större, ungefär 20kvm skulle jag tro, men då gick de förstås där tills de var två, tre år.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 176
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 852
Senast: Mia_R
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 231
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp